Hemmakatten
Har från början varit helt bestämd på att inga bubblor eller massage i varken badkaret eller spabadet på altanen skall finnas. Vill ha tyst och lugnt när jag badar. Men nu i sista stund börjar jag vela...

Badkar skall beställas från Tyskland. Det blir antingen ett Foster från Hoesch eller ett Starck 3 från Duravit (inte ens där kan jag bestämma mig ;)). Båda går att få med både vatten- och luftmassage. Dock till av en kostnad av drygt euro 2000 mer. :-? Båda är små badkar och skall byggas in nedsänkt i golvet. Jag som badar 3-4 ggr per vecka vill bara ligga och njuta o läsa bok. MEN, om man nu inte har bubblor utomhus kanske man ändå ska ha det inomhus.

Utanför på altanen börjar det nedsänkta spabadet snart gjutas och då måste rör för vattencirkulation, värme, rening, bubblor mm gjutas in. Tänkte inte heller där ha bubblor utan tanken var att ligga där ute, titta på stjärnorna, höstmörkret, lyssna på naturen, ja ni vet, lite japanskt enkelt. Spabadet blir stort nog för två så jag hoppas även på stillsamma samtal med maken nån kväll. :) Men, nu säger flera att det är konstigt att ha ett spabad utan bubbel, att det är det ingen som har.

Så, är vi helt fel ute? Kommer vi att ångra oss och sakna bubblorna? Läste i andra trådar här att många har problem med ljud från badkaren. Men hur allvarligt är det egentligen?

Fast egentligen vill jag nog bara få lite medhåll om att det kommer att bli kanonbra utan bubblor.... ;)
 
Oavsett om ni skall ha bubblor/massage så är det en fråga som måste funderas runt:

Kommer karet vara vattenfyllt hela tiden och om så är fallet, behövs det vattencirkulation för att reningen skall fungera? Behöver man gjuta med tanken på sådana rör?

/ama

*EDIT* Vad det gäller ljudet så är "bubbel"-ljud värre (utrustningen som skapar bubblorna, kompressorn väsnas mera) än "massage"-ljud (vattenpumpar). Jag tycker att om ni skall köpa ett badkar som kostar som en medelstor bil, så skall ni först provbada det. Hos många återförsäljare kan man boka provbad, och då har man alla möjligheter att bilda sig en egen uppfattning om ljudet är störande eller inte.
 
Vi resonerade som så, att i badkaret vi ska ha i vår relaxavdelning inomhus (som är stort nog för två) har vi inga bubblor. Däremot så kommer vi att ha ett "spabad" med bubblor på altanen (stort nog för 4-6 pers). Att ha både bubblor inne som ute kändes löjligt onödigt, så valet var lätt.

Vill man inte ha bubblor när man badar utomhus, är det ju bara att inte sätta på dem, men det kan säkert vara skönt att ha dem ibland... ;)

Vad gäller badkaret inomhus, så känns det också "fräschare" och mer lättskött utan en massa aggregat. Dessutom är det ofantligt mycket dyrare med ett badkar som har bubblor. Vill man ha "bubbla" är det ju bara att gå ut! :)
 
lbg skrev:
Vad gäller badkaret inomhus, så känns det också "fräschare" och mer lättskött utan en massa aggregat. :)
Håller med lbg; fräschare och lugnare utan bubblor & massage. I vårt förra boende hade vi stort hörn-bubbel/massagebadkar nu blir det ett inkaklat Starck 3 med Volakranar. Lugnt och stilrent och en plats för kontemplation. [smiley=bath.gif]

//Marge II

P.S Hemmakatten, jag är väldigt nyfiken på hur huset blir. Ingen hemsida eller blogg på gång?
 
Tycker massagefunktion är ett måste på en av platserna (skulle välja det utomhus), de bättre spabaden (t.ex. Hotspring, Riviera, Dimension One) har bra ljuddämpning och framförallt många bra massage program. Tänker ni göra utomshusbadet helt på egen hand, i vilket material? Är det tänkt att vara fyllt och uppvärmt hela tiden? Det smidigaste är att sänka ner ett "portable-spa" i däcket, då får man en färdig konstruktion med formgjutna platser i och all teknik ordnad från start, dessutom är de väldigt välisolerade.

Innan ni bestämmer er bör ni definitivt provbada några olika alternativ, hos Folkpool som säljer bl.a. Nordic och Dimension One kan man boka provbad lite mer privat, finns säkert hos Hot Spring mfl. Priserna hos svenska handlare (för US modeller, inte kina import) börjar kring 60kkr.

Tillgången på bättre beg sidan på Nordic Crown borde vara hyfsad då detta var en vanlig vinst från Bingolotto i något år. Flertalet gånger så gick det 4 kar till samma person (dubbellott med dubbelvinst i något moment) ;D
 
Hemmakatten
Tack för input! :)
Spabadet utomhus kommer att gjutas i betong med isolering runtom. Det finns inte plats för ett vanligt köpebad. Måtten blir 120x160cm. Baddjup 80cm. Invändigt kommer det att kläs i mosaik. Vi kommer att låta tillverka små badstolar i teak (typ små strandstolar) som man sänker ner när man badar, antingen sätter man stolarna bredvid varandra eller "skavfötters". Precis som på vanliga spabad blir det ett "lock" med isolering. Det är tänkt att vara uppvärmt året runt. Ja, vattencirkulation behövs för rening och uppvärmning. Under altanen, bredvid spabadet kommer det att gjutas ett utrymme där utrustningen (filter, pump mm) placeras.


Ett "portable-spa" att sänka ner skulle inte fungera (förutom att jag inte har hittat något som är så litet som 120x160) eftersom altanen skjuter ut från huset och "hänger i luften". Även med ett "portable-spa" så skulle vi behöva gjuta upp ett fundament för det att stå på. Och då kan vi lika gärna gjuta hela badet, tänkte vi. Dessutom gillar vi den rektangulära formen och att badet är helt nedsänkt. Locket blir en del av altangolvet när det är pålagt.

Håller med er som säger att ifall man ska ha bubblor så bör det nog vara utomhus. Kanske man kan/ska gjuta in rör för massage och om man ångrar sig så kanske man kan plugga igen dem.

Ett annat problem är att de är svårt att köpa "lös" utrustning. Jag har fått söka efter företag i Europa som säljer sådant. Har också fått namn på "Pahlens Fabriker" här i Sverige som tillverkar och säljer utrustning. Det gäller ju att gjuta in rätt rördimensioner. Om det är någon som vet om fler svenska försäljare, vore jag tacksam för tips.

Nå, åter till bubblorna. Jättesvårt att bestämma sig. Tacksam för alla era funderingar.

Marge, kul att du kommer ha Starck 3 badkaret. Det är min favorit, medans maken föredrar Fosterkaret. Gudskelov är det samma hålmått för inbyggnaden för båda karen så där kan vi vänta nån vecka med att bestämma oss. Vola-kranarna är supersnygga, men löjligt dyra. Men du kanske köpte dem direkt från Danmark där priset är bättre? Tyvärr, ingen hemsida eller blogg, men nån bild kan jag nog lägga ut då och då.
projpic_rem2_01.jpg
projpic_rem2_02.jpgDet är till höger på den lilla altanen som spa-badet skall vara. Hela denna sida av huset har utsikt över sjön nedanför.
 
Snyggt Hemmakatten; smedshammar + holmberg, I presume ;)?

Låter underbart med utespa, själva har vi gjutit form för en vattenspegel utanför allrummet men där kan vi på vår höjd bada fötterna eller - hemska tanke - kanske blir det ett spa för skogsmössen >:(

//Marge II


P.S Blundar för priset på Volakranarna och hoppas att maken gör detsamma ...
 
Hej hopp!

Det där är ju helt en smaksak! Jag har funderat precis som du.. "bubblor eller inte". Jag anser att bubblorna är överskattade! Jag är ute efter badkänslan.. gillar o ligga och mysa i värmen så att säga... inte nödvändigtvis några bubblor eller massage. MEN det ska ju anpassas till hela familjen plus ev framtida behov. Gör man ett eget spa eller liknande så är det ju en ganska stor investering... och då får man ju för fåglarna se till att det håller (nu menar jag inte kvalitetsmässigt utan mer .. håller för ens behov) i längden.

Det finns ju många små aspekter och kasta in i funderingarna.. såsom tex om nån har problem med rygg leder osv.. då kan massagebad vara nått... har man ungar som gillar o bada och leka så uppskattar de ju oftast bubbelbad...

Ni får ta er en rejäl tänkare och fundera över just era behov.
Lycka till
MVH
Sandra
 
S
Ett av "karen" tycker jag bör ha massagejets. Skulle jag ha valt iaf! Men just bubblor är ju ingen nödvändighet, det ger bara lite stimulans som en säljare sa till oss.


// Hälsningar Sandra
 
Hemmakatten
"Massagejets", det är samma sak som vattenmassagestrålar, eller? Med bubblor menas luftstrålar?
 
Massagemunstycken drivs med vattenjet från vattenpump, luftbubblor som från mindre luftmunstycken som drivs av en luftpump.

Här har du en sajt med liknande konstruktioner, finns även en bok att köpa med byggbeskrivningar.
http://www.custombuiltspas.com/Finished Spa Photos.htm

Se till att isolera ordentligt, risk för höga driftkostnader om kyla vandrar in genom betongen.

När det gäller var man får tag i saker och ting så minns jag en artikel i antingen vi i villa eller Gör Så Här för några år sedan om en ombyggnad av ett vanligt standard kar till bubbel, där borde man kunna få tag i nödvändigt material.
 
Hemmakatten
Jag vill tacka för alla goda råd och synpunkter.  :D De har varit värdefulla.

Nu har vi bestämt oss. Det blir inga bubblor vare sig i badkaret eller i spabadet. Badkaret inne (till Marge: det blir ett Starck 3) utan bubblor eftersom jag badar så många gånger per vecka.

Spabadet ute kommer inte heller att ha några bubblor. Har fått tag på en poolkonsult, Lagunpool Poolkonsult AB, www.lagunpool.se, huvudkontor i Upplands Väsby, finns även i Sundbyberg. Pratade med Ulf Heljeved, ägaren, i flera timmar. Han är mycket kunnig. Rekommenderar firman varmt.

Eftersom spabadet blir så litet, gjutet i betong och med löstagbara stolar i, tyckte han (och jag) att vi inte skall ha några bubblor. Detta även med tanke på utsikten från badet som blir en nog så stor upplevelse. Men det blir en lampa i spabadet, läckert att ha den tänd under mörka kvällar. :) Har också nu full koll på de rör och tillbehör vi behöver tack vare Lagunpool. Rostfria rör som gjuts in är beställda med rätt böjning och längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.