Hej!

Jag och sambon har köpt en tomt på ca 3300 m2 som vi har tänkt bygga ett 1,5 plans hus på med mansardtak i Västerås. Vi har fastnat för Brahus idyll 187. Det är dock bara utseendet/designen vi fastnat för, tyvärr inte priset eller planlösningen. Vi har bott väldigt trångt hela våra liv och börjar lessna lite på detta så har nu tänkt att flytta till något lite större. Huset vi har ritat nu har gjorts lite större än det brahus har ritat men vi gillar proportionerna på det ursprungliga huset. Huset går i lantlig stil

Ändringar som är gjorda från brahus förslag:

  • Våran ritning har landat på 223kvm istället för deras tidigare 187kvm.
  • Hela planlösningen.
  • Storlek ytterdörr.
  • Stora fönster överallt, även i kök och tvättstuga så att de går ner under bänken.
  • Takhöjden på nedre plan från 2,5m till 2,7m.

Lite frågetecken vi har är bland annat:

  • Hur stora fönster bör man sätta i burspråket för att det ska fyllas ut och inte se konstigt ut?
  • Sätta in en dubbeldörr i sidan på burspråk nedre plan?
  • Trapp med viloplan, hur stort bör viloplanet vara?
  • Funderar på att vända på trappen så att man "ser in" i den ifrån huvudentrén?
  • Fönsterstorlekar/dörrstorlekar och placering till allrum på övre plan?
  • Bygga en carport ihop med huset/nära inpå huset på norrsidan vid groventrén i lantlig stil? Är detta möjligt? Hittar dåligt med inspiration till detta..
  • Storlek tvättstuga? Blir den för smal för att ställa upp en torkställning i t.ex.?

Ritningen är inte 100% klar ännu så lite väggtjocklekar med mera kan komma och ändras och vissa saker saknas på ritningen så som fönster, dörrar, tvättmaskin och torktumlare. Men alla tips och idéer mottages då detta är första huset vi ritar/försöker rita.
 
tompax
JoacimF JoacimF skrev:
Lite frågetecken vi har är bland annat:
Svaren har blå text.
  • Hur stora fönster bör man sätta i burspråket för att det ska fyllas ut och inte se konstigt ut?
Det beror på om du vill ha det vinterträdgårdsaktigt eller helt enkelt bara i gammaldags stil.
Skall det vara som en vinterträdgård så sätt ända ut till reglarna i konstruktionen, så du maximerar fönsterytan.
Skall det bara se gammaldags ut så bevara ca. 10 cm stomme till varje hörn, och där tillkommer fönsterkarm sedan. Något sådant är ju snyggt.

När jag tittar på fönsterdimensionerna på planritningen så tycker jag ni har väl låga fönster för 2,7m takhöjd. Lite beroende på var ni börjar, så bör ni ha åtminstone 1,6m höga fönster, men 1,7m högt ser vackert ut till den takhöjden. Ni får då in mer ljus och det blir mer exklusivt.

Jag hade satt de så det blir 20 cm vägg (inkl. foder) kvar under taket.

  • Sätta in en dubbeldörr i sidan på burspråk nedre plan?
Ja, absolut, det är vackert och värdehöjande.

  • Trapp med viloplan, hur stort bör viloplanet vara?
Lika bred som trappan är, eller bredare. Aldrig smalare.

  • Funderar på att vända på trappen så att man "ser in" i den ifrån huvudentrén?
Det ser jag som en självklarhet.
Om ni vänder trappan, så kan ni dessutom anordna ett förråd där under, genom en dörr direkt till vänster ut från matsalen. Sådant är alltid uppskattat längre fram. Förrådsyta kan man aldrig få nog av.


  • Fönsterstorlekar/dörrstorlekar och placering till allrum på övre plan?
Tillräckligt höga för att endast ha 20, eller t.o.m 10 cm kvar till innertak från fönsterkarm ovansida, lite beroende på takhöjd. Men med 2,4m som ni har så blir väl 10, max 15 cm lämpligt tycker jag.
Jag hade alltså satt åtminstone 1,4 höga fönster på Ö.V.


  • Bygga en carport ihop med huset/nära inpå huset på norrsidan vid groventrén i lantlig stil? Är detta möjligt? Hittar dåligt med inspiration till detta..
Ja möjligt är det så klart, dvs. rent byggtekniskt. Inga problem. Stilmässigt är det en smaksak.

  • Storlek tvättstuga? Blir den för smal för att ställa upp en torkställning i t.ex.?
Tvättstugan är ju inte liten direkt, den är mer "långsmal", men där går det säkert hitta på någon bra lösning för en torkställning också, något väggmonterat kanske?
 
tompax tompax skrev:
Svaren har blå text.
  • Hur stora fönster bör man sätta i burspråket för att det ska fyllas ut och inte se konstigt ut?
Det beror på om du vill ha det vinterträdgårdsaktigt eller helt enkelt bara i gammaldags stil.
Skall det vara som en vinterträdgård så sätt ända ut till reglarna i konstruktionen, så du maximerar fönsterytan.
Skall det bara se gammaldags ut så bevara ca. 10 cm stomme till varje hörn, och där tillkommer fönsterkarm sedan. Något sådant är ju snyggt.

När jag tittar på fönsterdimensionerna på planritningen så tycker jag ni har väl låga fönster för 2,7m takhöjd. Lite beroende på var ni börjar, så bör ni ha åtminstone 1,6m höga fönster, men 1,7m högt ser vackert ut till den takhöjden. Ni får då in mer ljus och det blir mer exklusivt.

Jag hade satt de så det blir 20 cm vägg (inkl. foder) kvar under taket.

  • Sätta in en dubbeldörr i sidan på burspråk nedre plan?
Ja, absolut, det är vackert och värdehöjande.

  • Trapp med viloplan, hur stort bör viloplanet vara?
Lika bred som trappan är, eller bredare. Aldrig smalare.

  • Funderar på att vända på trappen så att man "ser in" i den ifrån huvudentrén?
Det ser jag som en självklarhet.
Om ni vänder trappan, så kan ni dessutom anordna ett förråd där under, genom en dörr direkt till vänster ut från matsalen. Sådant är alltid uppskattat längre fram. Förrådsyta kan man aldrig få nog av.


  • Fönsterstorlekar/dörrstorlekar och placering till allrum på övre plan?
Tillräckligt höga för att endast ha 20, eller t.o.m 10 cm kvar till innertak från fönsterkarm ovansida, lite beroende på takhöjd. Men med 2,4m som ni har så blir väl 10, max 15 cm lämpligt tycker jag.
Jag hade alltså satt åtminstone 1,4 höga fönster på Ö.V.


  • Bygga en carport ihop med huset/nära inpå huset på norrsidan vid groventrén i lantlig stil? Är detta möjligt? Hittar dåligt med inspiration till detta..
Ja möjligt är det så klart, dvs. rent byggtekniskt. Inga problem. Stilmässigt är det en smaksak.

  • Storlek tvättstuga? Blir den för smal för att ställa upp en torkställning i t.ex.?
Tvättstugan är ju inte liten direkt, den är mer "långsmal", men där går det säkert hitta på någon bra lösning för en torkställning också, något väggmonterat kanske?
Stort tack för ett utförligt svar! Jag formulerade mig nog lite fel på två av frågorna. Den angående viloplan i trappen så ska självklart viloplanet vara lika brett som trappan, det vi klurar på är om man bör ha något minimimått på trappbredden för att det till exempel skall gå smidigt att bära upp saker.

Angående carport så går det rent tekniskt att bygga en, men jag får inte riktigt till det med någon design som skulle kunna passa till ett hus av denna stil. Så det är nog mer inspiration om det finns någon att hitta jag söker.

Angående fönster så ligger det nog mycket i det du säger, ska försöka skissa lite i 3d och testa mig fram till vad som kan bli bäst.

Har du nå övriga synpunkter på planlösningen? Eller tror du att det är något som skulle fungera?
 
tompax
JoacimF JoacimF skrev:
det vi klurar på är om man bör ha något minimimått på trappbredden för att det till exempel skall gå smidigt att bära upp saker.
Hinner bara svara på detta just nu tyvärr, men minimibredden för att "bära upp saker", som du skriver, avgörs ju av vad exakt du skall bära upp. Skall du bära upp ett fullstort biljardbord, exempelvis, ja, då får nog bredden bli kanske 1,5-2 meter gissar jag :D
Men en normaltrappa är väl 1-1,1 meter bred.
En trappa som är 1,2 m eller mer är härligt spatiös. Så du får tänka lite på vad du skall bära upp och utgå från det i så fall.
 
Det ser fint ut! Instämmer med tidigare svar.
Ändra trappen, ännu ett problem med nuvarande placering är att man kommer rakt mot ett hörn på ovanvåningen.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Hinner bara svara på detta just nu tyvärr, men minimibredden för att "bära upp saker", som du skriver, avgörs ju av vad exakt du skall bära upp. Skall du bära upp ett fullstort biljardbord, exempelvis, ja, då får nog bredden bli kanske 1,5-2 meter gissar jag :D
Men en normaltrappa är väl 1-1,1 meter bred.
En trappa som är 1,2 m eller mer är härligt spatiös. Så du får tänka lite på vad du skall bära upp och utgå från det i så fall.
Ingen fara! Uppskattar all input jag kan få!

Självklart beror det lite på dessa saker som vad man tänkt ha på övervåningen, tänkte dock bara på om det fanns några standarder då man ofta åtminstone brukar bära upp kanske lite sängar och soffor till exempel. Biljardbord får nog tyvärr inte plats om jag inte väljer att ta bort soffgruppen på övervåningen helt, vilket jag kanske är för men sambon tyvärr emot.. Men man kanske skulle kontakta någon trapptillverkare och få lite info och pris, har en känsla av att det inte kommer bli speciellt billigt om man inte vill ha den helt basic.
 
P Pin skrev:
Det ser fint ut! Instämmer med tidigare svar.
Ändra trappen, ännu ett problem med nuvarande placering är att man kommer rakt mot ett hörn på ovanvåningen.
Tack! Vi har försökt att tänka på det mesta men det är lätt att man stirrar sig lite blind ibland när man sitter mycket med det och också är oerfaren. Jag får hoppas på att övriga läsare håller med dig. I regel brukar väl folk inte vara allt för blyga med att kritisera sådant som inte är bra. Om inte så lär väl alla misstag man gjort gå en på nerverna sen när man väl har flyttat in.. haha

Det har jag inte ens tänkt på men ja, det är nog mycket trevligare att inte gå rakt in i en vägg när man kommer upp för trappan! Tack!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
En fundering, som jag inte riktigt vet om det är en förbättring eller inte, men jag kastar ut tanken ändå.
Ritning av kökslayout med markerat förslag på att byta plats på kylskåp och ugn/mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man byter plats på kylskåp och ugn/micro så kan man öppna kylen även om diskmaskinsluckan står öppen.
Vet inte hur ni har det men i många hem så har den en tendens att vara öppen titt som tätt :)

Fundera på att byta plats på WC och handfat i toan nere?
Många upplever det som trevligare att se handfatet istället för toastolen om dörren skulle råka stå öppen. Fast då kanske ni inte klarar tillgänglighetskraven, med tanke på skorstenen som är inritad där.

Det hade underlättat om ni ritade in tänkt förvaring i entré och hall. Var ska det vara garderober, hatthyllor?
Hur många barn är med i bilden? Det tenderar att bli en hel del kläder och grejer i entrén.

Vad tror du om att flytta den nedsänkta sittdelen i köket lite åt höger, så att man får mer bänkyta bredvid spisen?

Jag håller med tidigare skribenter om att vända trappen.

Överlag tycker jag planlösningen känns väldigt trevlig (y)
 
lite sent svar, men ifall ni inte gått vidare än kanske det hjälper.
jag funderar på om det inte är bättre att skifta kök och tv hörnan. då får ni allt vatten direkt vägg i vägg och minskar rör och kostnader. ni får även 2 andra möjligheter, lägga till ett skafferi, tex i hörnet mot tvättstugan. samt, något jag sett ett par ggr som är riktigt trevligt. en skjutlucka från kök till bastu, så man kan få in nåt kallt att dricka på bästa sätt. det behövs då en dörr på varje sida så att du håller bastun isolerad.
 
ang carport, så hade jag byggt med minst 2 väggar samt försökt lägga den i vinkel framför huset, gärna med något annat på motsvarande sida, så du skapar som en gårdsplan framför huset. då tror jag ni får till rätt känsla. med 3300 m2 kan man kanske.använda lite plats till det.om måtten är de rätta
 
L Låset skrev:
En fundering, som jag inte riktigt vet om det är en förbättring eller inte, men jag kastar ut tanken ändå.
[bild]

Om man byter plats på kylskåp och ugn/micro så kan man öppna kylen även om diskmaskinsluckan står öppen.
Vet inte hur ni har det men i många hem så har den en tendens att vara öppen titt som tätt :)

Fundera på att byta plats på WC och handfat i toan nere?
Många upplever det som trevligare att se handfatet istället för toastolen om dörren skulle råka stå öppen. Fast då kanske ni inte klarar tillgänglighetskraven, med tanke på skorstenen som är inritad där.

Det hade underlättat om ni ritade in tänkt förvaring i entré och hall. Var ska det vara garderober, hatthyllor?
Hur många barn är med i bilden? Det tenderar att bli en hel del kläder och grejer i entrén.

Vad tror du om att flytta den nedsänkta sittdelen i köket lite åt höger, så att man får mer bänkyta bredvid spisen?

Jag håller med tidigare skribenter om att vända trappen.

Överlag tycker jag planlösningen känns väldigt trevlig (y)
Sorry för lite sen respons men vi har haft mycket att stå i... Och stort tack för mycket tänkvärda idéer!

Jag kan tänka mig att det rent praktiskt är ett bra drag att byta plats på ugn/micro och kyl. Hon som ritade det på ikea tyckte dock inte det var hållbart rent utseendemässigt att göra på något annat vis än detta. Vad tycker ni?
Köksskiss med skåp, mikrovåg och ugn staplade, ön med spishäll och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller fullständigt med dig angående byte av plats på handfat och toastol på nedre plan. Det blir nog att rita in det så så får vi se om det blir godkänt rent tillgänglighetsmässigt. Det är inte helt 100 att vi ska ha murad skorsten heller, men det känns som en väldigt fin detalj på ett hus av denna typen. Frågan är bara om man är villig att betala för det i slutändan..

Angående förvaring i hallen så har vi inte tänkt så speciellt mycket på det, vi har dock plats för en hatthylla och lite enklare avhängning för gäster vid pilen längst till vänster. Sedan så tror jag inte att varken jag eller sambon kommer springa överdrivet mycket i huvudentrén utan kommer mestadels använda oss av dörren i tvättstugan/groventrén och därmed använda de två högra pilarna som förvaring.

Schematisk ritning av en planlösning med markeringar för ändringsförslag och pilorienterad förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har inga barn i dagsläget förutom våra två fyrbenta då. Vi har väl dock tänkt att ha plats för två stycken på två ben i framtiden.

Angående den nedsänkta sittdelen i köket så är det helt klart önskvärt att flytta den av praktiska skäl. Dock så är fönstret placerat mitt på denna vägg och både jag och sambon tycker att det är ganska så viktigt att dom sitter på just "rätt" ställen, annars känns det lite som att huset kan se liten lustigt ut från utsidan? Men och andra sidan, räcker det inte med 40cm avställning på ena sidan av spisen och 120cm på andra? Det är är ju ändå bara en häll där, saker man plockar ut ur ungen kommer väl troligen hamna på köksön eller ovanpå diskmaskinen. Vi har samma dilemma med fönstret på gaveln, man kanske skulle önska att ha diskhon framför fönstret men vi vill inte flytta fönstret samtidigt som vi inte vill flytta hon närmare hällen för att vi då förlorar avställningsyta.

Vi kommer helt klart vända trappan!

Tack! Det är än planlösning som är lite halvt ineffektiv sett till ytan men det kanske inte är hela världen när man bygger det i två plan.
 
P Peter_Bromma skrev:
lite sent svar, men ifall ni inte gått vidare än kanske det hjälper.
jag funderar på om det inte är bättre att skifta kök och tv hörnan. då får ni allt vatten direkt vägg i vägg och minskar rör och kostnader. ni får även 2 andra möjligheter, lägga till ett skafferi, tex i hörnet mot tvättstugan. samt, något jag sett ett par ggr som är riktigt trevligt. en skjutlucka från kök till bastu, så man kan få in nåt kallt att dricka på bästa sätt. det behövs då en dörr på varje sida så att du håller bastun isolerad.
Tack för ditt svar! Det är ingen fara tidsmässigt. Vi har ett förhandsbesked som gäller till och med i december och vad jag har förstått så skall det räcka med att ansöka om bygglov innan den tiden. Det behöver inte vara godkänt tills dess.

Angående flytten av köket så tror jag den blir lite knepig då vi har tänkt att ha mycket infällt i väggen i köket och tyvärr inte har den platsen på andra sidan av huset. Men det är en bra tanke med vattnet där. Vi drar nog dock det i plattan och PEX slangen kostar nog inte mer än 700-800 kronor med två slangar för hela husets längd. Sen skall ju både vatten och avlopp upp till toan på övervåningen som i princip ligger i köksväggen. Tror vi får sätta någon typ av fördelare på den sidan av huset för att slippa dra 10 slang genom hela huset. Men den delen är något att fundera på vid ett senare skede.

Fiffig lösning med en lucka på det där viset! Tyvärr inget jag tror vi kommer kunna tillämpa då en flytt av köket mest troligt inte blir aktuell.

Skafferi hade vi faktiskt ritat in på en tidigare planlösning, vi kom dock fram till att man slösar lite för mycket yta med den funktionen att man skall kunna gå in i skafferiet. Vi har istället tänkt att ha som ett litet extra skafferi under viloplanet i trappen eller eventuellt göra som en liten källare under en liten del av huset då det ser ut att bli en murad och ganska så hög grund.

Med carporten tänker du att man alltså placerar den lite som en flygel mot boningshuset? Carport är ännu inte alls bestämt att vi ska ha men det kan vara trevligt om man tänker igenom placeringen av huset så att man har alla möjligheter i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.