Jag undrar hur mycket ni har lånat till ert hus? Dels i kr och del i % av marknadsvärdet?
 
Ja, huset är ju på g, så att säga, så än har vi inte behövt börja utnyttja byggkreditivet. Men vi räknar med att slänga in nästan en mille "kontant" och låna till resten. Beräknar att huset kommer kosta drygt 2,4 miljoner inkl tomt. Dock inte säkert det blir värderat marknadsmässigt ända upp till det priset (bor alltså inte i Sthlmsregionen).
 
slänga in nästan en mille "kontant"

Jahh.. har man det så går väl resten som o åka på en räkmacka ;D
Skulle tippa på att det blir en del takfotsbeslysning o så där... ;D
 
Har betalat tomt + bygglovsavgifter. TOLO'n skrivs i dagarna. Landar på c:a 3.3 milj och sätter in c:a 500' kontant. Huset byggs på västkusten i ett ganska attraktivt område c:a 900m från strand så värderingen bör bli högre än kostnaden.
 
DragonLady skrev:
slänga in nästan en mille "kontant"

Jahh.. har man det så går väl resten som o åka på en  räkmacka  ;D
Skulle tippa på att det blir en del takfotsbeslysning o så där... ;D
Jo,rå! Lite extra blir det! ;DMen vi är rätt ekonomiska och har renoverat gamla huset utan att ta lån för renoveringen utan gjort mycket själva och jobbat extra för att få in kulorna. Fick därför en "mille" över när vi sålde huset (budgivningen gav en del) och tänker göra minsta möjliga själva på nya huset, utan bara bestämma och betala. Får se hur det går. ;)
 
Själv är jag lite intresserad av ett hus som de begär 3.9 milj för. Ligger i Täby norr om Sthlm. Jag kan slänga in 2,5 milj kontant och får låna resten. Tycker ändå att det är mycket att låna, men det är väl för att jag i dag bara har 650.000 i lån. Vi får se hur jag gör. Tänkte att det skulle vara intressant att få in lite tips från er andra om hur mycket ni lånar och tänker.
 
Det finns ju hur många faktorer som helst förutom själva "lånemängden" att ta hänsyn till. Nettoinkomst, övriga lån/utgifter etc. som ger taket för hur mycket man kan låna.

Sedan är det nog en mental gräns som man skall sätta. Tyvärr höjs denna ju mer man tittar på hus eller nybyggnationer. För bara 6-12 månader sedan var ex. vår mentala gräns på c:a 2-2,5 miljoner för ett nytt hus men efter att vi funnit området vi vill bo i samt de önskemål på huset vi vill ha (storlek, design, utrustning) så har denna gräns ökat till att idag vara c:a 3-3,5 miljoner. För ett år sedan tyckte jag folk som köpte hus för dessa pengar var idioter. Nu är jag själv en.... ;)
 
djpa skrev:
Sedan är det nog en mental gräns som man skall sätta. Tyvärr höjs denna ju mer man tittar på hus eller nybyggnationer.
Ja, det är lätt att bli fartblind!
 
Ernst skrev:
Jag undrar hur mycket ni har lånat till ert hus? Dels i kr och del i % av marknadsvärdet?
Vi lånar 2780000, det blir 96% av entreprenaden inkl tillval och tomt och alla avgifter förutom pantbrev och lagfart, 86% av marknadsvärde
 
Vi kommer att låna 3,5milj och byggnationen går på 4,3milj totalt med tomt, bygglov, VA mm mm
 
Hela produktionskostnaden landar på ca 2,3 miljoner, av denna lånar vi ca 2 miljoner. Bygget sker i Knivsta.
 
Jösses, jag blir nästan mörkrädd.
Jag flyttade i från Stockholm och köptedrömkåken för 85.000. Ett renoveringsobjekt, alltså inte ett nybygge men det mesta kommer att göras om till nästan sprillans nytt i alla fall... det hela kommer att landa på en ca 400.000 och då ingår en ganska stor tomt, 4000 m2. Helt plötsligt känner jag mig överlycklig över mitt 'kap' istället för frustration :)
 
[quote author=Ceja Helt plötsligt känner jag mig överlycklig över mitt 'kap' istället för frustration  :)[/quote]


Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra ;)
Men det e ju som sagt inte samma som o välja o bygga precis det hus o planlösning som man vill ha, men med den tomten finns ju alla möjligheter o göra t.ex. en fräck stuga ett underbart lusthus kanske, eller swimmingpool är inte heller fel... ;D
 
Hmm... ideer, ideer ;)

Visst är inte alltid planlösningen precis den man önskar men med lite svängyta, mycket fantasi och en stark motorsåg kan man gå lös på timmerväggarna och fixa till det mesta. Jag är på väg och det börjar likna något. Och med tanke på priset är det ganska ok att lägga ner en hel del jobb.. snart så! ;D
 
Aha... du har köpt ett timmerhus :D häftigt, har du nåra bilder på det ?
Har blivit förälskad i ett par timmerhus, dom e så fina.
Jag gillar dom som har loft o tyrolerbalkong ;D

Jag har bara lånat 600.000 än så länge, men det lär ju bli mer... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.