Har funderingar på att bygga om mitt nuvarande värmesystem. Har just nu en Solo med 3m3 ack.tank i ett uthus. Kör med en hemmagjord kulvert ,två 1tums rör med glasull virade om inlaggda i ett 220mm PVC avloppsrör. Detta är ingen optimal lösning och har stora förluster i den p.g.a. dåligt fungerande isolering.

Nuvarande (icke)lösning är fäljande:
Från acktanken finns det en shuntventil som styr framledningen i kulverten. Denna styrs från returtempen i kulverten.
Under husten går framledningen i kulverten först igenom en vatten/vatten varmvatten beredare, sedan in i en golvvärmecentral sedan tillbaka i kulverten. Parallellt med golvvärmecentralen sitter det ett antal vanliga radiatorer (till ovanvåningen).
Golvärmecentralen har en ventil på ingående som styr flödet igenom m.h.a. returtempen från centralen.

Problemet med denna lösning är att om den första regleringen tycker det är kallt så ökar den framledningstempen vilket gör att varmare vatten går igenom golvärmecentralen som då kommer att strypa flödet, vilket gör att returtempen sjunker ännu mer.... M.a.o så blir systemet väldigt instabilt och självsvänger alltid.
Det andra problemet är att jag måste göra rätt så hög framledningstemperatur för att få en dräglig temperatur på varmvattnet, men eftersom temperaturen är så hög kommer golvärmecentralen att strypa flödet vilket gör att jag får stora förluster i min dåliga kulvert..

I dagsläget vill jag inte byta kulvert, måste då bila upp 2 stycken betonggolv...

Så min fundering är att installera en slav tank i boningshuset och koppla det enligt bild. Jag vet om att nackdelen med denna koppling är att jag inte får någon värme i radiatorerna om golvärmen inte vill ha någon värme. Jag tror inte att detta skall vara något problem eftersom jag provade med att stänga av dessa helt förra vintern och det blev en hyffsad temperatur även på ovanvåningen då. Har en öppen planlösning (hela ovanvåningen består av ett enda stort rum).
Borde jag också ha en shunt ventil till radiatorerna? Skulle det fungera? Finns det utrymme för förbättringar?

 
  • Slav.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar inte vara någon optimal lösning... Kan du inte gräva ned en ny kulvert utanför huset och gå upp där du vill ansluta till kulverten??
 
Tyvärr inte om jag inte vill riva mycket. Jag skulle kunna byta ut ca 10m, av 25m utan att riva något. Om jag skulle vilja gå runt om istället får vi en sträcka på 50m så det är inte heller något bra alternativ.
Men om det inte finns något annat acceptabelt alternativ så.....

 
Svårt att veta hur mycket förluster du har i kulverten. Tanken med slavtanken är väl att under rätt kort tid köra över värme till den för att minimera kulvertförlusterna. Det kanske är det bästa i ditt fall. Du måste i så fall ha någon bra kulvertstyrning som inte lämnar kulverten full i hett vatten.
 
Så här hade jag nog gjort.

Ladda slavtanken med någon typ av kulvetstyrning(typ tank nästan tom (under x grC i toppen), fyll upp till ygrC i botten)

Shunta ut värmen till rad och golvvärme styrd av behovet = utetempen. Man vinner inte något med att ta returvatten till GV-fördelaren.

 
  • slavtank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kulvertstyrningen tänkte jag göra själv. Jobbar med elektronik utveckling så det är inget svårt. När jag fyller slavtanken tänkte jag mig att ha shunten från acktanken på max pumpa tills slavtanken är varm en liten bit upp, ca 10cm från botten (där finns ett lämpligt hål att sätta in ett dykrör), stänga shunten och köra pumpen x sekunder till för att tömma ut allt varmt vatten från kulverten. Det borde vara det mest optimala så jag får bara kulvertförluster medan jag pumpar över vatten.

Angående att använda retur från radiatorerna in till golvvärmen var bara en fundering som jag hade och ville kolla om ni tyckte det var lönt att göra eller inte. Det var det altså inte så då kör vi med utegivare etc.

Tack för alla kommentarer det känns verkligen bra att det finns personer som verkligen är engagerade i adra personers funderingar! TACK!
 
Kulvertstyrningen låter helt rätt tänkt! Jobbar själv med elektronikutveckling och kan rekomendera Smartemp tempgivare (Elfa) om du vill styra allt med en micro controller. Då kan du ju sätta en tempgivare ute och kanske köra olika program beroende på utetemp och tex tid på dygnet...

Angående golvvärmen bör du begränsa temperaturen till den mer än till radiatorerna. Det är inte så lyckat att köra båda på samma shunt.
 
Är det verkligen så mycket att jaga sista värmen i kulverten??
Den innehåller ca 13 liter vv så fixa bara en slav/tekninktank till huset med dubbla vv slingor o är väl isolerad.. Även tanken vid pannan ska va ordentligt isolerad..

Hos en kompis som har både radiator o golvvärme är det kopplat på följande sätt..
Radiatorerna tar värmen i toppen på acktanken o returen från dessa går in ca 80 cm från botten (lite lägre än mitten på tanken), Golvvärmen har en egen krets där värmen tas ut lite högre än mitten på tanken/ovanför radiatorreturen o returen in i botten..
 
Angående smart temp givarna. Jag tänkte istället på ds18s20 givarna, de med en (två) tråds buss. Kan då köra med bara två kablar genom kulverten och ansluta så många temp givare jag vill på "andra sidan". Finns även kretsar så jag har utgångar där också. Det enda problemet är att veta vilken sensor som är vilken, fuderar på att göra så att man ansluter en sensor åt gången och kontrollern hittar/identifierar den och sparar infon i ett i2c eeprom.

Ja håller med om att det skulle vara bättre med två blandningsventiler, en till radiatorerna och en till golvärmen eftersom de kräver väldigt olika temperaturer in. Det var därför jag funderade på att använda returen från radiatorerna in till golvärmen. Nu när jag tittar på min skiss så är det självklart att man skall ha en blandningsventil upp till radiatorerna också.

Framledning till golvärmen har jag kört in ca 26 och det fungerar bra. Skulle gissa att framledningen på radiatorerna behöver vara en bra bit mer.

Vilken retur temp från radiatorerna brukar man kunna få ner till?
 
Har inte sett den förut men verkar ju intressant, hur lång kabel klarar en sån?

Du bör skydda alltihop från överspänningar noga när du drar ut kabeln så långt...

Du bör ha en elektronisk shuntstyrning (helst med inomhusgivare) för elementen för att få så låg returtemperatur som möjligt. Så här års har jag i princip 22 grader returtemperatur. Och uppåt 40 när det är riktigt kallt, då kör jag ut max 60 (elektroniskt begränsat)
 
Såg en appnote från Dallas/Maxim att de skall klara ett par hundra meter, med mer avancerad styrning ännu längre. m.a.o mer än tillräckligt för mina behov.

Letade lite på internet tidigare och då fanns det också ritning på en enkel koppling för att koppla in dem på serieporten på en PC. Fanns också med kod för att läsa av givarna... Jag tänkte inte använda en PC för att styra men det kan finnas andra applikationer som skulle vara kul...

Efter mycket övervägande har jag nog kommit fram till att jag kör med två blandningsventiler en till radiatorerna och en till golvärmen. Returen från radiatorerna sätter jag så nära golvärmeblandningsventilen som möjligt. Detta för att jag vill använda så mycket av detta vatten som möjligt till golvärmen eftersom det är varmare än returen från golvärmen och bottentempen i tanken.

 
  • Slav2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang. golvvärme, jag fick för mig att vattnet ut på gv-slingorna shuntades i golvvärmecentralen och då är det ju inte så noga med tempen till denna central?
 
I min golvärmecentral har jag på ingående vatten två termostatventiler (stryp och inte blanding). Den ena känner på returtempen och den andra på framledningen för att ställa max temp in. Jag gissar på att det finns andra modernare som har shunting internt, min är från mitten på 80-talet.
 
daer skrev:
Efter mycket övervägande har jag nog kommit fram till att jag kör med två blandningsventiler en till radiatorerna och en till golvärmen. Returen från radiatorerna sätter jag så nära golvärmeblandningsventilen som möjligt. Detta för att jag vill använda så mycket av detta vatten som möjligt till golvärmen eftersom det är varmare än returen från golvärmen och bottentempen i tanken.
Det blir som jag beskrev kopplingen hos min kompis då??

Returen från radiatorerna en bit upp på tanken nära stigaren till golvvärmen o returen från golvvärmen i botten på tanken.. Inte som skissen du gjort där båda returena går till botten på acktanken..

Ang kulvertstyrningen, Om det är möjligt förstås (är ingen höjdare på el :-[) ha två givare som kallar på värme... En uppe som kallar vid t.ex 55° o den andra vid stigaren till golvvärmen som kallar vid t.ex 30° o den vid botten stoppar vid t.ex 70°..
Då kan det inte bli för låg temp till varken radiatorerna/golvvärmen.. ::)
Om det nu är möjligt.. :-/
 
Har inte kunnat svara/titta tidigare. Började denna tråd när jag satt i ett hotellrum i finland, kom hem och åskan hade slagit ut mitt ADSL modem.

Jag tänkte inte sätta returen högre i tanken. Är det inte så att man försöker få en skiktning i tanken där du på en relativt liten höjdskilnad har en stor temperaturskilnad. Denna skiktgräns ligger inte på en speciell höjd utan varierar med laddning/uttag ur tanken. Om jag då lägger returen från radiatorerna en bit upp i tanken så kommer det att när tanken är full ha returen i den varma delen av tanken (ovanför skiktningen), och efter ett tag hamna under skiktningen.

Det som jag ville uppnå med att ha returen från Radiatorerna på röret in till shunten för golvärmen är att den kommer att ta returvattnet först, och om det inte kommer något ta det från returen från golvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.