Jag och mekanik, vi är inga bra kompisar men jag försöker...
Ska ta bort bladet till gräsklipparen och har hittat några få ställen som säger hur man ska göra. Dessutom har jag genom åren fått bulten rundad så nu har jag slipat två sidor och använt mig av en fast U-nyckel.
Bulten sitter STENHÅRT och nu har jag insett att jag drar åt fel håll eller...
Bilden nedan visar orange pil rotationen av bladet. Ska man skruva bulten tvärtom som blå pil visar? (så har jag inte gjort nu)
Slipad bult på gräsklipparblad med orange och blå pil som anger rotationsriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva åt "gula" hållet! Slå på den fasta nyckeln med en hammare så du inte segdrar!
 
Knacka på en 6 kantshylsa använd helst muttermaskin när bunten lös slänger du den:)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Muttrar och bultar skall alltid lossas det hållet den normalt roterar vid drift!
En del bultar är monterad med låsvätska, den bildar kristaller som mjuknar av värme. Så prova att värma med varmluftspistolen eller sufflebrännare. Det behöver 70-80˚C för att mjukna och blir segt som sirap.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mickekarl skrev:
Skruva åt "gula" hållet! Slå på den fasta nyckeln med en hammare så du inte segdrar!
Så har jag dragit åt rätt håll och knackat har jag gjort men inget händer...
 
En bra rörtång löser problemet. Då kan du få grepp om flänsen på skruven och den nyper hårdare ju mer kraft du drar med. Ett oumbärligt verktyg i verktygslådan.
 
L Leif i Skåne skrev:
Muttrar och bultar skall alltid lossas det hållet den normalt roterar vid drift!
En del bultar är monterad med låsvätska, den bildar kristaller som mjuknar av värme. Så prova att värma med varmluftspistolen eller sufflebrännare. Det behöver 70-80˚C för att mjukna och blir segt som sirap.
Klarar delarna inne i axeln den värmen?
 
GoC GoC skrev:
En bra rörtång löser problemet. Då kan du få grepp om flänsen på skruven och den nyper hårdare ju mer kraft du drar med. Ett oumbärligt verktyg i verktygslådan.
Jo en sån har jag. Får testa..
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Knacka på en 6 kantshylsa använd helst muttermaskin när bunten lös slänger du den:)
Jo jag skulle vilja slänga bulten låååångt bort just nu.
Tänker du att slå på den får den att lossna lite?
Det är troligt att just hylsan fått den rund innan.
 
FreQa FreQa skrev:
Klarar delarna inne i axeln den värmen?
Ja! 80˚ är inga problem, pausa värmningen stänk/”spotta” på bulten fräser det så är du över 100˚
 
Om det tjorvar kanske du kan gå in på wurth och köpa en flaska boltex... bättre rostlösare får man leta efter.
 
aceton + automatolja 50/50 = egentillverkad rostlösningsolja, slår alla märken :strong:
 
Mikael_L
FreQa FreQa skrev:
Klarar delarna inne i axeln den värmen?
Ska inte vara några problem.

Men aningens ointuitivt så är det bättre att värma med en ordentligt effekttillförsel, t.ex. gassvets. För med snabb uppvärmning så hinner inte värmen fortplanta sig så långt och den totala tillförda energin blir lägre, så man skonar faktiskt delar längre bort.
Dock tillkommer problemet att ha en väldigt bra känsla för hur varmt det blivit, vilket kommer med lång erfarenhet, så är man nybörjare på värmning för att få loctite att släppa så är den snabba metoden kanske inte helt bra ändå. :)
 
Jaha.
W40 löser inget. Muttern är så mjukt så inget får fäste längre, spräckt en hylsa när jag körde med mutterdragaren. Dessutom har muttern kort skalle innan och är kortare nu så där får man mindre och mindre fäste..
Tror jag lämnar in den till verkstad nu...
 
Slipa bort skruvskallen med vinkelslip och skruva ur den med rörtången när kniven är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.