Jag söker tips på hur man kan göra en extra ledstång/trappräcke för små barn. Min son är två år och jag märker på honom att han gärna vill gå i trappan som vi vuxna (självklart aldrig utan vuxen uppsyn) men han når inte ledstången.

Hur kan jag göra för att skaffa en extra och säker ledstång i mitt barns höjd? Jag har funderat på rep men vet ej hur stadigt/säkert det blir.
Se bild för hur vår ledstång är monterad.
 
  • Träledstång monterad på vit vägg ovanför trätrappsteg, lämplig höjd för vuxna men inte barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att sätta en handledare med samma princip som du har fast längre ned. Har själv satt tillfälliga handledare till barnen medan vi renoverar och saknar den riktiga handledaren. Jag satte en planhyvlad bräda med rundfrästa kanter på klossar av 45x70-regel och det har funkat prima i flera år. Skruvade först klossarna och sedan brädan i klossarna.
 
  • Gilla
juanxxx och 1 till
  • Laddar…
Bra tips men skulle helst inte göra någon extra påverkan på väggen.

Det bästa vore om man kunde nyttja befintligt räcke på något vis.

Kanske slutar med att jag ändå gör som du skrivit. Trappen ska väl renoveras någon gång (efter att barn blivit tillräckligt stora).
 
Små barn växer fort. Vår trapp har inte ens någon ledstång, men det gick bra ändå för 23 år sedan.
Dom prövar och lör sig vad som fungerar utan att vi behöver anpassa allt till dom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mät avståndet mellan befintlig handledare och väggen. Lossa nuvarande handledare en aning, sätt några passande vertikala ribbor bakom nuvarande handledare och dra skruvarna åt igen så att de kläms fast. Sedan kan du fästa en ny handledare på ribborna i lämplig höjd.
Så små barn väger ju ingenting så konstruktionen behöver inte hålla för elefanter.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.