Hej!
Vi har blivit med hus och har lyckats fått tag på ett stationshus i tegel från 1912.
På 60:talet gjordes stationen om till bostad, och man sänkte taken rejält och satte in mindre fönster. Vår plan är nu att återställa takhöjden till de härliga 3.10, byta fönster och dörrar till tidsenligt höga som det var från början.

nu när vi sitter och funderar på inredningen i köket så är vi sugna på att ta fram teglet på en av kortsidorna i huset. Som det ser ut om jag tittar på väggarna uppe på ”vinden” så ser det ut som de är 3,5 tegel tjockt. Jag tror att det halva är en luftspalt.

Är det helt galet att inte isolera en av kortsidorna på huset med så tjocka väggar?
 
Hej och välkomna till Byggahus forum!

Jag förstår inte riktigt uttrycket 3,5 tegel. Normalt brukar man ange tegelmurars tjocklek i relation till en hel sten. Om en tegelsten är ca 12x25 cm i planmått, så är den en helsten lång och en halvsten bred. En tegelmur (dit hör inte fasadtegel) är normalt minst en helsten tjock. I princip uygörs den av två parallella halvstensmurar som på jämna avstånd binds ihop med helstenar på tvären. Tegelmurar kan vara betydligt tjockare men då ofta i samband med högre byggnader. De kan också vara murade med en luftspalt i mitten ibland fylld med mineralullsisolering. Ett hus från 1912 har ingen isolering. Tegelmurens utförande har betydelse för beräkningen av dess isoleringsvärde. Allt tegel isolerar men det är rätt stor skillnad beroende på dess volymvikt. I bästa fall är teglets isoleringsförmåga 1/10 av mineralullens. Det finns tekniska fördelar med att inte tiläggsisolera en tegelmur. Kan man åstadkomma en tillräcklig ökning av husets energiprestanda genom att göra effektiva fönster så är det en fördel. Man kan komma långt med ordentlig drevning och energiglas i innerbågarna.
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkomna till Byggahus forum!

Jag förstår inte riktigt uttrycket 3,5 tegel. Normalt brukar man ange tegelmurars tjocklek i relation till en hel sten. Om en tegelsten är ca 12x25 cm i planmått, så är den en helsten lång och en halvsten bred. En tegelmur (dit hör inte fasadtegel) är normalt minst en helsten tjock. I princip uygörs den av två parallella halvstensmurar som på jämna avstånd binds ihop med helstenar på tvären. Tegelmurar kan vara betydligt tjockare men då ofta i samband med högre byggnader. De kan också vara murade med en luftspalt i mitten ibland fylld med mineralullsisolering. Ett hus från 1912 har ingen isolering. Tegelmurens utförande har betydelse för beräkningen av dess isoleringsvärde. Allt tegel isolerar men det är rätt stor skillnad beroende på dess volymvikt. I bästa fall är teglets isoleringsförmåga 1/10 av mineralullens. Det finns tekniska fördelar med att inte tiläggsisolera en tegelmur. Kan man åstadkomma en tillräcklig ökning av husets energiprestanda genom att göra effektiva fönster så är det en fördel. Man kan komma långt med ordentlig drevning och energiglas i innerbågarna.
Hej och tack :)
Jag lägger upp en bild på hur muren ser ut. I dagsläget är det nån träull, i vissa fall även vass blandat med vad som ser ut som puts. Det lagret är ca 5cm på alla innerväggar jag titta i hittills.

det som jag tror är luftspalt kanske är något mindre än ett halvt tegel.

De nya fönstren kommer troligen ha klart bättre energibesparing än de gamla. Frågan är om vi gör oss själva en otjänst att inte isolera väggen i köket... det vore så snyggt med teglet framme :)


Innervägg med synlig del av röd tegelsten och träbjälkar samt puts- och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle satsa på bra fönster och behålla tegelmuren exponerad. Det går att räkna på det men då behöver man ett bättre underlag.
 
  • Gilla
ppz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.