Hej.
Nu när vi (jag) renoverar vårt badrum har jag äntligen fått tillstånd att köpa en skruvautomat. Frugan blev trött på att springa och hjälpa mig då jag ofta ”glömde” skruvdragaren en bit bort när jag fått upp en skiva på plats. Vi har även ett helt hus som ska renoveras, så den kommer förhoppningsvis användas i många år framöver. Så, då är frågan vilken?

Proffsmagasinet har denna:

https://www.proffsmagasinet.se/mask...MIorO6jYfN6QIVkQ8YCh03swAsEAQYAiABEgIVrPD_BwE

Hur är den?

Alternativt köper man Bosch egna, då jag redan har batterier. Hur är den?

Inte överdrivet sugen på att lägga en 6-7’+.

Eller så spanar jag blocket, men dyker aldrig upp någon Hilti eller festool i närheten av där jag bor.

Edit: såg nu att Festool har kampanj där man får med batteri. Dock får man köpa till laddare.

https://www.toolab.se/produkt/Festool-DWC-18-2500-Li-Basic-Skruvautomat-18V-Naken-sv-0
 
Redigerat:
Fast det där är en 2500 som inte är till gips utan spån. 4500 ska det va.
 
sunnis
4500 går även fint till spånskivor också. Har en sån själv och dragit golvspån, OSB, plywood och såklart gips.
 
Okej, kommer skriva både osb, plyfa och gips. Är det då 4500 varianten man ska ha på festools?

Mem någon som har någon åsikt om dewalten?
 
Har provat både Festools högvarviga, lågvarviga och Makitas nya.

Makitas nya är mycket trevligare att jobba med, finns även "automatläge" på den också, som går att stänga av och slå på.

Den är bland annat lättare än Festoolen som kräver rätt hårt tryck för att starta. Särskilt om man ska skruva långt ner eller högt upp.

edit - Även provat dewalten men inte med automatnosen, så kan inte uttala mig mer än att själva skruvdragardelen är bra.
 
  • Gilla
FreddeTsson
  • Laddar…
Har ju 2st 4ah makita batterier. Så makita kan vi slänga in i diskussionen också.
 
Festool:s dragare (kan inte numren i huvudet).

En skruvautomat är lite känslig på så sätt att det krävs viss vana, rätt tryck, m.m. så att inte bitsen släpper från skruven för tidigt / slirar. Speciellt när man står uppåt/i konstiga vinklar så blir detta extra tydligt.

Festools dragare kör jag med en hand om det är nödvändigt, andra jag provat var mycket mer krävande. Så pass att jag tröttnade.
 
Makitan är väl min röst på då om du redan har batterier. :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Hiltis säljs relativt ofta bättre begagnade för 2.5-3k på Tradera. Det skulle jag satsa på.
 
Är det Hilti sd-5000 då?
 
F finnemang skrev:
Någon som har testat makitas nya? Den med löstagbar plast-nos?

[länk]
Den är helt ok, inte i närheten av festool men funkar.
 
JLyck JLyck skrev:
Har ju 2st 4ah makita batterier. Så makita kan vi slänga in i diskussionen också.
Kör på makitan om du redan har batterier och laddare.
Den är helt ok skulle helt klart kunna ha den hemma, men ska man skruva hela dagarna så är festoolen i en annan liga.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Den får jag lös på 2390;- på verktygsvaruhuset. Då får man kanske skaffa ett till, fast mindre batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.