Har under några år jagat radon i mitt hus. Har fått ner radonhalten kraftigt genom att knacka upp sprickor i källarväggar och golv. När jag fyllt i ny betong och målat golv och väggar med tre lager färg fick jag ner radonhalten kraftigt.
Problemet är att jag fortfarande har en hög radonhalt i ett av källarrummen. Här har jag borrat hål i golvet och satt in en radonfläkt.
Trotts det så är radonhalten tre gånger högre än rummen bredvid.
Började misstänka att det var rensbrunnen till avloppsröret som var orsaken. kälargolvet är ca 40 cm tjock vid rensbrunnen och så finns det en plåtlucka som sitter fastskruvad i en T- profil med måtten 3x3 cm. Den profilen sitter fastgjuten i betongen. Har målat väggarna i schaktet med tre lager färg och så har jag lagt på ett lager silikon över skarven på plåtluckan. Radonhalten i rummet minskade med några hundra Bq och högsta halten radon var när jag placerade mätaren på plåtluckan. Eftersom radonet vid T- listen bara behöver gå genom ett par centimeter betong och tre lager färg misstänker jag att rensluckan är orsaken till att jag har radon i källaren och bostaden.
Funderar på om jag skulle kunna klä väggarna i schaktet med något så att det blir radontät. Eftersom man byggde upp schaktet med plankor som har ruttnat är väggarna ojämna så det kan vara svårt att klä väggarna med plåt.
Funderar på om det finns något annat jag kan klä väggarna i schaktet med. Funderar på ett tjockt lager Hydrofix som man använder till våtrum eller kan jag använda tunn plåt som jag limmar fast eller försöker fästa med kakelfix.
Sista alternativet är att jag borrar ett hål i golvet och sätter in en fläkt som suger ut luften ur rensbrunnen. Lite tråkigt bara att behöva flera bullrande fläktar i källaren! Problemet är att under betongplattan har jag en blandning av grus och sand vilket gör att luftcirkulationen blir dålig vilket gör att radonsugen inte är helt optimal.
Någon som har samma problem och löst problemet?
 
Prövat med övertryck i rummet?
 
K kirilian skrev:
Prövat med övertryck i rummet?
Har testat att sätta in en svag fläkt i frisklufts intaget på källarväggen. Problemet är att när jag dränerade om huset använde jag Platonmatta och ca 30 cm markskivor så när det blåser blir det undertryck i isoleringen vilket innebär att vid marken runt huset har ännu högre radonhalt enligt mätningar jag gjorde förra sommaren. Funderar på att dra ett rör till taket och dra in friskluft från en takventil. Fast några byggexperter påstod att man aldrig får ha övertryck i huset eftersom man kan få in fukt i väggarna.
Vet inte om jag ska nöja mig med att radonhalten ligger runt 500 Bq och ca 200 Bq i resten av källaren.
 
Vad anväder du rummet till idag och hur nyttjar du resten utav källaren?
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Ventilation brukar vara effektivt.
Men som redan frågat. Hur använder du rummet?

Radonets risker överdrivs ordentligt.
Om du inte röker förstås.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Känns som att du gör lite knasiga åtgärder. Detta med flera lager färg, vad är poängen med det om du har markradon? Det kommer ju inte genom en vägg utan hål i, i någon större omfattning.

färg på väggen i rensbrunnen är således verkningslöst. Att täta luckan låter helt rätt. Kan du också täta mellan avloppsrör och väggarna i schaktet? Samt ev sprickor i betongen?
 
Jaga inte ihjäl dig på att få ner värdet i rum som används sporadiskt. Fokusera på de utrymmen för du befinner dig minst nån eller några timmar om dygnet.
 
Det ända sättet att få ett vettigt mätvärden. Det är långtidsmätning.
Att mäta med en radonmätare ger inte samma tillförlitlighet.
Eftersom du har problem med markradon. Så kan det Vara värt att tänka på att den radonhalten i marken förändras.
Att du dränerade huset kan göra att huset blir lite tätare. Det kan då resultera i att radon halten skulle kunna öka något
Men mitt råd är fixa ventilation i huset.
Montera ftx. Det tjänar hela huset på.
 
Det finns ingen markradon men enligt mina mätningar finns radonet i gruslagret. Har spårat varifrån gruset kommer och mätt upp radonhalten där sprängstenen kommer ifrån. Inne i en plastsäck med fem kilo grus visade min mätare 9999 Bq
Att öppna källarventilerna fungerar inte eftersom radon kommer upp mellan huset och platonmattan.
Har mätt radonet i rummet under ca en månad så det kanske inte är så farligt med ett medelvärde på strax under 500 Bq. Verkar som om det också fungerar att ha en köksfläkt som går att köra åt båda hållen och ha en gummiklaff som gör att fläkten fungerar som köksfläkt i ena riktningen men när den går baklänges trycks luften från taket ner i källaren.
Rummet i källaren använde jag tidigare som tv rum, numera bara som tvätt och duschrum eftersom värmeväxlaren står i rummet och drar upp värmen till ca 26 grader. Numera använder jag större delen av rummet som bibliotek och arkiv. Alla andra rum i källaren har ofta en radonhalt kring 100 - 250 Bq. Så det är mer ett onödigt fritidsprojekt att jaga radon.
 
Men om det nu kommer från gruset under huset. Då borde inte det göra någon skillnad att måla väggarna.
Men den radon som kommer upp borde späs ut ganska ordentligt. Du får väl täta mellan platon och vägg.
Eller så gör du nått ordentligt. Monterar FTX. Då får du bra luft i hela huset. Förresten hur kom du på att det var gruset
under huset som var boven? Gjorde du hål i betongsulan och grävde upp alla lager?

Jag tror att du gör bäst i att sälja din radonmätare och lägga pengarna på ett ftx. Eftersom jag antar att mätaren är en dyr sak
så kan det ge ett bidrag.
Ska du mäta gör ordentliga mätningar med dessa spårfilmspuckar.
Att jaga radon verkar vara ett dyrt och stressande nöje. Framförallt då riskerna är extremt små. Om du inte röker förstås. Då ökar risken ordentligt. Men å andra sidan så är risken mycket större att du ska dö i lungcancer om du röker generellt.
Så sluta röka samtidigt som du säljer din mätare. Så kan du få tid att umgås med familjen
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.