Vet att jag ahr läst det tidigare men sökfunktionen funkar inte...

Hur många 1,5mm2 ledare får man dra i ett 16mm vp rör, självklart samma säkring.

Blir lite trådar med trappbrytare osv..
 
Tacakr.. då blir det 5 st i varje 16mm rör..
 
har faktiskt sex i ett rör draget av elektriker så det är nog inte så där jättenoga men man bör nog inte gå högre än så
 
jag lyckades med 5 stycken 2,5 mm2 i ett 16rör. ej att rekommendera!!!!
är det en kort bit rakt rör, tex mellan brytare och kopplingsdosa rakt ovanför så går det att prova hur många som ryms. men för längre sträckor än så är det bäst med max 5 st 1,5 i 16rör.
 
pellefant skrev:
jag lyckades med 5 stycken 2,5 mm2 i ett 16rör. ej att rekommendera!!!!
är det en kort bit rakt rör, tex mellan brytare och kopplingsdosa rakt ovanför så går det att prova hur många som ryms. men för längre sträckor än så är det bäst med max 5 st 1,5 i 16rör.
Det har inte bara med vad man faktiskt fysiskt kan lyckas dra i med diverse smörja och dylikt!

Kylning är en viktig bit som påverkar hela dimensioneringsbiten, sedan har man risken med kallflytningar, dvs att isoleringen sakta flyter undan vid påverkan av långvarigt tryck (i t.e.x rörböjar).
Kallflytningarna är lömska då det kan ta flera år innan felet märks!
 
  • Gilla
Kevin82
  • Laddar…
Det har visat sig att isoleringen på FK kan spricka om man får dra för hårt för att få i trådarna. Dessutom är en av finesserna med att förlägga tråd i rör faktiskt att det ska gå att dra ut och byta trådarna, om det skulle behövas.
 
jag bytte trådar i ett pansarrör idag det gick fint att dra in 5 st 1,5or, är det tillåtet?
pansarröret är väl lite mindre invändigt än ett vp16? och kyler bättre ;)
 
Du måste inte ha samma säkring om det är en 3-fas grupp då får du ha 3 säkringar i samma rör  ;) men max antal ledare är
Rör 16mm = 7x1.5mm2
Rör 20mm = 5x2.5mm2
 
Observera att i pansarrör får du inte längre förlägga FK. Det måste vara kabel, exempelvis EKK, så att du inte har bara grundläggande isolering i en kanal som inte är isolerad.
Annars måste man jorda rören, men det går ju inte i praktiken, åtminstone inte förbi nästa skarv.
 
ok, hade ingen aning om det. men tycker ändå att det är bättre med ny fräsch fk än gammal fk i pansarröret. även om det inte är rätt.... kan ju va knepigt att få in en 5G1,5 i ett pansarrör.
 
Ja, det är klart att det är bättre. Säger bara att det inte längre är tillåtet.
Att få in en EKK 5G1.5 går kanske, om det är rakt fram, men ska du förbi en krök blir det inte lätt. Numera får man ju lägga EKK i väggarna, utan rör, men då ska du ha spikskydd där du behöver gå genom en regel. Fast det går ju inte att göra utan att riva väggpanelen, så...
 
  • Gilla
packe1984
  • Laddar…
ja så vad gör man? kan ju inte börja riva hela rummet bara för att man sätter jordade uttag och ett fönsterlamputtag :( det blir ju int osäkrare iaf...
 
Är det någon som har en referens till vad som egentligen gäller för pansarrören?
Jag hittade den här länken där det verkar som att det är ok att byta trådar och införa jordledare, men inte utöka mer:
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=44857
Vore dock intressant att läsa exakt vad som verkligen gäller.
 
apersson850 skrev:
Observera att i pansarrör får du inte längre förlägga FK. Det måste vara kabel, exempelvis EKK, så att du inte har bara grundläggande isolering i en kanal som inte är isolerad.
Annars måste man jorda rören, men det går ju inte i praktiken, åtminstone inte förbi nästa skarv.
Var står det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.