Tveksam till kontaktstiftens placering så det låter jag någon annan svara på men effekten av elementet kommer att sjunka avsevärt med en sådan inkoppling. Ca 1,73 ggr LÄGRE effekt än den angiven på märkplåt isåfall.
 
Det blir bara en tredjedels effekt kvar i en 400 V radiator som ansluts till 230 V. Det omvända att ansluta en 230 V radiator till 400 V ger 3 ggr större effekt och är mycket brandfarligt om inte överhettningsskydd hinner lösa ut.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Om elementet har elektronisk termostat så kanske den inte fungerar med den lägre spänningen.

Mr,Ola spänningen sjunker en faktor 1,73 men det gör strömmen också, resultatet blir en minskning till en tredjedels effekt.

Protte
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Här överlever inte felaktiga svar länge! :crysmile:
Tack pojkar för upp sträckningen i ellära. Jo eftersom spänningen sjunker så sjunker naturligtvis strömmen också då resistansen är konstant och det ger en mycket lägre effekt!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om man bara kopplar in en sådan kabel, så gissar jag att elementet överhuvudtaget inte fungerar. I kontakten finns det rimligen bestämda positioner för faser, nolla och skyddsjord. I ett 230V element är i så fall elementet internt kopplat mellan kontakter för en fas och nolla. Och det lär vara de kontakterma som kabeln vi ser i länken är kopplade.


I ett 400V element bör då elementet internt vara kopplat mellan två fas-stift i kontakten.

Med kabeln vi ser i länken blir det då helt enkelt ingen sluten krets.

Med reservation för att jag inte vet hur deras kontaktstandard ser ut.
 
Jag har använt ett 400V element med 230V en gång. Det var ett element med elektronisk termostat och det fungerade. Men eftersom man använder elementet på ett sätt det inte är avsett att användas är det inte säkert att det fungerar med andra element bara för att det fungerade för mig. Och som sagt. En tredjedel av märkeffekten får man ut.
 
400v så blir det ju ett trefas element och 230 en enfas. Dra fram 2 faser till? Har du inte manual till elementet . Vissa element har ju båda valen och ger ju en snällare belastning på din anläggning med 400v.
 
MultiMan
@Mirea Behövs inte 3 faser för 400V, 2 räcker bra. Alla mina element är 400V med 2 faser. Är 400V mellan faserna (fasförskjutna 120° sinsemellan) och 230V till nollan.
 
Mirea Mirea skrev:
400v så blir det ju ett trefas element och 230 en enfas. Dra fram 2 faser till? Har du inte manual till elementet . Vissa element har ju båda valen och ger ju en snällare belastning på din anläggning med 400v.
Det är ett missförstånd när man förutsätter att det är trefas därför att det är 400V. Det är vanligt att trefasapparater är 400V och enfasapparater 230V i Sverige. Men det förekommer även hyfsat ofta enfasapparater som går på 400V. De ansluts då mellan två faser. Element, spisar och varmvattenberedare är ofta anslutna så till exempel.

Och om vi pratar element för bruk i bostäder är trefasanslutning något mycket udda om det ens finns.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.