Gräver ni ner plintar 80 cm ner i marken intill ett hus? jag tänker på diverse rör osv.

1. Det är överjäkligt att gräva i större makadam intill huset.
2. Vill inte för djupt för att skada diverse rör?


Min tanke var att gräva alla gropar intill huset 50-60cm djupa och placera 50cm plintar där för att undvika att komma i kontakt med diverse rör.
 
Jag satte plattor närmast huset i det altanbygge jag håller på med just för att det var rör och jox där.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag satte plattor närmast huset i det altanbygge jag håller på med just för att det var rör och jox där.

/Göran
fungerar plintar på grundare nivå lika bra? för jag känner mig inte bekväm med plattor då jag ska upp med stolpar 70-80cm.
eller har jag låst mig för mycket vid "plint tänket" då jag inte känner till altan/trädäcksbygge någonting.
 
Nu vet jag inte dimensionerna på ditt bygge. Hur många rader med plintar ( för bärlinorna) har du tänkt dig totalt?
Vad har du för nivå på däcket ovan mark?

/Göran
 
Det kommer bli 4 rader plintar, slutnivån hamnar på 80cm.
 
Då har du knappast nåt att oroa dig för. Vill man ha hängseln och livrem kan staga mellan yttersta och innersta raden genom att skruvlimma en eller två diagonalsträvor mot undersidan av bärlinorna. Dvs som ett "/" eller ett "/\".
Fast med 80 cm och måhända 3cm trall, 14cm golvregel och 17cm bärlina så återstår mindre än 50cm stolpe under bärlinorna.

/Göran
 
  • Gilla
Andreasbrä414
  • Laddar…
Jag sätter 50cm plintar innerst mot huset. Kanske marksten under plinten? .
70 plintar de andra 3 raderna.

Väljer också justerbara plintar ifall de skulle sjunka så kan man väl alltid krypa under och korrigera om det skulle sjunka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.