Jag har en solcellsanläggning på 12 KW. Jag levererar energi till EEM (Eskilstuna Energi och Miljö). Enligt mina kalkyler skall jag den 21 juni leverera 67KWh. EEM säger 2,8KWh. 22 juni 50KWh . EEM 7.8KWh. Har någon varit med om detta? När jag går tillbaka hela månaden så stämmer det enligt mina kalkyler.
 
Min anläggning producerade de 21 juni 78 KWh. 22 juni 81 KWh
 
Kanske resten gick åt i ditt eget hus.
 
Nej. Så enkelt är det inte. Dom dagarna var vi på landet. Det enda som förbrukade energi var kyl och frys och en värmepump till varmvatten. Max 17 KWh. Jag skulle ha betalt för 50 KWh och fick betalt 2,8 KWh.
 
Det som är mera märklig. Den 23 maj producerade jag 12 KWh. EEM betalar för 34 KWh alltså mer än jag har producerat.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
22 juni och 24 juni har ännu inte varit i år vi är på 24 maj idag. Har det varit starkare saker än julmust?
Maj förstås. Inget starkt
 
wildeside
Tror det va jäst påskmust:crysmile:
 
:rofl:
 
men korrigera i dina inlägg ovan då till rätt datum! Klicka på de tre punkterna nere i högra hörnet och alternativ öppnas!
 
G Gp skrev:
Jag har en solcellsanläggning på 12 KW. Jag levererar energi till EEM (Eskilstuna Energi och Miljö). Enligt mina kalkyler skall jag den 21 maj leverera 67KWh. EEM säger 2,8KWh. 22 maj 50KWh . EEM 7.8KWh. Har någon varit med om detta? När jag går tillbaka hela månaden så stämmer det enligt mina kalkyler.
 
Nu har det hänt något konstigt. Efter fyra dagar när jag tittade för en timme sedan var det fel. Nu är allting precis rätt. Det har varit en eftersläpning på fyra dagar. Och jag har inte sett för djupt i glaset:sweat::sick:
 
Var får du dina elnätsbolagssuppgifter ifrån om din förbrukning och utmatning på elnätet?

Om du tittar på värden för förbrukning och för utmatning på elnätet, kan de vara falska. Jag har märkt att vårt elnätsbolags värden som man når via deras "mina sidor" verkar som om de först när ca 6 dagar har förflutit visar korrekta värden. Det kan ha att göra med datakörning och beräkning som de utför och att det tar sådan tid? Din elmätare(och alla de andra 100 000-tals elmätarna) ska ju även via mobilnätet ladda upp data till elnätsbolagets central. Under tiden visar de något slags förväntat värde baserat på tidigare värden. Bättre vore de visar inga värden alls än falska. Jag har för mig jag läste på elnätsbolagets hemsida att först efter ca 6 dagar är värdena garanterade.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Var får du dina elnätsbolagssuppgifter ifrån om din förbrukning och utmatning på elnätet?

Om du tittar på värden för förbrukning och för utmatning på elnätet, kan de vara falska. Jag har märkt att vårt elnätsbolags värden verkar som om de först när ca 6 dagar har förflutit visar korrekta värden. Det kan ha att göra med datakörning och beräkning som de utför och att det tar sådan tid? Undre tiden visar de något slags förväntat värde baserat på tidigare värden. Bättre vore de visar inga värden alls än falska. Jag har för mig jag läste på elnätsbolagets hemsida att först efter ca 6 dagar är värdena garanterade.
Tack för svaret. Då vet jag.
 
Jag kollar dagligen på min elmätare direkt: ingående el, utgående el, samt det som växelriktaren ange om producerad energi. Inga appar, direktavläsning. Dessutom har jag egen mätare till VP så jag kan enkelt räkna ut hur mycket "huset" förbrukar.
 
Jag gör likadant. Det var då jag märkte att mätningen som min elleverantör visade inte stämde. Jag har timavläsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.