Person undersöker en öppen betonglåda i marken brevid ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittad en gjuten ”låda” precis brevid huset under några buskar (fritidshus byggt 50-nångång). Hittades pga träluckan som legat över ruttnat och fallit ner. Lådan var vattenfylld till höften och innehöll endast lite skröt och en enkel träkonstruktion för att ställa något på ovanför betonggolvet. Lådan är kanske 1*1 meter och lika djup. Ett ihåligt metallrör sticker upp på sidan (ventilation?).

Vad kan det vara? Vad ska man göra?
 
Staffans2000
Matkällare.
 
  • Gilla
Sådärja1 och 1 till
  • Laddar…
tommib
jordkällare?

Bygg en rejäl lucka för att förhindra att djur eller barn ramlar ner. Pumpa torrt och kolla hur djupt det går.
 
Vi gissade faktiskt på matkällare! Men fattar inte...det måste ju runnit ner vatten i den? Med bara en trälucka på?

kan den vara skadlig för vår husgrund? Har inte källare men den verkar ju ligga dikt an huset..
 
tommib
Nej, den är nog inte skadlig för husgrunden, däremot kan som sagt djur och barn ramla ner.

Tror inte att det rinner in så mycket vatten där om det inte är fall mot hålet. Kolla hur botten ser ut, det kanske är makadam eller något liknande som ska dränera (men som nu är tilltäppt).
 
Tack! Ska försöka tömma helt idag o se hur botten ser ut. Igår dök en uppsvullen stor mus upp. Det och regn avbröt jobbet... :)
 
Grattis! Du har funnit en ölkyl :D. Ett tätt lock så är det klart!
 
I vår sommarstuga från -64 är det gjutet under köksgolvet och en lucka genom golvet.

Rätt vanligt tror jag. Ute hade jag kanske t o m kostat på mig dubbla lock för säkerhets skull. Ett par såna plastrutor man kan lägga golv på t ex balkonger blir bra i botten som en extra säkerhet mot lite vatten.

Vår klarar att hålla ca 11-12 grader även mitt i sommaren då det är 28 i skuggan. Nu på våren 4-5 grader. Som sagt, underbart att alltid kunna ha en kall öl. Frun trilskas med att det ska vara mat i den lilla kylen som finns ;)
 
Sprängkista för gasol
 
I icemask skrev:
Sprängkista för gasol
intressant!
 
Gasol i grop verkar ju tvärdumt. Gasol sjunker ju vid läckage...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.