Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är man som TS inte säker på att man kan nyttja en maskin en viss tid skulle jag säga att hyra maskin är ett dåligt alternativ. Då återstår de tre andra, att gräva för hand, att köpa maskin och att leja bort hela jobbet.

Det finns trådar här som visar på grymt imponerande sega individer som gör makalösa insatser manuellt. Det tar förstås tid, men är man frisk och kan avstå tiden kan det väl vara ett alternativ. Själv skulle jag rygga inför det.

Att själv äga de maskiner man har nytta av lockar många av oss, men det binder kapital och landar ofta i att man köper en enklare variant av maskinen. Ibland bra nog, ibland något som tar mer tid att fixa med än det sparar arbetstid. Är det ett begränsat arbete man har nytta av maskinen för kan man sälja den när man är klar, är det något återkommande försöker man nog ha kvar den.

Att leja bort ett enstaka jobb är nog ofta effektivt både i tid och pengar. Men vill man också ha lite gjort här och lite där så står man snart där igen. Men främst går man kanske miste om känslan av att ha gjort det själv.

För egen del är någon form av grävare en grej jag verkligen skulle vilja ha. Synd att det är så mycket pengar i det bara.
Bra kommentar där. Titta runt lite och de finns seriöst små grävare för si så där 100k nya... men de är fortfarande mycket pengar. Såg även en Traktor bak grävare för 45k, vilket är riktigt hyfsat för en ny grävare, och börjar komma inom räckvidden för en normal hemma fixare. En traktor med skopa fungerar så klart med skapligt, men då är man rätt begränsad var man kan gräva.


Sedan ... begagnade maskiner finns ju alltid för i princip vilka priser som helst. Men de finns helt klart en gräns där man bara byter ut gräv tiden mot laga maskinen. och då ska man ju helst vara lite skaplig på det med.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
små grävare för si så där 100k nya
Mjo men då är det kinesium med tvivelaktigt andrahandsvärde..
Kliv upp på 120-130kkr så kan du köpa en begagnad kvalitetsmaskin i riktigt bra skick (y)

Min Volvo ec15 XTV har jag, utöver service, bara bytt två hydraulslangar a 360:- styck under dom 5 år jag haft maskinen. :)
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Ja det känns som att man ska närma sig 150 för att få något mindre som går problemfritt och inte är slut i alla leder....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det känns som att man ska närma sig 150 för att få något mindre som går problemfritt och inte är slut i alla leder....
Det är inte bara att hoppa upp och köra det ta några timmar och lära sig att köra
Jag har sett många hyra maskiner men det ser ut som fan när det har grävt och olyckor lycka till
Ta in någon som kan
 
Nej, köra grävare är inte för alla men provar man inser man väl snart om man har talang eller inte.

för egen del är jag inte så intresserad av att betala för sådant jag klarar utmärkt själv, dessutom är det ju kul.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Som ni alla säger finns olika alternativ men förutom att hyra, gräva för hand och köpa så är oftast det mest praktiska och om man har med proffs att göra leja bort jobbet det mest ekonomiska.

En yrkesman gör jobbet både snabbare och bättre. Behöver man något grävt i rätt höjd, nivå, vinklar mm vilket det ofta krävs så tjänar man på att leja bort det.
Funderade på detta nu när jag skulle lägga uteplats m plattor och samtidigt leda bort regnvattnet från huset och samla det för bevattningsändamål.
Kom fram till att leja in maskin är billigast och innebär minst extrajobb med att fylla ut/gräva ut nivåerna för både uteplatsens stödmur och den platta som ska gjutas för vattentankarna en bit bort.
Lägger hellre tiden på att forma, gjuta, lägga avloppsrör och plattor...

Men ytterst handlar det om ens egna preferenser.... Tänk igenom eran situation och ta beslut därefter.

Jag insåg att för min del: a) gräva för hand tar för lång tid (grävde ut 4x8m trädgårdsland tidigt i våras för hand) och för mycket energi som kan användas till att göra färdigt projektet istället (formning, gjutning, underarbete och lägga ut ca 170st 50x50 plattor)
B) hyra en minigrävare skulle vara kul och gå fortare men att få grävningen bra nog och att frakta bort massorna skulle ta betydlig tid.
C) att hyra in yrkesman är dyrast per timme men tar väldigt mycket mindre tid, massorna tas om hand och det är redo för nästa steg när han åker härifrån...
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Kostar det bara 3000kr per helg för att hyra en minigrävare? Jag grävde ut för garagebygget för hand, ca. 70kvm, och fyllde upp med grus som jag handlastade på kärran eftersom lastbilen inte kunde komma hela vägen in. Fast jag fick ju muskler och solbränna så det var kanske värt det ändå, ifall inte båda hade försvunnit igen under påföljande vinter.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Kostar det bara 3000kr per helg för att hyra en minigrävare? Jag grävde ut för garagebygget för hand, ca. 70kvm, och fyllde upp med grus som jag handlastade på kärran eftersom lastbilen inte kunde komma hela vägen in. Fast jag fick ju muskler och solbränna så det var kanske värt det ändå, ifall inte båda hade försvunnit igen under påföljande vinter.
Jag brukar räkna med 2500kr för en helg ex utkörning om du behöver hjälp med det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag brukar räkna med 2500kr för en helg ex utkörning om du behöver hjälp med det.
Kanske satsar på det då. Jag tänkte beställa 60 ton 0-35 att lägga på vägen och det var inget kul att handlasta kärran med de förra 60 tonnen.
 
....och för sådant hyr du en liten kompkt/midjelastare istället. Oerhört effektivt för att flytta massor.
 
Buford Buford skrev:
Jag har en slags fetisch för att gräva...
Mmm, spetsiga spadar. Mmmm. Sliten, men gedigen skyffel.. mmmmm
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Jag köpte en Kubota U10-3 för ca 125 tusen.

Bästa jag gjort!
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
När vi köpte huset så köpte ja mig en 1.8 tons yanmar grävare och en minidumper (lastar 250 kg) som hittills fått jobba mkt med bla, anlägga trädgårdsland (30kbm jord) sprängde bort berg vid infarten (ca 250 ton) som flyttades med lillen å kastades sen på lastbil med större traktor (la sen ut ca 100 ton singel 090-016), anlägger en ny gräsmatta där ja dränerat 65m (1m djupt) samt hittills placerat ut ca 90 ton massor (ytterligare 40kbm matjord ska dit) otaliga stenar på mellan 100-1500 kg flyttade/nedgrävda samt typ maskgrävning bara för att man kan. Maskinerna har betalat sig själv genom att ej behöva hyra å har blivit erbjuden att sälja för samma peng ja köpte för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
När jag rörmokade hyrde vi ibland in en gubbe vars enda uppgift var att gräva för hand. Så visst går det.
Dessutom är det betydligt manligare att gräva i sitt anletes svett, än att fjolla omkring i ett elljusspår.

Staffan
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mjo men då är det kinesium med tvivelaktigt andrahandsvärde..
Kliv upp på 120-130kkr så kan du köpa en begagnad kvalitetsmaskin i riktigt bra skick (y)

Min Volvo ec15 XTV har jag, utöver service, bara bytt två hydraulslangar a 360:- styck under dom 5 år jag haft maskinen. :)
Den jag såg var en östeuropeisk variant. Men då snackar vi seriös liten på 700 kg. Men med band och störtbåge.. 10hp gräsklippar motor, så de är nog ingen snabbgrävare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.