Har köpt ett sommartorp Västkuststuga. När jag var uppe på krypvinden upptäckte jag att två reglar i takstolen var kapade. Den ena regeln satt fast hårt medan den andra satt löst. Det stod inget i besiktningen när vi köpte huset. Kan det ha någon funktion? Eller vad gör man?
Takstolar med kapade reglar på en krypvind, en regel fastsatt med beslag, den andra lös och utan stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar i takstol på krypvind med två reglar som ser kapade ut, en lös och en fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kapad träregel i takstol på krypvind med omgivande träkonstruktioner, del av renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
useless
  • Laddar…
pdov
Det där ser ut som rent sabotage!
Hur gammalt är torpet? Fick du med några takstolritningar? Om inte och du är säker på att det är Västkuststugan om levererat så kan du försöka fråga dem efter takstolsritning. Fördelen med en ritning/beräkning är att du eller någon konstruktör kanske kan se vad det är för krafter som dessa diagonaler utsätts för så att någon kan säga vad som måste göras.

Vill du bara avlösa det snabbt så sätt ihop diagonalerna igen med spikningsplåtar och ankarskruv. Försök att få diagonalerna linjerade med hjälp av tvingar och skruva inte ankarskruvarna för nära skarven, använd hellre en längre spikningsplåt.
 
  • Gilla
Kylbo
  • Laddar…
Kanske någon som funderade på att utöka utrymmet med insåg att det fanns krafter i reglarna.

Spikplåt är inte helt bra för att skarva mitt på. Det är klart bättre att skruvlimma en bräda på varje sida. Man kan försöka få den i originalposition med hjälp av domkraft först. En sådan lagning blir lika stark som original.
 
  • Gilla
Kylbo
  • Laddar…
Huset är byggt 1976, har inga ritningar på takstolarna tyvärr.
Får kontakta Västkuststugan efter helgen. Kan även försöka få tag i besiktningsmannen.
Tack för dina råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.