Gräsmatta är det roligaste och klurigaste man kan pyssla med. Detta är långt från kört! Bra med gödslet och nu kom regnet också :D
 
Och fundera på hur du ska göra utifrån ev. torka när vi nu närmar oss den perioden.
Läste precis att t. ex. Västervik och Gotland redan infört vattningsförbud pga låga grundvattennivåerna.
Behöver man stödså senare i år kanske man ska fundera över gränstyp som passar bäst.
 
Jadu, jag har ingen som helst aning
 
Vi fick ju torka som en rejäl överraskning när vi sådde ny gräsmatta innan rekordsommaren.. anpassar nu stödsådd till gräs som tål torka.
 
Om du funderar på att vattna en 1700 kvm gräsmatta så ska den nu rotvattnas så att rötterna söker sig nedåt och tål torka bättre. Det blir ganska många kubik vatten.
Fundera på om ni inte ska plantera träd/buskar som i framtiden ger skugga.
Tänk långsiktigt annars är risken att du får lägga mycket tid på din gräsmatta med litet resultat. Vad händer om det blir bevattningsförbud varje sommar framöver?
 
Hej! De är bara o komplettera med fin sållad jord på dom ställena som är dåligt o sen så på dom ställena o även gödsla allt så kommer de ordna sej o bli en fin gräsmatta sen.
De tar alltid lite tid o få en fin gräsmatta men ha bara lite tålamod! Mvh Christer


jgRnt jgRnt skrev:
Hej!
Planen var att rulla ut gräs, men oförutsedda utgifter och situationer förändrade saken, och vi bestämde oss för att så istället. Detta medförde att det blev dåligt med tid på sommaren och sådden skedde väldigt sent.
"Det är lugnt" fick jag höra, "det hinner ta sej".
Tänkte att våren skulle kanske lösa det också.
Nu är det snart Juni månad , och det har inte riktigt blivit någon skillnad. Visst har det varit ganska kallt, ganska länge, men tillräckligt med vatten tycker jag att jag spolat ut iallafall. Jorden jag fick att lägga ut i början av projektet var inte heller den bästa. Mycket sten. Det jag gjort nu i vår är lufta och försökt stödså, men det är 1700kvm att ta tag i.

Bifogar en bild på hur det ser ut idag, och kanske har någon en idé om hur jag ska gå till väga? Att börja om är ju tyvärr inte ett alternativ i dagens läge. Jag är total novis som kanske tog sej vatten över huvudet, men dottern ville ha gräs i år. Man får väl se om det går ihop sej.

Tacksam om det finns hjälp[bild] [bild] [bild] att tillgå!
 
Hur går det? Gödslet borde ha börjat verka nu. Får du något drag i mattan?
 
1 markus1 skrev:
Hur går det? Gödslet borde ha börjat verka nu. Får du något drag i mattan?
Absolut, gödslet har gjort verkan absolut. Om inte annat så syns det mycket tydligare vad som behöver stödsås (ganska stora områden) medans dom friska ställena börjat växa upp mot 7-8 cm, så funderar på första klippningen efter helgens regn. Vet inte vad som gjort att det är så mycket som inte har någon växtlighet alls, men det är något jag tar tag i när semestern kommer.
Är riktigt glad för att det inte var helt kört trots allt!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Skönt! Regnet imorgon är välkommet. Det är bara jobba på. Stödså, dressa och håll fuktigt på kala fläckarna sen så kommer det gå fint. En giva till med gödsel i början av juli är nog inte fel heller.
 
Stödsått en liten del till att börja med för att se hur det artar sej, och lättare att hålla en liten bit fuktig istället för hela mattan, så får man erkänna helt enkelt att det kommer ta ett tag att få ordning på det.

Absolut, provar med en skvätt gödsel till senare!
 
Tar några år att etablera en gräsmatta. Klokt att koncentrera dig på vissa ytor åt hången. Man kan inte göra allt samtidigt med en så stor yta. Lycka till så hörs vi i juli! Då vill vi se bilder ;)
 
Absolut, tack igen för hjälpen!
 
Klippte för första gången igår söndag, efter anläggningen i höstas, tönkte egentligen vänta lite så att stödsådden hade tagit sej lite mer, men det började bli högt på sina ställen. Klippte ganska högt. Ser en del bränningar från gödsel vändan tyvärr som då tagit form av linjer i gräset, men det får jag ordna till när jag ska stödså resten också. Känns helt okej och ser så mycket bättre ut idag än för en månad sen!
 
  • Nyklippt gräsmatta med ojämna linjer och tecken på gödselbränning langs en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklippt gräsmatta med ojämn längd och bränningar från gödsel framträdande som linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt klippt gräsmatta med linjer av gödselbränningar i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklippt gräsmatta med synliga linjer från gödsel, byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklippt gräs med synliga linjer från gödsel och områden med högre gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju skitbra ut! Kanske skulle fundera på en annan spridare dock. Syns rätt tydligt var du missade :crysmile:
 
Ja, jag vet inte om det är missat där eller om det är övergödslat pga överlapp :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.