hejsan,
ska byta ut gammalt aggregat med tillhörande skorsten. Mitt problem är avståndet i bilden nedan mellan E-F.


Dvs skyddplåten/ isoleringen runt den isolerade skorstenen, genomföringskragen. Själva plåten som är runt isoleringen är ca 50 cm hög.
Det ska vara minst 100mm från överkan på plåten från toppen av genomföringsröret.
Hur ska jag göra? Bygga en låda runt skorstenen och sänka ner den 10-15 cm från innertaket?
 
  • Schematisk bild av en skorsten med märkta komponenter för renovering och avståndsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur tjockt är ditt bjälklag? Frågar för att jag tror att du bara behöver isolera pipan i själva bjälklaget, inte i den "fria luften" på vinden. På min modulskorsten används krage bara i tjocka bjälklag över 200mm för att skapa luftspalt till pipan.

Du bör dock stämma av med din sotare om du frångår monteringsanvisning.
 
Jag tolkar bilden som ett minstaavstånd på 100mm från rör till brännbart som ska isoleras (F), och minstaavstånd på 100mm från rör till brännbart som ska vara spalt (E). Jag ser inget föreskrivet avstånd mellan bjälklagsisolering och taket/råsponten
 
Om det nu ser ut som jag tror, hade jag klippt ned genomföringsisolator till samma höjd som bjälklaget (och verifierat med sotare om jag varit osäker).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.