Hej

Jag har funderat på att bygga en bastustuga på ca 15m2.

Men funderar på lägga till 1.5-2m på längden och sätta in en liten toalett också. Skulle detta gå?

Vad är det för regler för en enkel toalett + handfat? Måste det vara tätskikt osv? Jag vill göra så enkelt kan man göra detta.
 
Det krävs inte tätskikt på en toalett med handfat.

Har du tänkt att sätta kakel, hade jag satt ett rollat tätskikt ändå på golv och en bit upp på vägg. Det går snabbt och kostar inte mycket.
 
N Nikorasu skrev:
Det krävs inte tätskikt på en toalett med handfat.

Har du tänkt att sätta kakel, hade jag satt ett rollat tätskikt ändå på golv och en bit upp på vägg. Det går snabbt och kostar inte mycket.
Allright! Det lät ju kanon! Ja men det är ju enkelt, lägga duk och dra upp den 5cm på väggen och sedan lägga klinkers på golvet.
Tänker mig panel på väggar/tak.

Har tänkt isolera och sätta in element i denna byggnad.

Detta blir min första byggnad på tomten vi ska bygga på.

Hur löser man detta egentligen praktiskt? Ska man dra va&el direkt till denna byggnad och sedan i framtiden gå vidare från denna till huvudbygganden? Dvs sätta matarskåpet på denna byggnad och då i framtiden gå vidare med kabel och avlopp till huset?

Ska man sätta vattenmätare i denna byggnad eller är det bättre att ha den i huvudbyggnad i framtiden?
 
Jag fortsätter väl här med litet generella synpunkter...Det beror väl på hur det ser ut och hur länge det dröjer tills du bygger huvudhuset. Du kanske redan nu har en grovplanering på vad som ska ligga var, då blir det lättare.

För vattnet så kan du enklast "grena av" från vattenledningen till de byggnader du behöver. Se bara till att vattenledningarna inte löper under där du senare vill sätta en byggnad.

Elen vill man normalt ha till huvudhuset först och sedan därifrån till andra byggnader, där brukar mätare sitta. Jag hade dragit ett kabelskyddsrör dit jag trodde huvudhuset hamnar och ett andra därifrån till bastun. Dra ut en rejäl ögla på kabeln där rören bryter mark. På så vis finns tillräckligt med kabel att ansluta på rätt ställe när det blir dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.