Skulle uppskatta tips på hur jag renoverar ett mansardtak på ett hus från 1940 och det är antagligen ett originaltak. Jag har börjat att riva nedre delen på taket som är nästan vertikalt och har fått en del fuktskador efter att några pannor saknats ett tag. Det vetter inåt mot en kattvind som idag är ouppvärmd, men som jag i framtiden kan komma att ta bort för att få större golvyta inne. Det har varit spånisolering och en tunn spont med en slags tunn papp inåt kattvinden. Jag ska återanvända de gamla tegelpannorna som har mycket liv kvar om än mossiga.

Nu ska jag försöka få till en bra hållbar lösning utan att det kostar skjortan och jag har några funderingar.

*Det har förut varit en 22 mm spont, vilket verkar vara beställningsvara på de flesta ställen, eftersom den gamla hade ganska mycket vankant på baksidan borde väl 20X95 duga bra?
*Jag har tänkt att ersätta spånet med en cellulosaskiva, tänker jag rätt då? Avståndet mellan reglarna är ojämnt så jag måste skära till skivorna för att passa i facken, men det ska väl inte vara någon större försämring om jag lägger två-tre spillbitar i samma fack?
*Bör jag lägga en vindskyddspapp utanför isoleringen mot yttre sponten, vilken är lämplig i så fall?
*Den tunna papp som legat mellan spånet och inre sponten är skadad på en del ställen, finns det någon anledning att ersätta den? Eller är det så att den bara varit till för hindra spånet att damma genom innerväggen?
*Jag har tänkt lägga en fotplåt under pappen längst ner mot rännan och jag har hört att den ska ligga i asfalt. Är det vanlig kallasfalt vilken som helst?
*Eftersom jag ska ha tegelpannor kanske takpappen måste vara kraftigare än vanligt? Vilken papp rekommenderas? Jag vill gärna vara säker på att underlaget håller tätt, det sitter ganska utsatt för väder och vind i söderläge.

Tips på vad man ska tänka på tas tacksamt emot, har säkert glömt något.
 
Jag har också mansardtak och har liknande funderingar. Mitt hus är från 49.
Vad häller asfalten så måste det väl vara asfaltsklister som menad i så fall? Kan inte tro att det ska vara asfalt med ballast (grus)...
 
Jo, det är asfaltklister som menas, har köpt på tub som ska vara mer lätthanterligt. Jag kan ofta krångla till saker och fick för mig att det var smält asfalt som man i alla fall förr använde till papptak och värmde på plats med gasolbrännare.

Jag har beställt träfiberisolering i skivor för att ersätta det gamla sågspånet, ska bli spännande att se vad som är bästa sätt att dela på dem. Är bra mycket dyrare än mineralull, men ändå billigare än cellulosa. Har också beställt 23mm råspont, kostade inte mer än några hundralappar extra mot 20mm. Också beställt takduk samt fotplåt.

En svår sak är att hitta rännkrokar som passar, men jag ska prova vanliga krokar som jag bockar själv, det var vad som satt innan.
 
  • Gilla
Slumdog
  • Laddar…
Hur tjock isolering får du i takdelen som blir vägg? Funderar på om man ska tilläggsisolera den dagen man byter tak. Antar att det ”bara” är att lägga på en en regel på den delen av bef takstol...
Kanske blir estetiskt rätt om man ska tilläggsisolera fasaden så småningom också när d blir fasadbyte...
 
Det blir 120mm träfiberisolering och den ska vad jag läst mig till var dubbelt så välisolerande som sågspån samtidigt som den inte kan sjunka ihop. Ska jag isolera mer så blir det nog inåt och då i samband att jag i så fall river ut kattvindarna, men får kanske kolla om det finns några risker för fukt om man ökar isoleringen så mycket.

Att lägga på tjockleken på nedre delen av taket enbart tycker jag verkar bökigt och jag har aldrig lagt om ett tak förut så jag vill ta det så enkelt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.