Satt och fnula lite för mig själv vad gäller bygglov. Antingen skiter folk i det fullständigt och bara kör på, eller så gör man det ordentligt och söker bygglov.
En annan variant är att man söker bygglov men drar igång bygget innan man fått ett startbesked. Antingen för att man är säker på att man kommer få ett ja eller bara blir otålig på deras extremt långsamma handläggande och struliga regler.
Nu till frågan. Är det vanligt att handläggare åker ut till platsen för att kika hur det ser ut eller bara kolla så att inget bygge har inletts?
 
Beror på vad det gäller. Någon granne kanske skvallrar och då kan det bli syn om ni har otur = böter.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på vad det gäller. Någon granne kanske skvallrar och då kan det bli syn om ni har otur = böter.
Inget problem för oss, vi har gått den extremt krångliga vägen genom svensk byråkrati.
Är medveten om att det är vanligt med bittra grannar som anger folk runtomkring.
Inte det som var min fundering dock.
Frågan löd ifall de ofta eller över huvud taget gör egna stickprov. Att de emellanåt själva bestämmer sig för ta en titt på vissa objekt.
 
Rasmus8 Rasmus8 skrev:
Inget problem för oss, vi har gått den extremt krångliga vägen genom svensk byråkrati.
Är medveten om att det är vanligt med bittra grannar som anger folk runtomkring.
Inte det som var min fundering dock.
Frågan löd ifall de ofta eller över huvud taget gör egna stickprov. Att de emellanåt själva bestämmer sig för ta en titt på vissa objekt.
Det beror nog på hur aktivt byggnadsnämnden driver tillsynsarbetet. I min kommun görs inga ”stickprov” men jag bor i en liten kommun. Byggkontoret har däremot bra koll på orten och ser en handläggare att nytt bygge är på gång kollar de upp om det finns bygglov. Finns det inte lov tar de kontakt med fastighetsägaren och påtalar detta och uppmanar att komma in med ansökan. Går det inte att få bygglov pga regler kan du bli förelagd att riva. Startar du innan bygglov beviljats kan du få sanktionsavgift och det kan bli dyrt. Det kanske är mindre risk att bli påkommen i en större anonym stad där handläggarna inte känner igen varenda gata.[/QUOTE]
 
Rasmus8 Rasmus8 skrev:
Satt och fnula lite för mig själv vad gäller bygglov. Antingen skiter folk i det fullständigt och bara kör på, eller så gör man det ordentligt och söker bygglov.
En annan variant är att man söker bygglov men drar igång bygget innan man fått ett startbesked. Antingen för att man är säker på att man kommer få ett ja eller bara blir otålig på deras extremt långsamma handläggande och struliga regler.
Nu till frågan. Är det vanligt att handläggare åker ut till platsen för att kika hur det ser ut eller bara kolla så att inget bygge har inletts?
Om det är något stort som ska byggas krävs att ett tekniskt samråd hålls och det brukar ibland vara på plats på fastigheten tillsammans med en inspektör från kommunen. Då säger det sig själv att det inte är smart att ha börjat.
 
Och i min kommun är det mycket vanligt att dom gör "stickprov" när dom i alla fall är ute och åker till nått annat projekt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I min kommun kommer de ofta ut och kollar när man har sökt bygglov för att ta sig en titt på tomten och se om det finns andra invändningar än på kartan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.