M
Har en CTC 1100 Ekonomi, årsmodell 1997. Denna verkar med största sannolikhet ligga utanför jordfelsbrytare, är detta normalt och är det farligt? Vad händer t.ex. om patronen pajar och kortsluts i pannvattnet eller liknande? Kan strömmen vid ett fel gå via vattenledningar när man duschar till exempel?
 
Det är helt normalt, vanligt och till och med bra att det ligger så. Du ska bara se till att skyddsjorden verkligen är ok ansluten till pannan.
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det är vanligt att värmesystem ligger utanför JFB. Det är inte farligt.

Om patronen pajar och kortsluter mot vattnet (eller rören) så kommer säkringen gå, förutsatt att pannan är korrekt skyddsjordad (vilket man nog kan anta).

Edit: Sekunder långsammare....
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är normalt att man lägger värmepannan utanför JFB, åtminstone den "ordinarie" JFBn som servar resten av huset. Om det finns fog för detta låter jag vara osagt. Det är visserligen så att värmeelement av alla de slag förr eller senare börjar läcka ström mot skyddsjord och löser en JFB. Men det är ju ett fel som då kan lagas i tid. Gäller bara att det sker när man är hemma, eller tvärtom inte sker när man är på två veckors vintersemester.

Nästa skyddsmekanism efter JFBn är då säkringen. Den löser först när läckaget blivit så stort att det blir mer eller mindre stum kortslutning. Innan dess kan det gå flera ampere i skyddsledaren, men jag har aldrig hört talas om sådana fall. Så visst är en JFB bra, i kombination med lämpliga larm för känsliga grupper.

Men som sagt, när det blir ett fel så tar säkringen hand om det. Under den korta tid det tar för säkringen att lösa (inom delar av en sekund vid stumt jordfel) så får man en farlig spänning på alla vattenrör och metalliska delar som är anslutna till pannan. Det är dock ingenting man behöver vara orolig för, detta pga att jag aldrig hört talas om olyckor (personskador) i detta sammanhang. Så om elpannan är skyddsjordad efter ordning så finns ingenting att vara orolig för, även om en JFB gör ett bättre jobb än säkringen. Det är farligare att gå över gatan.

Edit: tre minuter sen...
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 4 till
  • Laddar…
tommib
Men ett mer uttömmande svar :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Å' så har vi ju 300 mA JFB.
En separat sådan, till enbart värmeanläggningen har jag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
En 300 mA JFB tillför inget personskydd, endast brandskydd. Har du ett fel som "läcker" 250 mA till vattenrören så är det livsfarligt.

Det bästa skyddet mot brand torde vara att se till att man inte har något brännbart nära pannan och att eldragningen är korrekt gjord.
 
Den tillför definitivt ett skydd.
 
D Daniel 109 skrev:
Den tillför definitivt ett skydd.
Du kanske vill utveckla detta, vilken typ av JFB vi pratar om, vilket slags skydd den ger och inte ger, hur den normalt tillämpas, och vilken roll den skulle ha här.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Å' så har vi ju 300 mA JFB.
En separat sådan, till enbart värmeanläggningen har jag.
Men har du då en el/olje-panna liknande den TS har? Vid VP kan man tänka sig en del fall där det kan vara någorlunda vettigt men knappast för en elpanna. Det kan vara intressant att tänka sig lite olika felfall för elpatronerna och hur de utvecklas och vad de ger i bidrag till jordfelet PE-ledaren tar hand om. Inte så sällan visar de sig inte i utlöst säkring utan minskad effekt. PE för en oönskad "driftström" ofta avtagande när felet är fullt utvecklat och man kör delvis en liten elektrodpanna i felstället.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske vill utveckla detta, vilken typ av JFB vi pratar om, vilket slags skydd den ger och inte ger, hur den normalt tillämpas, och vilken roll den skulle ha här.
Vid ett fel mot jord löser den snabbare än en säkring i alla lägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Vid ett fel mot jord löser den snabbare än en säkring i alla lägen.
Fel. Orkar du med två rader?
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vår förra LV-värmepump (Nibe Fighter 310P) från 2002 låg utanför JFB. "Värmepannan undantagen jordfelsbrytare" stod det i säkringsskåpet. Alla OK med det då det begav sig...
 
Det händer inte så mycket, även om ett element brister och kommer i kontakt med vattnet. Vattnet i ett värmesystem saknar joner och är därför en perfekt isolator precis som destillat vatten.
Det är förmodligen större risk för ett avbrott i elementet än kortslutning.
 
Skyddet den tillför är att jag vill inte ha driftström i skyddsjorden. Vad gäller det vatten som cirkulerar i ett gammalt värmesystem och därmed runt elpatronerna så tvivlar jag på att det är någon perfekt isolator. Men ska medge att jag aldrig mätt. Sen är det onödigt med överledningar som ger värme (d v s den tillför brandskydd).
Värmepumpen är ju metallinnesluten med PE i höljet så personskyddet är ytterst begränsat oavsett.
Den stora nackdelen är såklart att utlösningen kan komma mitt i vintern när man är bortrest och det är -28 grader (murphys lag) ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.