En mur mellan 2 tomter håller på att rasa. Vem bär ansvaret när den rasar den som har den högre eller lägre tomten? Muren byggdes för 30 år sedan och sedan dess har ett av husen bytt ägare. Det övre husets ägare har alltid skött muren och häcken och aldrig sagt något om att muren skulle vara gemensam förrän den började gå sönder då blev den plötsligt bådas. Kan det nedre huset bli tvingad att bygga en ny
Mur? Gamla trästockar som utgör en stödmur mellan tomter, synligt vittrande och skadade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med sliten mur som är i behov av reparation mellan två höjdskillnader och bostadstomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av en mobiltelefon med en lista över ingredienser i en matlagningsapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit vanlig matlagningsgrädde, inte laktosfri. Lite bättre smak.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Beckborg och 5 till
  • Laddar…
Om det inte finns något avtalat eller något skrivet i tex detaljplanen är det den fastighet som ändrat markhöjden som är ansvarig. Att döma av bilderna gissar jag att marknivån från början var i samma nivå som mellan murarna. Då har den övre fastigheten ansvar för den övre muren och den nedre fastigheten för den nedre muren.
 
  • Gilla
Linda.F
  • Laddar…
Ja så ser vi det med. Ägaren grävde bort tomtmarkeringen för några år sedan med så ingen vet exakt var tomtgränsen går....
 
Min tomt ligger lägre. Grannhuset byggdes ngt år tidigare. För att kunna utnyttja min tomt bättre bekostade jag en mur. Jag kan tänka mig att du borde haft samma problem OM muren inte funnits dvs en slänt ner mot dig och den lägre tomten ändrade därför marknivån.
För min del var det mitt förnuft som resonerade så - jag vet inte om jag resonerade "rätt".

Min mur ligger dikt intill tomtgränsen men på min sida.
 
  • Gilla
Linda.F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.