Jag gissar att man behöver ha en allpolig brytare till bastuaggregatet? Är det ok om den placeras utanför bastun?
 
japp brytare ska de va..........sätter du en säkerhetsbrytare=låsbar.......så kan du placera den på valfri plats...ps sätt den inte inne i bastun där lär den inte bli långlivad :surprised:
 
T-34 skrev:
Jag gissar att man behöver ha en allpolig brytare till bastuaggregatet? Är det ok om den placeras utanför bastun?
Det måste finnas någon form av nödbrytare i basturummet om inte manöverpanelen sitter på aggregatet.
Tillkom efter bastumordet i Skene nån gång på 80-talet
 
Var står det att det måste vara både en nödstopp för bastun samt en allpolig brytare??

Jag har då aldrig varit med om att installera det till någon bastu och frågade runt bland några kollegor och dom var också som ett frågetecken.

I Elinstallationsreglerna SS 436 40 00  avsnitt 703.53 står det följande "Kopplingsutrustningar som inte är avsedda för bastuugnar får inte placeras i basturum. Utagg får inte installeras."

Vidare står det i Elguiden till SS 436 40 00 att "Enligt SS-EN 60335-2-53, för elektriska bastuaggregat skall bastuugn vara försedd med tidströmställare som begränsar ugnens kontiuerliga drift till högst 12 timmar vid varje tillkoppling."

Så jag kan inte hitta belägg för det i ELSÄK-FS 2004:1.

// DeBe
 
var står det om arbetsbryatre till bastuaggregat?
 
DeBe skrev:
Var står det att det måste vara både en nödstopp för bastun samt en allpolig brytare??

--->8 klipp

Så jag kan inte hitta belägg för det i ELSÄK-FS 2004:1.
Det kan ju finnas regler som gäller en bastu som inte står just i elsäkföreskrifterna. Det är ju inte en elsäkerhetsfråga om man blir kokt i en bastu, utan en annan form av säkerhet. Om det finns krav på nödstopp inne i bastun så gäller det säkert i den mån det går att installera även för en bastu som värms på annat vis än med el. (t.ex. strypa luften till eldstaden i en vedeldad bastu o.s.v.).
 
Jag blev "itutad" detta när jag läste första blå boken, och då påstod läraren att det var någon regel från Boverket.
Men det enda jag hittar nu är regler på hur dörren ska vara beskaffad.

Det verkar som om jag har levt i "fel tro" om ingen annan hittar något, för jag kan inte hitta något skriftligt belägg för det jag skrev!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.