H Holmspel skrev:
Förstår att du har plintarna hemma men du måste verkligen gilla att gräva om du ska plinta på den där låga höjden.

Har det stått en altan där utan problem så ser jag inte varför du inte kör plattor istället.

Sälj plintarna, köp plattor, spara tid.
Delar av den gamla uteplatsen stod på slipers, en ram som låg på det, sand fullt upp å sen trall. i en L form, sen har vi grävt bort buskar och gräs som var runt och utökat till den storleken som är tänkt nu, marken under är rätt mjuk. Inte paddad.
 
1
Hej !
Jag undrar om man kan använda små sten under plinten till ett trädäck. sten är 5-10 cm stora istället för makadam som alla verkar rekommenderar.
 
Om du lägger en betongplatta 300X300 nere i botten ca min 15 cm djupt ( gärna djupare ) så kommer pliten att stå stadigt, det blir en bred fot som har lite yta att vila på. Vanlig sten kommer att sjunka lite när väta och vatten vill laka ur jorden och rinna ner mellan stenarna.
 
1
J jonaserik skrev:
Om du lägger en betongplatta 300X300 nere i botten ca min 15 cm djupt ( gärna djupare ) så kommer pliten att stå stadigt, det blir en bred fot som har lite yta att vila på. Vanlig sten kommer att sjunka lite när väta och vatten vill laka ur jorden och rinna ner mellan stenarna.
Tack för svar!
plinten är bara 50 cm och den ska helst sticka upp 5-10 cm Vad ska jag fylla på med under betongplattan?
 
Gräv bara ner till nivå + 5 cm som passar höjden på plintarna, du ska inte gräva för kung och fosterland, den sista biten i hålet ska vara orörd mark. För att få plattan i våg så räcker det med att lägga ett lager med vanlig sand i botten, sen ställer du plinten mitt på och packar till med jord runt, ta lite t taget ( ca 5 cm ) och stampa ner med en regelstump eller annat så det packas, plinten kommer inte att röra sig sedan. PS gräv hålen, i med lite sand, mät höjderna, ner med plattan, på med plinten, mät igen vågen, diffar det som du inte gillar, upp med plattan och fyll/skrapa sand så du blir nöjd.
 
1
J jonaserik skrev:
Gräv bara ner till nivå + 5 cm som passar höjden på plintarna, du ska inte gräva för kung och fosterland, den sista biten i hålet ska vara orörd mark. För att få plattan i våg så räcker det med att lägga ett lager med vanlig sand i botten, sen ställer du plinten mitt på och packar till med jord runt, ta lite t taget ( ca 5 cm ) och stampa ner med en regelstump eller annat så det packas, plinten kommer inte att röra sig sedan. PS gräv hålen, i med lite sand, mät höjderna, ner med plattan, på med plinten, mät igen vågen, diffar det som du inte gillar, upp med plattan och fyll/skrapa sand så du blir nöjd.
J jonaserik skrev:
Gräv bara ner till nivå + 5 cm som passar höjden på plintarna, du ska inte gräva för kung och fosterland, den sista biten i hålet ska vara orörd mark. För att få plattan i våg så räcker det med att lägga ett lager med vanlig sand i botten, sen ställer du plinten mitt på och packar till med jord runt, ta lite t taget ( ca 5 cm ) och stampa ner med en regelstump eller annat så det packas, plinten kommer inte att röra sig sedan. PS gräv hålen, i med lite sand, mät höjderna, ner med plattan, på med plinten, mät igen vågen, diffar det som du inte gillar, upp med plattan och fyll/skrapa sand så du blir nöjd.
Jag ska tillägga att marken där jag ska "bygga" är mycket vatten i jag ska göra en gång som går ner till bryggan bredd ca 1,5 meter och 15 meter lång.
tror du inte att jag måste ha lite dränerad matrial under betongplattan ? annars är det väl samma sak som att bara gräva ett hål och stoppa ner plinten i ?
 
Dränerar du får du vatten under plattan, bäst med jord lite sand så det blir tätt och inga hålrum. Plintens bas är inte bred, därav att ha en platta som tar upp trycket bättre. Grundvatten ligger nog längre ner än 20 -25 cm och vill du kan du dränera under din gång när du ändå håller på.
 
1
J jonaserik skrev:
Dränerar du får du vatten under plattan, bäst med jord lite sand så det blir tätt och inga hålrum. Plintens bas är inte bred, därav att ha en platta som tar upp trycket bättre. Grundvatten ligger nog längre ner än 20 -25 cm och vill du kan du dränera under din gång när du ändå håller på.
jag prov grävde idag ca 50 cm djupt efter ca 30 min var gropen fylld med vatten, Så detta blir nog inte lätt tyvärr
 
Desto större orsak till att ha en platta i botten, gör inte så mycket att det är lite vatten där, du gjorde ett hål och vatten går alltid till hål om det finns, hur har du det med övrig dränering. Kanske på plats att dränera bort lite vatten runt huset, framför allt stuprören som är en stor bov till blöta runt hus.Allt vatten ska bort från ett hus.
 
  • Gilla
Gece#
  • Laddar…
1
J jonaserik skrev:
Desto större orsak till att ha en platta i botten, gör inte så mycket att det är lite vatten där, du gjorde ett hål och vatten går alltid till hål om det finns, hur har du det med övrig dränering. Kanske på plats att dränera bort lite vatten runt huset, framför allt stuprören som är en stor bov till blöta runt hus.Allt vatten ska bort från ett hus.
Huset står längre upp och framförallt mycket högre upp settpå tomten så det är inget problem !!
trädäcket ska göras längst ner vid vattnet ut till bryggan och där är det dålig mark soma jag berättat tidigare :)
J jonaserik skrev:
Desto större orsak till att ha en platta i botten, gör inte så mycket att det är lite vatten där, du gjorde ett hål och vatten går alltid till hål om det finns, hur har du det med övrig dränering. Kanske på plats att dränera bort lite vatten runt huset, framför allt stuprören som är en stor bov till blöta runt hus.Allt vatten ska bort från ett hus.
Jag kanske inte har berättat att jag ska bygga en trägång inte ett trädäck bredvid huset !!

Huset står långt uppe på tomten där är inget problem !
Trä gången jag ska göra är ner till bryggan och där är dålig mark skulle krävas ett enormt arbete om de skulle dräneras där.

Det är väl att göra en chansning med plint eller att bara lägga allt löst uppe på mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.