Hej. Mamma vill ha tre likadana hörnhyllor i allmogestil till köket och då ska hon väl få det.

Jag tänkte först att det inte är så komplicerat men jag är ju nybörjare med tummen mitt i och ganska begränsad verkstad så jag tar tacksamt emot erfarna tips. Jag har letat efter en ritning men hittar ingen. Jag förstår helheten men detaljerna har jag svårt för. Hur är den upphängd till exempel? Ska man ha dolda fästen bakom konsolerna eller dra skruv genom allt?

Slutresultatet ska vara ungefär som i bilden. Linoljemålat.

Jag tänkte först köpa konsoler i furu men de enda jag hittar som känns rätt och är tillräckligt fina finns på Sekelskifte och kostar för mycket. 349:- x 9 st blir lite saftigt. Så planen är att låna en sticksåg och såga ut dem själv. Jag kommer dock inte få till de fina detaljerna men det är profilen jag vill åt.

Hyllplan i furu blir till att köpa från byggvaruhuset och såga till rätt storlek. Är det något jag behöver tänka på? Går det att få till det rundade innerhörnet (det är ju inte nödvändigt men jag gillar det)?

Som ni märker på alla dumma frågor, jag behöver hjälp.
 
  • Vit hörnhylla i allmogestil med tre plan, lantlig köksinredning, textade mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för verktyg?
 
Jag tror som @Nyfniken, släpp idén om att göra egna konsoller. De för knappa 50-lappen han länkar till kommer bli utmärkta. Tänk på att den skiva som bara har stöd av en konsol måste ha stöd i väggen på kortsidan.
 
Jo, det är nog enklast att köpa färdiga omålade.

Vad har jag för verktyg? Det vanliga när man bott hela sitt liv i hyresrätt: En skruvdragare, En fogsvans, lite Ikeaverktyg. Men nu har jag radhus med snickeboa så jag är rätt sugen på mer. Har skaffat ett set kvalitetsstämjärn och en hyvel men de får nog inte vara med i det här bygget.
 
  • Gilla
formhemmet
  • Laddar…
A
Såga ur hyllorna ur ett hyllplan(limfog) så får du rundningen i innerhörnet som bilden,är kortsidan 50cm blir det lämplig bredd på hyllplanet.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Såga ur hyllorna ur ett hyllplan(limfog) så får du rundningen i innerhörnet som bilden,är kortsidan 50cm blir det lämplig bredd på hyllplanet.
Bra idé. Skulle du använda sticksåg till det? Jag tänker att det kan vara svårt att såga rakt så långt.
 
A
Cirkelsåg eller klyvsåg vore nog bäst till de raka snitten,man kan föralldel också handsåga med en vass fogsvans om man inte har annat,tar bara lite tid:)
 
Redigerat:
Ingenting jag har sågat med sticksåg har blivit rakt.
 
  • Gilla
achtungbitte och 1 till
  • Laddar…
”Varje dag man inte behöver använda sticksågen är en bra dag”, gammalt djungelordspråk.

Med det sagt är det nog det bästa hemmaverktyget för rundeln.
 
  • Gilla
  • Haha
Millox och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vill man verkligen få till rundningen så kan man lösa det med en hålsåg. Måtta ut exakt var den ska vara och ta en lagom hålsåg. Placera centrum en radie ifrån där böjen ska vara och såga ur. Därefter gör de raka snitten med cirkelsåg med skena. Det svåraste är att möta det ursågade exakt på men lite sandpapper kan fixa små missar.
 
*hjälp en nybyggare med mammas hylla*
:crysmile::crysmile:

(vet, kass humor)
 
  • Gilla
  • Haha
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att ni är bra sugna på hur det gått med hyllorna så här kommer en uppdatering.
Tack för all hjälp. Möjliga pubertala roligheter om min kära mors anatomi är väl avklarade nu så vi kan fortsätta utan.

Hyllprojektet löstes med två 80x50 hyllplan i gran från Bauhaus. Gran är mycket mjukt kan jag bara bekräfta alla som kommer med invändningar. Minsta misstag ger stora flisor och stöter man till något så blir det rejäla bucklor. Jag har kommit åt ganska mycket:) Jag vet inte om furu är hårdare men jag kommer att hålla mig borta från gran i fortsättningen. Undantaget julafton. Formen sågades ut med fogsvans. Hyllorna blev 23 cm djupa. Rundningar med 5 cm radie sågades med sticksåg.

Konsolerna ritades för hand, sågades ur splillbitarna från hyllplanen med sticksåg och avslutades med stämjärn, fil och slippapper på en rundstav. En hel del svordomar, misstag, skjutsande till bad, lunchpaus, vänner på besök, födelsedagskalas, regn, misstankar om kommande regn och nya smarta idéer som ändrar alla planer försenade hyllprojektet minst fem veckor. Men det gör inget. Mamma säger att hon kan få hyllan i julklapp istället. Jag fick för mig att använda en färdig profillist som stöd under hyllorna. Profilen skulle givetvis sågas ut ur konsolerna för perfekt passning. Det gick inte så bra. Profillisten ligger numera i skräphögen i snickeboa och ersattes med en rak, dock med rundade hörn.

Jag är lite stolt över att jag har handhyvlat nästan alla ytor. Det är en skön känsla med handverktyg som min utbrända, kontorströtta kropp gillar. Jag har saknat en bra arbetsyta på landet och har pendlat mellan sågbockar, fikabord, farstukvist och studsmatta. Men senaste veckorna har jag rensat ut ett förråd och upptäckt en bra inbyggd arbetsbänk under ett ton muslort. Och så har jag läst ut "The Anarchist's Workbench" av Christopher Schwarz. Helt klart läsvärd. Den är gratis för nedladdning från förlaget.

Sedan borrade jag för träplugg och limmade ihop rasket med benlim. Därefter slet jag isär hela skiten för pluggarna satt lite här och där och jag hade inte varit så noggran med att märka upp bitarna. Det passade inte alls så jag fick göra om, mäta, mäta, rita upp, märka, fylla igen gamla hål, borra nya hål, testa passning noga. Och så limma igen. Fast denna gång bara ett par bitar i taget. Sänka tempot ytterligare. Det funkade bättre, passningen är inte perfekt men det får duga.

Nu i helgen fick jag ihop det sista och lackade alla kvistar med shellack.

Nästa helg ska jag slipa och måla med färdigblandad äggoljetempera och så borde de vara färdiga. Upphängningen blir med ett par beslag på baksidan. Jag är osäker på väggen och har inte bestämt exakt var de ska sitta.

Hemsnickrad hylla i gran med synliga träpluggar och profilerade kanter, på ett mörkt trädgårdsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda trähyllor med rundade hörn och hantverksmässiga konsoler, visande träets ådring och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord trähylla i gran med synliga kvistar och rundade hörn, monterad konsol med handhyvlade ytor och bearbetade detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord hylla i granträ med synliga kvistar och hantverksmässiga konsoler, på ett utomhusbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljusare trähyllplan i gran med synliga kvistar och försänkta träpluggar, märken efter handverktygsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev två hyllor, inte tre. "Keep it simple, stupid!", var det visst någon som sa.
 
  • Gilla
Stefan_R och 13 till
  • Laddar…
Karlia
Snyggt! Misstag lär man sig mycket på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.