LoweW
Hej!

Har skissat lite på ett fördelningsschema(?) för min elcentral. Tar tacksamt emot tips på förändringar innan jag anlitar en elektriker för att installera allt.

Bara fråga på om ni har några funderingar!
 
  • Schema över fördelning av elektriska kretsar i hemmet med beteckningar för kök, badrum och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsritning av en bostads planlösning med markerade elinstallationer för fördelningsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt så drar man 10A till uttag och belysning för "allmän bruk". 16A endast i undantagsfall.

Normalt sett kör du 16A till häll, ugn och evt micro.

Egna 10A enfas grupper till:
Kyl/frys.
Tvättmaskin.
Torktumlare.
Uttag vid köksbänk för brödrost och annat krävande.

Dvs de stora förbrukarna.

Varmvattenberedaren klarar sig för det mesta på 3x10A.
Normalt sett är de möjliga att koppla 1 kW 230V eller 3 kW 400V.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
LoweW
E EyEr0n skrev:
Normalt så drar man 10A till uttag och belysning för "allmän bruk". 16A endast i undantagsfall.

Normalt sett kör du 16A till häll, ugn och evt micro.

Egna 10A enfas grupper till:
Kyl/frys.
Tvättmaskin.
Torktumlare.
Uttag vid köksbänk för brödrost och annat krävande.

Dvs de stora förbrukarna.

Varmvattenberedaren klarar sig för det mesta på 3x10A.
Normalt sett är de möjliga att koppla 1 kW 230V eller 3 kW 400V.
Superbra svar, tack så jättemycket :D Gör ändringar direkt!
 
-Bra 10A till allt utan spis och ugn enligt ovan.
-Ugnen klarar sig på 10A
-ugn räcker med 1-fas
-fundera på om grupp till tvättmaskin ska var 2-fas så kan du ha Torktumlare i framtiden.
-Fundera även på hur fördelningen ska se ut. Se till att alla faser blir lika belastade. Det är något som elektrikern kanske inte gör nu när du ritat upp hur du vill ha det.
-vill du ha flera jordfelsbrytare (minst två) men man kan även vilja ha sk. Personskyddsbrytare på vissa grupper, tex. Yttre el och kyl/frys.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
LoweW
J Johan456 skrev:
-Bra 10A till allt utan spis och ugn enligt ovan.
-Ugnen klarar sig på 10A
-ugn räcker med 1-fas
-fundera på om grupp till tvättmaskin ska var 2-fas så kan du ha Torktumlare i framtiden.
-Fundera även på hur fördelningen ska se ut. Se till att alla faser blir lika belastade. Det är något som elektrikern kanske inte gör nu när du ritat upp hur du vill ha det.
-vill du ha flera jordfelsbrytare (minst två) men man kan även vilja ha sk. Personskyddsbrytare på vissa grupper, tex. Yttre el och kyl/frys.
Smart att ha en extra JFB på yttre elen, inget jag hade tänkt på. Tack :D
Ogillar generellt torktumlare. Men man vet aldrig så det kan nog vara bra att ha 2-fas där!
 
LoweW LoweW skrev:
Smart att ha en extra JFB på yttre elen, inget jag hade tänkt på. Tack :D
Ogillar generellt torktumlare. Men man vet aldrig så det kan nog vara bra att ha 2-fas där!
Jag brukar nöja mig med 2st samt personskyddsbrytare till kyl/frys. Jag har inte haft ett jordfel på 12 år så det är inte nödvändigt med egen till yttre, men absolut inte fel. Däremot vill man inte ha en för allt så hela huset blir svart vid jordfel. En sak som du behöver tänka på är att (oftast) så ansluts spis till två faser, ugn till en och VVB till två om det är möjligt. Försök att få dessa tillsammans med tvättmaskin och diskmaskin? Jämnt fördelade, tex.

Spis - L1 och L2 (L3 används ej)
Ugn - L3
VVB - L1 och L2
Diskmaskin - L3
Tvättmaskin - L1
(Torktumlare - L2)
Mikrovågsugn - L3)

Edit: såg att du även hade luft/luft värmepump. Denna kan ersätta mikron på L3. Mikron kan sen läggas på valfri.
sen undrar jag, luft/luft, har du även elradiatorer?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
J Johan456 skrev:
Jag brukar nöja mig med 2st samt personskyddsbrytare till kyl/frys. Jag har inte haft ett jordfel på 12 år så det är inte nödvändigt med egen till yttre, men absolut inte fel. Däremot vill man inte ha en för allt så hela huset blir svart vid jordfel. En sak som du behöver tänka på är att (oftast) så ansluts spis till två faser, ugn till en och VVB till två om det är möjligt. Försök att få dessa tillsammans med tvättmaskin och diskmaskin? Jämnt fördelade, tex.

Spis - L1 och L2 (L3 används ej)
Ugn - L3
VVB - L1 och L2
Diskmaskin - L3
Tvättmaskin - L1
(Torktumlare - L2)
Mikrovågsugn - L3)

Edit: såg att du även hade luft/luft värmepump. Denna kan ersätta mikron på L3. Mikron kan sen läggas på valfri.
sen undrar jag, luft/luft, har du även elradiatorer?
Tack! Tänkte aldrig på fördelningen över faserna...

Badrummet kommer att ha 6kvm el-golvvärme och det kommer finnas plats/el framdraget för elradiatorer i sovrum och vardagsrum. Tanken är dock att inte installera några elradiatorer alls till en början.

Bor på västkusten där det är väldigt milda vintrar plus att jag ska ha en kassett i öppna spisen som förhoppningsvis kommer användas flitigt!
 
Jag skulle dra fram så att det går att koppla in elradiatorer i alla rum om klimatet blir lite bistrare framöver, och eller Du och familjen blir lite äldre och behöver lite mer värme. (Eller värmepumpen lägger av och servicefirman inte kan komma på en vecka eller 2).

Det kan i "norsk anda" räcka med vägguttag vid varje fönster, men lagda på olika grupper - lite belysning blir ju ingen belastning, medan element på kanske 800 - 1200W / rum (beror på ytan av yttervägg, fönster etc) blir max 2 på samma säkring för att inte spränga 2 300W för 10A säkring.

Själva radiatorerna kan Du vänta med i nuläget, de måste inte vara fastskruvade på väggen heller om de mest är "reserv".

Jag har varit med i Göteborg, på 80-talet, när de plogade isväg till öarna i skärgården - saltvattnet hade frusit tjockt nog för bilkörning efter ett par veckor med -10 som varmast... Klimatet verkar ju gå i vågor, de senaste 10 åren++ har vi haft en varmare våg, vilket troligen innebär att vi kan se fram emot vändning och lite kallare tider igen några 10-tals år.
 
Har för mig det var vintern -87, -37 som kallast, i Östergötland...
 
Försök att dela upp belysning & uttag på JFBerna så att inte ena halvan av huset blir svart utan blanda lite ”här å var”.


Tyvärr har vi i dagsläget bara en JFB för all inomhusel, en vinter när jag skulle laga mat å tände lampan i köksfläkten så löste JFBn, på något sätt så gick även JFBn (en AEG) sönder så den ville inte återställas. Det var bara till att dra förlängningssladd från garaget (egen gruppcentral) så att jag fick lyse vid centralen inne så att jag kunde bygga bort JFBn.
 
J Johan456 skrev:
-Bra 10A till allt utan spis och ugn enligt ovan.
-Ugnen klarar sig på 10A
-ugn räcker med 1-fas
-fundera på om grupp till tvättmaskin ska var 2-fas så kan du ha Torktumlare i framtiden.
-Fundera även på hur fördelningen ska se ut. Se till att alla faser blir lika belastade. Det är något som elektrikern kanske inte gör nu när du ritat upp hur du vill ha det.
-vill du ha flera jordfelsbrytare (minst två) men man kan även vilja ha sk. Personskyddsbrytare på vissa grupper, tex. Yttre el och kyl/frys.
jag vill lägga in en mild protest.

I samband med flytt av elcentralen nyligen så tittade jag på vad nya ugnar av *inte* enklaste snitt behövde för matning. Slutsatsen var 16A vilket i mitt fall då slutade med 5x2,5mm2 och möjlighet att byta till vilken ugn jag vill när det är,dags.
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag vill lägga in en mild protest.

I samband med flytt av elcentralen nyligen så tittade jag på vad nya ugnar av *inte* enklaste snitt behövde för matning. Slutsatsen var 16A vilket i mitt fall då slutade med 5x2,5mm2 och möjlighet att byta till vilken ugn jag vill när det är,dags.
Jag har bara kopplat in ett 100-tal. Samtliga rekommenderar 16A avsäkring, belastningsströmmen ligger ofta kring 13A 1-fas. Finns såklart större men inget jag någonsin sett till konsument.
Protesten avslås :D
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag har bara kopplat in ett 100-tal. Samtliga rekommenderar 16A avsäkring, belastningsströmmen ligger ofta kring 13A 1-fas. Finns såklart större men inget jag någonsin sett till konsument.
Protesten avslås :D
ja det är precis det jag menar. Samtliga rek 16 och du skrev 10 till ugnen. Menar du att man ska köra 10A för att den bara drar 13A i praktiken?
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är precis det jag menar. Samtliga rek 16 och du skrev 10 till ugnen. Menar du att man ska köra 10A för att den bara drar 13A i praktiken?
Du missuppfattade mig, ”10A till allt utom spis och ugn” innebär att spis och ugn ska ha 16A.
 
J Johan456 skrev:
Du missuppfattade mig, ”10A till allt utom spis och ugn” innebär att spis och ugn ska ha 16A.
ok, det beror nog på att du skrev ”ugn klarar sig på 10A”.

min protest kvarstår även om vi verkar vara överens om 16A....:)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.