Någon som vet om ett sådant aggregat måste placeras horisontellt? Planerar investering av detta men har inte platsen för en sådan installering(inget vindsutrymme). Däremot så skulle jag kunna få plats med detta i ett utrymme inomhus men då om det kan placeras vertikalt. Och då bredvid min murstock. Kan tänka mig att det inte skulle vara helt obra att placera där. Om inte för den vertikala placeringen...
Har visserligen en utbyggnad på huset med "platt" tak som i vår ska förses med ett sadeltak, tanken var att ställa aggregatet på det och sedan bygga in det så att det blir vindsplacerat sen. Men kan man tills dess bygga en isolerad huv över aggregatet?

Någon med tips?
 
Hej,
Jag hade också tankar att välja Heru, men fann slutligen att placeringen av aggregatet skulle ha blivit helt tokigt. Däremot så kan jag klämma in ett Temovex 250 (bredd 43 cm!) perfekt placerad vid existerande ventilationskanal i tvättstugan mellan tvättmaskin och bastu. Efter lite mer funderande, och frågande, har jag kommit fram till att tekniken på Temovex är bättre (mindre risk för trassel och lika bra värmeväxling). Temovexen kostar dessutom bara 2-3 tusen mer.
 
Hmmm.... har läst på fler ställen att Heru aggregaten kan vara struliga. På vilket vis undrar jag då? Är det tillfälligheter eller?
Bra inköpskanal på temovexen?
 
Den roterande värmeväxlaren är just roterande, vilket gör att det finns en (svårutbytbar) del till, förutom fläktmotorerna, som kan paja. Visserligen kan det ta många år innan man är där, men ändå principen är ju att ju enklare ju bättre....
Hörsägner (som jag tror på):
En del luft läcka över mellan till och frånluft i växlaren. Den klarar fett mycket sämre än Temovex.

De priser jag har fått är 14400 kr för Heru (ventfirman)och 16800 kr för Temovex 250 från tillverkaren (tillkommer väl en transportkostnad från Helsingborg).

(sitter och funderar på om det är inkl. moms..., jo jag tror att det är det i båda fallen)
 
Hej!

Måste först påpeka att jag inte är någon HERU-ägare.

Jag kollade på ett HERU75 på Villamässan och det såg väldigt enkelt ut att byta den motor som roterade värmeväxlaren, och att byta fläktar mm...

Snabbkopplingar för all el och en stor lucka (hela sidan) så att man kommer åt bra.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.