Hej!

Jag önskar råd och erfarenhet gällande köp av en 305 eller 310 Husqvarna.

Min tomt är uppdelad i två gräsmattor med en garageuppfart mellan. Den sammanlagda ytan blir då ca 500kvm. Om jag köper en 305:a som ska klara 600kvm så undrar jag om den går gå för hårt?

En 310:a skulle ju inte gå lika hårt. Kanske 5-6h per gång den ska klippa gräset. En 305:a kanske hamnar på 14-15h per gång?

Isåfall lär ju delarna slitas fortare på en 305:a. Men 305 är mindre och billigare så jag går gärna för den.

Nån som har kunskap och erfarenhet i detta? Tomten är helt platt så det är en väldigt enkel tomt att klippa (även med vänlig gräsklippare :) )
 
Grejorna är specade för de uppgivna ytorna, ofta sedan med +- 20% i kapacitet.
Sedan har HQ differentierat modellernas kapacitet genom att införa vilotider i programmet. Om du kollar i manualerna så ser du detta.
Husqvarna har också en "modellväljare" på sin hemsida.
https://automower.husqvarna.com/sv/index.html
305:an är ny för i år.

Sedan har du alternativet med Gardenas klippare, har ofta en lite billigare prislapp, men bygger på samma teknik som HQ.
 
Ja men bra, såg nu HQ beräkning på deras hemsida vilken gräsklippare man ska ha. Jag verkar ha missat att 305 inte är appstyrd så man kan styra den om man är borta...?

Inte jättenödvändigt för mig dock. Men det jag i huvudsak vill veta mer om är om 305 går för hårt på 500kvm. Läste nånstans att man gärna ska ha en gräsklippare som klarar mer än den yta man behöver. Men HQ är ju dyra i inköp och bör väl klara den uppgivna kvm utan några problem.
 
305:an har väl det som kallas connect@home, Bluetooth-förbindelse mellan mobil--klippare
Gardena har sitt "smart-system" som ger fjärrstyrning via internet.
 
Narren666
Jag har 310 med liknande klippyta.
Den kör 40 timmar i veckan. Oftast mindre om man är ute i trädgården osv.
Men det räcker gott och väl för en gräsmatta i den storleken.

Stod också och velade lite i butiken, men det landade på den större modellen.
För att man i regel (om man har barn, klipper häcken osv. ) Så kan man pausa och veta att den hinner med att klippa iaf även utanför klippschemat.

Tänk långsiktigt, färre klipptimmar=längre hållbarhet.

Fjärrstyrt har jag inget behov av alls.
Det funkar bra med bluetooth.
 
Ok tack. Det negativa med 310 är att den kändes så stor. Men funkonalitet och ekonomi i längden har ju ändå större betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.