Om jorden är packad kan du börja med att sticklufta. Köp en på Jula, kostar 1000 spänn inkl vält och stickluft.
När du gjort det kan du gödsla. Kör algomin, funkar alltid.
Vattna gräsmattan rejält, klipp aldrig mer en 1/3 av gräsets längd.
Skulle det inte ta sig så kör en till luftning, stödså och dressa.
Har du valt 1700 kvm gräsmatta kommer det såklart vara en hel del jobb. Att sköta och få en fin gräsmatta är det svåraste man kan ge sig på i trädgården. Kika på grönare gräsmatta på youtube för inspiration och kunskap, du kommer behöva engagera dig mer än du tror i det här ;)
 
Vertikalskär absolut inte!
 
Tackar så jättemycket för tipsen. Inhandlat gödsel och det ser ut som regn större delen av morgondagen. Har stickluftat ungefär halva med vält, tar resten ikväll. Gödslar antingen sent ikväll eller innan regnet imorgon, hoppas på det bästa. Om det inte tar sej inom ett par veckor så kommer jag dressa och så igen.
Storleken på gräsmattan var inte mycket till val, det är storleken på alla tomter i området. Tyvärr verkar jag vara den enda som inte rullat gräset :D

Låter det vettigt?
 
F
jgRnt jgRnt skrev:
Tackar så jättemycket för tipsen. Inhandlat gödsel och det ser ut som regn större delen av morgondagen. Har stickluftat ungefär halva med vält, tar resten ikväll. Gödslar antingen sent ikväll eller innan regnet imorgon, hoppas på det bästa. Om det inte tar sej inom ett par veckor så kommer jag dressa och så igen.
Storleken på gräsmattan var inte mycket till val, det är storleken på alla tomter i området. Tyvärr verkar jag vara den enda som inte rullat gräset :D

Låter det vettigt?
Ta det lite kallt. Man ser att ditt gräs är ungt. Ge det näring och börja där. Som skrivits innan, YaraMila är mest för pengarna. Dock stora och relativt svårsmälta korn så man får verkligen se till att det kommer på vatten så det inte bränner.
 
jgRnt jgRnt skrev:
Tackar så jättemycket för tipsen. Inhandlat gödsel och det ser ut som regn större delen av morgondagen. Har stickluftat ungefär halva med vält, tar resten ikväll. Gödslar antingen sent ikväll eller innan regnet imorgon, hoppas på det bästa. Om det inte tar sej inom ett par veckor så kommer jag dressa och så igen.
Storleken på gräsmattan var inte mycket till val, det är storleken på alla tomter i området. Tyvärr verkar jag vara den enda som inte rullat gräset :D

Låter det vettigt?
Låter bra! Kör många varv med luftningen, ju mer hål du gör desto mer av gödningen kommer gräsrötterna till glädje.
Man kan ha rabatter, grusade ytor, träd, buskar.
Avgränsa ytor där du kan ha olika skötsel och nivå på gräsmattan.

Lycka till med luftningen och glöm inte lägga biran på kylning! Det kommer bli kanon!
 
Första frågan, har ni haft bevattningsförbud i området senaste två åren, vet du inte så kolla.
1700 kvm ny gräsmatta utan någon skugga och vi är snart inne i juni, samt värmen verkar vara på väg.
Jag hade gödslat lite men inget mera. Och sen tagit beslut på sensommaren i slutet av augusti vilka åtgärder som krävs.
Blir det åter en varm sommar och bevattningsförbud har du inte mycket nytta av det arbete du lägger ned nu.
 
Gräset såddes i september förra året, så jag har inte påverkats av bevattningsförbud.
Det var bevattningsförbud förra sommaren dock, det är en av anledningarna till att jag väntade.
 
1 markus1 skrev:
Vertikalskär absolut inte!
varför inte?

det är något jag hört från rätt många håll (iof en combo av vertikalskär och mossrivning), en bi-effekt är då att man får lite luft-spår ner i marken.

när jag körde vertikal-skärning på vår halv-dåligt/halv-ok nyetablerade gräsmatta förra året blev jag helt paff av hur mycket dött gräs den rev upp, helt sjukt, nästan allt var torrt & dött gräs så kändes som en bra ide.
 
För att dina gräsplantor inte har etablerat sig så istället för att skära i thatch och ta upp dött material såsliter du upp friska plantor.

Sen om man får problem med mycket dött gräs/thatch i en 2 år gammal gräsmatta så bör man nog fundera på hur man sköter den.
 
L Lutte skrev:
För att dina gräsplantor inte har etablerat sig så istället för att skära i thatch och ta upp dött material såsliter du upp friska plantor.

Sen om man får problem med mycket dött gräs/thatch i en 2 år gammal gräsmatta så bör man nog fundera på hur man sköter den.
rätt kaxigt utan insikt i varför den nyetablerade gräsmattan har problem..
För oss var det inte helt lätt att sköta en 2 år gammal gräsmatta som såddes i en metrologisk värmebölja där vi kastade ut 500kvm vit geoduk över pga det som tillslut blev vattningsförbud.
Jag tror trådskaparen kanske inte hade trädgårdsingenjörs-ingång heller i sin sits men försöker göra det bästa av situationen.
 
F
G GustavL skrev:
rätt kaxigt utan insikt i varför den nyetablerade gräsmattan har problem..
För oss var det inte helt lätt att sköta en 2 år gammal gräsmatta som såddes i en metrologisk värmebölja där vi kastade ut 500kvm vit geoduk över pga det som tillslut blev vattningsförbud.
Jag tror trådskaparen kanske inte hade trädgårdsingenjörs-ingång heller i sin sits men försöker göra det bästa av situationen.
Trots det har Lutte rätt. Baserat på bilderna OCH det faktum att gräsmattan såddes i September talar för att det är tokfel att vertikalskära. Det är i princip som jordfräs-light på den gräsmattan och det kommet bara vispa runt det lilla gräs som finns som i princip saknar utbrett rotsystem som håller plantorna kvar i backen. Det skulle vara total katastrof.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trots det har Lutte rätt. Baserat på bilderna OCH det faktum att gräsmattan såddes i September talar för att det är tokfel att vertikalskära. Det är i princip som jordfräs-light på den gräsmattan och det kommet bara vispa runt det lilla gräs som finns som i princip saknar utbrett rotsystem som håller plantorna kvar i backen. Det skulle vara total katastrof.
Absolut, jag tror det kan stämma till 100%, argumenten är super-rimliga... Men ändå rätt trist attityd.
Att skriva ”så bör man nog fundera på hur man sköter den.” som svar på att man är nybörjare, osäker och inte riktigt vet kan jag ibland bli trött på.
Gräsmattan har nog både såtts ”fel” och skötts dåligt eller inte alls osv, ingen större vinst att hacka på det.
 
Är helt med på att den såtts fel och skötts fel från början, det har jag nu fått lära mej den hårda vägen. Just nu försöker jag bara rädda det som går att rädda utan att behöva göra om allting.
Gödslade igår kväll och fick en timmes regn ungefär nu på förmiddagen, och det är fortsatt mulet väder. Jag kommer vänta och se hur det reder sej. Körde även två vändor i olika riktningar med spikvält för att få lite hål i marken. Jag hoppas på att det som etablerat sej kommer ta sej ordentligt så att jag iallafall kan klippa ner det för att sen se vilka områden som behöva sås igen. Gödslet blev Yara Mila.

Gödselkulorna har "löst" upp sej okej, men inte försvunnit helt. Dom faller isär bara man rör vid dom och antar att det mesta av näringen kommit ner i jorden. Jag tror inte det kommer regna mer idag.

Tackar ödmjukast för alla tips, man lär sålänge man lever!
 
jgRnt jgRnt skrev:
Är helt med på att den såtts fel och skötts fel från början, det har jag nu fått lära mej den hårda vägen. Just nu försöker jag bara rädda det som går att rädda utan att behöva göra om allting.
Gödslade igår kväll och fick en timmes regn ungefär nu på förmiddagen, och det är fortsatt mulet väder. Jag kommer vänta och se hur det reder sej. Körde även två vändor i olika riktningar med spikvält för att få lite hål i marken. Jag hoppas på att det som etablerat sej kommer ta sej ordentligt så att jag iallafall kan klippa ner det för att sen se vilka områden som behöva sås igen. Gödslet blev Yara Mila.

Gödselkulorna har "löst" upp sej okej, men inte försvunnit helt. Dom faller isär bara man rör vid dom och antar att det mesta av näringen kommit ner i jorden. Jag tror inte det kommer regna mer idag.

Tackar ödmjukast för alla tips, man lär sålänge man lever!
lycka till :)

Beställde en sån spik-luftare själv vid lunch, tänkte köra det innan toppdress och stödsådd.
Vi har klassiskt problem vid nybygge, även om vi byggt på gammal villatomt kommer man inte ifrån att tunga multi-tons maskiner total-packat all mark...
 
Så är det här också, men jag kan inte skylla på någon annan än mej själv då jag körde maskinerna själv. Markfyllnaden är ganska hård lerjord som lades ut med 15 tons maskin, matjorden lades ut med hjullastare och jag tror jorden blev lite väl packad av skopan.
Har inget emot att jobba med marken, men erkänner att jag är lite vilse, då rpden oftast är lika många som personerna man rådfrågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.