Hej!
Är helt ny på detta med hus och har lite dräneringsfrågor.
Det är ett 30 tals hus med tillbyggnad där tillbyggnaden har dålig (ingen alls) dränering.
Det var ömsom matjord lite blandat grus och ett dräneringsrör lutande åt fel håll med en stenkista i ena hörnet liggandes på tillbyggnaden.
Nu har jag grävt upp nästan allt..
mina frågor;
1. hur gör jag med husgrunden? Det är ju asfalt målat delvis på grunden. skall det inte målas ända ner till "foten"
2. det samlas lite vatten utanför grunden i ett lerhål. Kan man leda bort det på något sätt?
3.Vi tänkte lägga grus för en uteplats , måste man ha bärlager innan gruset? och måste man ha en padda ? räcker det tex inte med att köra med typ traktor (fram å tillbaka) över befintligt jord/grus och sedan täcka med 3-4 cm gårdsingel.?
och måste man ha duk vid dräneringen? Det är väldigt mkt olika åsikter....
Det är också så att marken lutar mot huset eftersom det är en åker ovanför huset intill tomten...
Lite röriga frågor men, som sagt är helt ny på detta...Bifogar lite bilder så fyll på med vad ni tycker bör göras!!

Dräneringsrör vid röd husvägg med uppriven mark och synlig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd mark vid husgrund med asfaltmålning och synligt dräneringsrör omringat av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus med en öppen grävd yta framför grundmuren, dräneringsrör ovanpå grus och jord med verktyg och rörbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävda arealer vid hus med synligt dräneringsrör och sten, grushögar och jord, med trädgårdsland i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd trädgård med synligt dräneringsrör och grushögar i förberedelse för uteplatsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det tänkt att uteplats med gårdssingel skall vara men....måste det vara bärlager först? Går det att bara slänga på markduk och sedan rätt på med singel??

Tack på förhand mvh lucas
 
1. Inte insatt
2. Svårt att uttala sig, du får gärna bifoga bilder och förklara

3. Det är ju inte helt rätt.. men det ska inte vara några problem. Gör som du säger, platta med traktor/bil och täck med singel, tjockare lager dock, 8-10cm.
Ska du lägga singel utan underarbete måste du ha markduk då det är matjord direkt under, annars kommer ogräset härja vilt och gruset kommer blandas med jorden.

Utan markduk kommer dräneringsröret och makadamen runt slamma igen, samma som ovan så måste du använda markduk, gör ordentligt om du inte vill gräva upp det efter ett par år igen, sparar både pengar och tid.

Markduken är viktig, skippa den inte

Hoppas det är till någon hjälp :)
 
Redigerat:
Hej!
Tack för svaret.
Har nu införskaffat kall-asfalt som skall målas ner till grunden runt om.
Om man tittar på sista bilden (längst ner) så är det ett stuprör som går ner i backen där,.. men, idag har jag ett 6 meter långt rör som leder bort regn vattnet. Problemet är ändå som visas på sista bilden, det "står" ändå vatten just där trots att regnvatten från taket leds bort där.Kan man helt sonika slänga ner dräneringsrör där också typ 1 eller 2 stycken parallelt och leda bort vattnet så det torkar istället? Det betyder ju att rören kommer hamna under uteplatsen...
Och på framsidan så lutar det svagt mot huset en sluttning så det går bara att gräva en viss bit annars blir det för mycket nivåskillnad.
Skall nu i veckan beställa 2 olika grusvarianter, en gårdsgrus typ 4-8 och sedan till dränering och under gårdsgruset en större variant.
Vidare funderar jag iallafall om ja inte skall hyra en padda.....
 
Q quake3 skrev:
Hej!
Tack för svaret.
Har nu införskaffat kall-asfalt som skall målas ner till grunden runt om.
Om man tittar på sista bilden (längst ner) så är det ett stuprör som går ner i backen där,.. men, idag har jag ett 6 meter långt rör som leder bort regn vattnet. Problemet är ändå som visas på sista bilden, det "står" ändå vatten just där trots att regnvatten från taket leds bort där.Kan man helt sonika slänga ner dräneringsrör där också typ 1 eller 2 stycken parallelt och leda bort vattnet så det torkar istället? Det betyder ju att rören kommer hamna under uteplatsen...
Och på framsidan så lutar det svagt mot huset en sluttning så det går bara att gräva en viss bit annars blir det för mycket nivåskillnad.
Skall nu i veckan beställa 2 olika grusvarianter, en gårdsgrus typ 4-8 och sedan till dränering och under gårdsgruset en större variant.
Vidare funderar jag iallafall om ja inte skall hyra en padda.....
Regnvattnet från taket ska ledas till stenkista eventuellt till något passande dike eller dylikt, det blir en oerhörd mängd vatten som samlas på ett ställe och går inte att bara leda ut i jorden med ett dräneringsrör. optimalt ska det ledas bort med ett pvc-rör men går ju att leda det genom ett dräneringsrör, men till en stenkista eller något passande dike ska det.

Om du bara ska lägga ner grus så finns det ju inte något att packa, ska du däremot lägga i bärlager eller liknande kan det vara bra, samma sak om du ska återfylla med matjord ser jag ingen anledning att packa då det bara förhindrar dräneringsförmågan och inte fyller någon riktig funktion.
 
Lite nya problem...
tanken var ju också att försöka laga sprickorna i grunden..har handlat lite cement men när jag idag skulle knacka loss lite försiktigt så lossnade det stora sjok. se bilder.
bifogar lite mer bilder!
Som ni ser är det mörka partiet både asfalt men också gammal jord o fukt som missfärgat grunden.Knackade bort ganska mycket men det låter fortfarande ihåligt och löst...hur mycket skall jag ta bort? tänkte nu att bara göra rent med stålborste o

sedan på med bruk?? Sprucken och skadad grund med lossnande betong och asfalt, nedsmutsad av gammal jord och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att detta inte är helt ovanligt men, hur sjutton skall jag få bruket att stanna kvar i sprickan?



skall man bygga någon enkel trä Skadad husgrund med synliga sprickor och missfärgning intill en röd trävägg, med löst material vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vägg (som trycker mot den befintliga väggen) o hälla ner bruket så att det stannar kvar och får torka??
Hur hade ni andra gjort?
tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.