M Markru skrev:
If the pathway is exactly 60cm the guide cable needs to be placed off-center (as described above), not in the center. As Rob kreps left of the cable when going home.
No according support. I asked this before installation because it was not clear that should guide cable Be centered or "placed off center". Support said that cable has to Be installed 30cm left/right ->guide cable should be center.
 
Today Rob traveled AGAIN half way of the guide cable and started cutting. Now I'm not sure that is ROB really alternating starting point for cutting.
 
Idag såg jag för första gången hur vår bot körde från laddstationen hela vägen längs guidekabeln, i samma långsamma takt som när den är på väg till laddning, för att sedan sätta igång och klippa när den nått änden.

Med andra ord fick jag nu bekräftelse på att det är så "Lawn coverage" fungerar. Vår bot har varit aktiv i kanske två veckor, minns inte riktigt, och detta är alltså första gången jag ser agerandet. Inställningen är 20% för zon 1 vilket innebär att boten borde har gjort manövern flera gånger sen vi startade den. Det kan den mycket väl ha gjort, utan att vi noterat det.
 
  • Gilla
Joelly
  • Laddar…
I changed my guide cable's distance from border cable. After that I followed few days what happens and I can confirm that with 60% Area1 setting it really goes end of the cable at 60% rate. So my problem definitely was that cable's were too close each other.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag har satt grindstolpar vid den trångaste delen av passagen (som tidigare gick fint att passera). 70cm brett mellan stolparna. Kablarna ligger kvar som vanligt. Eftersom Rob kör ut med lite olika avstånd till guidekabeln så kör han ibland in i en av stolparna. Jag har dock sett att han i dom flesta fall lyckas komma igenom ändå, genom att stanna, köra lite närmre guidekabeln och sedan vidare genom öppningen. I vissa fall verkar han komma alldeles för snett dock, så då lyckas han inte parera grinden utan stannar där och börjar klippa istället.

Detta har gjort att jag i praktiken har 3 "zoner" - zon 1 vid laddstationen. zon 2 vid slutet av guidekabeln. Och bieffekten av ovan som är zon 3, vid grindstolparna.

Hem verkar dock inte vara samma problem, han lyckas alltid ta sig förbi stolparna på hemvägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.