Totalytan av taket som ska bytas är 292.88kvm
Idag är det betongpannor som legat i ca 45 år.
Väntar på att offerter ska komma in.
Har efterfrågat bandtäckt Plannja, Plannja royal alt nya betongpannor.
En sak som de flesta sagt är att om jag plockar av nuvarande betongpannor själv (de kommer hit och monterar ställning + container) så kommer priset såklart sjunk.
Taklutningen är 45. Har bytt en panna 2m upp och det var f-n inte roligt. Självklart så blir det lättare när man tar bort för då har man ju läkten att gå på. Hur skulle ni gjort? Någon som gjort det och vet hur lång tid det in ta?:thinking:

En sa att de trodde bandtäckning var ca 30k dyrare än vanlig plåt. Lät nästan för lite?
 
Ja, 30 lär inte räcka i mellanskillnad skulle säga det dubbla minst. att ta bort pannorna gör man ju på några timmar om man bara kan kasta rakt i container så att det skulle finnas några stora summor att spara där känns det inte som.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, 30 lär inte räcka i mellanskillnad skulle säga det dubbla minst. att ta bort pannorna gör man ju på några timmar om man bara kan kasta rakt i container så att det skulle finnas några stora summor att spara där känns det inte som.
Nä va det jag tyckte också. De lär ju vara 2-4 gubbar så lär rassla på fort då.
Jag tyckte det lät väldigt lite i skillnad. Trodde bandtäckt var 1500kr/kvm minst.
 
Rickard.
Bandtäckning går fort om det är slätt och fint men skorstenar och liknande saker gör att det springer iväg. På ett enkelt pulpettak utan genomföringar är bandtäckning nere på ungefär samma nivå som takpapp. (svetsad tätskiktmatta) Dock krävs det mer av underlaget än vad plåt eller pannor gör så där jag det springa iväg.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bandtäckning går fort om det är slätt och fint men skorstenar och liknande saker gör att det springer iväg. Ett slätt pulpettak utan genomföringar är bandtäckning nere på ungefär samma nivå som takpapp. (svetsad tätskiktmatta)
3st ventilations ”torn” som är 1m höga och 2 fönster i takets lutning.
Trodde en plåtslagare var tvungen att gånpch slå hela falsen uppifrån och med eller tvärtom.
 
Rickard.
Jag är inte plåtslagare men vad jag vet är att dom inte handkör mer än dom behöver. Mycket går att göra med maskin (falsslutare).
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är inte plåtslagare men vad jag vet är att dom inte handkör mer än dom behöver. Mycket går att göra med maskin (falsslutare).
Jag kollade med de som svetsar falsen. Iof var det rostfritt stål så då drog det iväg. 1200/kvm plus moms.. hade taket varit 100kvm så javisst
 
Rickard.
Det skiljer mycket mellan Svetsad rostfri och "vanligt"
 
1500-1600 :- / kvadraten med allt inkluderat men innan ev rotavdrag är ett bra riktmärke .
Det inkluderar
ställning ,
rivning
ny papp
plåt
vattenavrinning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.