D debbo skrev:
Lite jämnfota hopp är skonsamt för plattorna, i alla fall
Jag väger ju som sagt lika mycket som paddan, kanske maken kan gå "skottkärra" med mig några vändor fram och tillbaka? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Det kommer bli kanonbra! Själva sättandet av plattor går lika bra i tex stenmjöl som 0-8, MEN jag rekommenderar starkt 4-8. Detta då myror älskar 0-fraktion som sand och stenmjöl, men hatar 4-8. Det kommer bli myrfritt. Glöm inte en liten lutning från huset. Jag har själv aldrig paddat uppepå plattorna. Är underlaget så där välgjort kan jag inte se att det skulle behövas.
 
elpaco elpaco skrev:
Det kommer bli kanonbra! Själva sättandet av plattor går lika bra i tex stenmjöl som 0-8, MEN jag rekommenderar starkt 4-8. Detta då myror älskar 0-fraktion som sand och stenmjöl, men hatar 4-8. Det kommer bli myrfritt. Glöm inte en liten lutning från huset. Jag har själv aldrig paddat uppepå plattorna. Är underlaget så där välgjort kan jag inte se att det skulle behövas.
Tack för tips! Vi har ju redan köpt stenmjölet, men det känns lite "grovt", vet faktiskt inte vad det är för fraktion, det kanske räknas som 0, jag har ingen aning faktiskt... Jaja, vi får se. Det man ser på bilderna är ett rött gammalt skjul samt ett plank in till grannen. Så uteplatsen kommer inte att angränsa direkt mot ett bostadshus, men vi kommer såklart att lägga med lite lutning iallafall.
 
harry73
L larka742 skrev:
Gör alla det så här noga? Jag har grävt ut 2dm, lagt duk - haft lite sandlådesand för att få det jämt, packat med spaden - sen lagt plattor.
Jag tog bort gräset 5-10 cm, jämnade till det (vi har sandjord) packade lätt med fötterna, och la byasten, som jag fick gratis i närheten.
Änvände en stor rubberhammare för att få stenerna jämnt och fint.
Fogade med lite sand Ett nylagt byasten-golv på en trädgård med utemöbler, en grill och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
En liten summering, nyanlagd tomt kräver ett gediget grundarbete, en äldre nedsjunken mark kräver väldigt lite!

Markduk är en dålig idé att skippa, den gör nytta!
Förr var det vanligt med sand, det rör sig och både myror och rötter trivs, så följ de råd som gets ovan, lite man tar det man kan få tag på, finare kross.

Ogräs och gräs kommer finna fäste mellan plattor där det med tiden bildas jord, välj stenar med tight passform, nyare betongplattor har en distans som ingen blir glad av, funkar bra för city trottoaren.

När jag lagt 35x35 eller 40x40 plattor har jag tagit en näve från mitten där plattan ska läggas, då blir det lättare att få den att ligga plant och inte vicka.

Mvh Patric
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
En liten summering, nyanlagd tomt kräver ett gediget grundarbete, en äldre nedsjunken mark kräver väldigt lite!

Markduk är en dålig idé att skippa, den gör nytta!
Förr var det vanligt med sand, det rör sig och både myror och rötter trivs, så följ de råd som gets ovan, lite man tar det man kan få tag på, finare kross.

Ogräs och gräs kommer finna fäste mellan plattor där det med tiden bildas jord, välj stenar med tight passform, nyare betongplattor har en distans som ingen blir glad av, funkar bra för city trottoaren.

När jag lagt 35x35 eller 40x40 plattor har jag tagit en näve från mitten där plattan ska läggas, då blir det lättare att få den att ligga plant och inte vicka.

Mvh Patric
"Tagit en näve"? Du menar att du har tagit en näve så att det blir ett hål under varje platta? :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
"Tagit en näve"? Du menar att du har tagit en näve så att det blir ett hål under varje platta? :)
Precis, så när du går skottkärra och trycker till den vickande plattan så kan gruset ta vägen någonstans, om det är ytterst lite ojämt, annars lyft upp och rätta till.

Föredrar en handslägga och träbit framför stampandes och skottkärretricket
 
Herregud, har ägnat 2 timmar åt att lägga plattorna nu och när vi kom till sista raden hade vi glipor på 2 cm mellan varje sten. Nånstans vid första raderna har vi börjat skena iväg med mellanrummen så nu ser det för jävligt ut. :sweat: Får lägga om allt imorgon, precis vad vi var sugna på. Hur gör man för att undvika att göra om samma grej??
 
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Herregud, har ägnat 2 timmar åt att lägga plattorna nu och när vi kom till sista raden hade vi glipor på 2 cm mellan varje sten. Nånstans vid första raderna har vi börjat skena iväg med mellanrummen så nu ser det för jävligt ut. :sweat: Får lägga om allt imorgon, precis vad vi var sugna på. Hur gör man för att undvika att göra om samma grej??
Nu har jag aldrig lagt plattor men jag hade nog spänt upp snören och inte lagt rad för rad utan lagt den ett hörn och ut i båda riktningarna samtisigt...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Herregud, har ägnat 2 timmar åt att lägga plattorna nu och när vi kom till sista raden hade vi glipor på 2 cm mellan varje sten. Nånstans vid första raderna har vi börjat skena iväg med mellanrummen så nu ser det för jävligt ut. :sweat: Får lägga om allt imorgon, precis vad vi var sugna på. Hur gör man för att undvika att göra om samma grej??

Lägg inte första raden emot något, lämna lite, där man i efterhand fyller upp med lite grus.
Använd plastklubba eller handslägga med träbit och knacka emot varje sten så dom ligger tight.

Släpp ner stenarna så dom går emot föregående sten, så inte grus trycks upp imellan om skjuter den emot.
 
[QUOTE="debbo, post: 3703790,

Släpp ner stenarna så dom går emot föregående sten, så inte grus trycks upp imellan om skjuter den emot.[/QUOTE]

EXAKT detta felet gjorde vi, därför får vi göra om imorgon...
 
Fin patina på färgen, man får en känsla av landstället!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fin patina på färgen, man får en känsla av landstället!
Vilket landställe?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vilket landställe?
Alla landställen med vädrad falufärg. Lite ovanligt se det i ett bostadsområde :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla landställen med vädrad falufärg. Lite ovanligt se det i ett bostadsområde :D
Många hus här i området har ett falurött skjul/förråd på tomten, men få är nog fullt lika gamla som vårt. Tanken är ju att restaurera det så småningom men tiden räcker inte till allt tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.