M
Hej på er,

Hällen går på två fas 16A, nolla och jord. Ugnen ska kopplas mot en fas 16A, nolla och jord. Jag har 16A L1, L2, L3, nolla och jord med 2,5 m^2 kabel framdraget i köket, min fråga rör vilka delar som rent praktiska ska användas.


Köpte nedan dosa men det fanns ingen plint i att koppla något, helt tom.
https://www.hornbach.se/shop/Anslut...-2-5-mm-1437600/5160609/artikel-detaljer.html

Kan jag köpa en kopplingsplint för 5x2,5m2 och koppla in allt? Trycka i två jordkablar och nollor för häll respektive ugn på samma skruvar i plinten?

Eller vilka delar brukar användas? Finns det någon färdig dosa med kopplingsplintar i?

Tack på förhand!
 
Rekommenderar "spak-wago" eller liknande. Se till att plinten klarar av både mångtrådiga och få/entrådiga ledare, vilket du nu har som matning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Den dosan som du köpt SKA innehålla en plint med 5 anslutningar, byt till en lika som plinten finns i
 
M
Fotografen Fotografen skrev:
Rekommenderar "spak-wago" eller liknande. Se till att plinten klarar av både mångtrådiga och få/entrådiga ledare, vilket du nu har som matning.
Aha okej, ska kolla detta, ska nog leta plint i första hand dock eftersom det ändå ska ingå i dosan jag köpt
 
M
J jonaserik skrev:
Den dosan som du köpt SKA innehålla en plint med 5 anslutningar, byt till en lika som plinten finns i
Vad bra, då har jag förstått rätt. Ska åka till Hornbach och få en plint till den.
 
M
Wago verkar ju dock väldigt smidigt, är det ok att koppla häll och ugn med wago i anslutningsdosa avsedd för plint?
 
Ja, det är inga problem.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
Installationskabeln har fem ledare, vad är fackmannamässigt korrekt att göra med den oanvända fasledaren i hällens ända? Dvs. L3, grå ledare.
 
  • En installationskabel med fem ledare ansluts till en spis, grå ledare syns oanvänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lös ledare isoleras med en ubåt eller liknande, beroende på omständigheterna kan den behöva najas upp också. Alternativt klipp i bägge ändar, det hade jag gjort i en spishäll.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Vad bra, då har jag förstått rätt. Ska åka till Hornbach och få en plint till den.
En ny dosa med allt i ska du ha.
M Muuuuurtin skrev:
Wago verkar ju dock väldigt smidigt,
Är det en infälld dosa i väggen går det, annars får inte wago plats i den anslutningsdosan, dom är för stora
 
M
Tack för hjälpen till er alla! Fick ihop det, blev en kopplingsdosa och sen vidare till anslutningsdosan där hällen kopplades in. Lyckades faktiskt få plats med wago 221 även om det blev tight, bytte dock till 1,5 kvadrats gummikabel istället så det hjälpte ju (2,5 kvadrats på bilden). Sedan blir det vidarekoppling av L3 till ugn i kopplingsdosan med wago istället, lite mer rymligt där. Satte även s.k ubåt på den gråa oanvända fasen i båda ändar för hällen, känns tryggast så ingen klantar till det i framtiden och kopplar in den.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.