1. VW Golf
2. Toyota Auris
3. Volvo V40
4. Opel

Auris intressantare om du hellre vill köra hybrid, även om den i vart fall tidigare var en mild-hybrid.

Volvo V40 överskattad. Samarbete med Ford och prispress gör att den mer är lik en Ford än en V60. D2 har redan kommenterats. Kräver att du planerar in omkörningarna i kalendern.
 
Y Yrrol skrev:
Ja det dyker upp endel billiga BMW 530.
Läst lite och lustigt nog så gillar folk på Volvo-forum BMW och folket på BMW forum gillar Volvo.
Fast kommentarer pekar mot att Volvo är bekvämare även för långa personer och tystare under färd.

Det är mest under sommaren jag åker långa roadtrips. Annars är det väldigt korta resor.
Jag var väldigt besviken på min V70N där "sport"stolarna plågade mig. Och tänker att om jag ska låna mig till en nyare bil så vill jag den ska ha sköna säten och tyst under färd.
BMW 5-serie med ergonomiska säten är nog det lyxigaste man kan få tag på komfortmässigt för <100k. Då tänker jag på e60. De sätena går att forma och få precis som man vill.

V70, v70n tycker jag har bra säten, v70nn däremot är pinsam.

Men det är ju en smaksak! Jag trivs bra i mina ganska hårda, skålade säten i passaten:D
 
Y Yrrol skrev:
Ja det dyker upp endel billiga BMW 530.
Läst lite och lustigt nog så gillar folk på Volvo-forum BMW och folket på BMW forum gillar Volvo.
Fast kommentarer pekar mot att Volvo är bekvämare även för långa personer och tystare under färd.

Det är mest under sommaren jag åker långa roadtrips. Annars är det väldigt korta resor.
Jag var väldigt besviken på min V70N där "sport"stolarna plågade mig. Och tänker att om jag ska låna mig till en nyare bil så vill jag den ska ha sköna säten och tyst under färd.
Ljudnivån är ganska likvärdig i de större kombibilarna typ 5-serie, V70, C5, 508, Mondeo och A6. med lite olika karaktär beroende på underlag.
Tycker V70 2008+ har bra och sköna stolar, men sportstolarna är sådär, Citroen C5 är skön också

Och en Saab 9-5 för 16' är ju dom man brukar se stående längs vägkanten..
 
BMNW och stolar:
Har och har haft 3 BMW med sportstolarna, i det hela trevliga då de går att höja/sänka/tilta ordentligt. Man sitter stadigt och har värme i hela stolen, även i sidostöden.
Jag sitter ändå inte riktigt bra, vid längre färder har jag en lite kudde att lägga bakom ryggen, ryggstödet är för platt för min rygg.
Men, när jag senast skulle köpa ny bil (bättre beg) provkörde jag ett ex och tänkte "Jäklar vad skönt jag sitter i den här" Den var utrustad med ställbart svankstöd, det är inte standard i BMWs utrustning, inte ens bilar med elstolar har svankstöd.
I utrustningslistan (som är enkelt att kolla på alla BMW) heter det Lumbar, och på bilen sitter det en rund knapp med 4 pilar, på sidan av stolen.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
G
Isakare Isakare skrev:
BMNW och stolar:
Har och har haft 3 BMW med sportstolarna, i det hela trevliga då de går att höja/sänka/tilta ordentligt. Man sitter stadigt och har värme i hela stolen, även i sidostöden.
Jag sitter ändå inte riktigt bra, vid längre färder har jag en lite kudde att lägga bakom ryggen, ryggstödet är för platt för min rygg.
Men, när jag senast skulle köpa ny bil (bättre beg) provkörde jag ett ex och tänkte "Jäklar vad skönt jag sitter i den här" Den var utrustad med ställbart svankstöd, det är inte standard i BMWs utrustning, inte ens bilar med elstolar har svankstöd.
I utrustningslistan (som är enkelt att kolla på alla BMW) heter det Lumbar, och på bilen sitter det en rund knapp med 4 pilar, på sidan av stolen.
Alla bilar jag haft, har haft svankstöd, visserligen aldrig ägt en bmw, men volvo, seat, wv, kia.
 
Alla Jänkare med stol jag haft har haft ställbar svank, även Passat 99a jag hade då tom. E Merca 90a ;)
 
Jo, de flesta bilar har haft det sen hedenhös, men inte BMW, där är allt extra.
Har man valt komfortstolar på 5 serien och uppåt för 40" ingår det dock per automatik.
 
Fanns också på Volvo från tidigt 70-tal.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Y
Vad är mest värdefullt för er. Låga mil, eller mer utrustning?

Om båda är av samma årsmodell och pris.
- Ena har gått ~8.000 och har standard utrustning.
- Andra har gått 13.000 och har massa önskad utrustning som inte går att eftermontera.

Vad hade ni valt då?
 
Y Yrrol skrev:
Vad är mest värdefullt för er. Låga mil, eller mer utrustning?

Om båda är av samma årsmodell och pris.
- Ena har gått ~8.000 och har standard utrustning.
- Andra har gått 13.000 och har massa önskad utrustning som inte går att eftermontera.

Vad hade ni valt då?
Med dagens bilar o de milen hade jag inriktat mig på den med mest/bäst utrustning. Om det varit upp mot 20+ så hade jag kanske tänkt annorlunda.
MEN, skicket är väl ofta viktigast. Allmänskicket o framförallt hur servicen skötts.
 
Y Yrrol skrev:
Vad är mest värdefullt för er. Låga mil, eller mer utrustning?

Om båda är av samma årsmodell och pris.
- Ena har gått ~8.000 och har standard utrustning.
- Andra har gått 13.000 och har massa önskad utrustning som inte går att eftermontera.

Vad hade ni valt då?
I dessa tider hade jag letat upp en med önskad utrustning med lägre mil.
Men det beror sen på hur länge du ska ha bilen, bara 2-3 år så duger 13000 mil länge.
 
Y Yrrol skrev:
Vad är mest värdefullt för er. Låga mil, eller mer utrustning?

Om båda är av samma årsmodell och pris.
- Ena har gått ~8.000 och har standard utrustning.
- Andra har gått 13.000 och har massa önskad utrustning som inte går att eftermontera.

Vad hade ni valt då?
Lägre miltal, men viss utrustning gör stor skillnad. Typ Automat, Dragkrok, Blåtand stereo. Så du får värdera hur mycket tillvalen ger dig. Smart infotainment system med navigationen brukar vara kass så där är många inte värda så mycket
 
Y
En säljare visar papper på senaste servicen, utförd av positivt känd firma, men stämpel saknas i serviceboken.
- Jag tänker två saker; chans att pruta samt om jag åker till serviceverkstaden så kan dom säkert sätta stämplar i efterhand.

Jag har alltid servat min bilar själv så jag vet inte hur serviceboken fungerar, men alla servicetillfällen ska väl noteras?
 
Y Yrrol skrev:
En säljare visar papper på senaste servicen, utförd av positivt känd firma, men stämpel saknas i serviceboken.
- Jag tänker två saker; chans att pruta samt om jag åker till serviceverkstaden så kan dom säkert sätta stämplar i efterhand.

Jag har alltid servat min bilar själv så jag vet inte hur serviceboken fungerar, men alla servicetillfällen ska väl noteras?
Är det en nyare bil finns det en rätt stor chans att serviceboken bara finns digitalt... Är det en bil med någon form av garanti kvar hade jag avstått köp (eller prutat rejält), har allt sånt gått ut får man ju fundera på vad serviceboken är värd...
 
Y
Om man ska sälja en bil i 200tusen kr klassen. Hur löser man mottagningen av pengarna smidigast då?
Swish tillåter 150tusen totalt per dag.

Ifall personen gör en banköverföring och visar att den godkänts, kan man vara säker på att pengarna kommer fram och inte avbryts av köparen en stund senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.