Hej,

”Nya” spisen har 4 kablar enligt bild 1 men jag har bara 3 kablar att koppla in mot, se bild 2.
På bild 2 är den sidan med svarta kabeln från gamla spisen. Nya har jag alltså 4 kablar att koppla in istället.

Någon som vet hur jag ska koppla?

Med vänlig hälsning,
Olof
 
  • Fyra elektriska kablar med blottade koppartrådar i färger brun, svart, blå och gul/grön framför en spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med fyra elledningar: blå, brun, gul/grön och svart, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Olof1977 skrev:
Hej,

”Nya” spisen har 4 kablar enligt bild 1 men jag har bara 3 kablar att koppla in mot, se bild 2.
På bild 2 är den sidan med svarta kabeln från gamla spisen. Nya har jag alltså 4 kablar att koppla in istället.

Någon som vet hur jag ska koppla?

Med vänlig hälsning,
Olof
O Olof1977 skrev:
Hej,

”Nya” spisen har 4 kablar enligt bild 1 men jag har bara 3 kablar att koppla in mot, se bild 2.
På bild 2 är den sidan med svarta kabeln från gamla spisen. Nya har jag alltså 4 kablar att koppla in istället.

Någon som vet hur jag ska koppla?

Med vänlig hälsning,
Olof
Nej! Förlåt. Det är ju faktiskt fyra kablar med samma färger jag kan koppla mot. Det borde ju bara vara att koppla in. Jag provar. Glöm mitt inlägg.
 
Nej nej nej nej, det finns ingenting som heter "bara" koppla in.
Du måste ta reda på vad du har i väggdosan på bild, tre faser och skyddsjord, två faser, nolla och skyddsjord etc.
Detta ska matchas mot din "nya" spis.
Risken är stor att din gamla spis använde 3 x 400 V utan nolla och att din nya spis använder 3 x 230 V med nolla.
Då behövs i så fall lite omkoppling göras. Prova inte!
Ta foto på märkskylten/inkopplingsnavisningen på både din gamla och nya spis och posta här.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
Den nya har med största sannolikhet 3-faser utan nolla
den gamla ser däremot ut att ha 1 fas och nolla

men om detta vet man inget utan att mäta i dosan och titta på inkopplingsanvisningen bak på spisen
 
Jag tolkar inkopplingen man ser på bild som att nuvarande spis är tvåpoligt inkopplad på 400 V, inte 230 V. Jag skulle under inga omständigheter lita på att den blå i dosan är en nolla.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Olof1977 skrev:
Nej! Förlåt. Det är ju faktiskt fyra kablar med samma färger jag kan koppla mot. Det borde ju bara vara att koppla in. Jag provar. Glöm mitt inlägg.
Japp gör så.
Sen köper du en ny spis när du bränt denna (vilket händer med 400V in i en 230V spis), så tar vi och gör det ordentligt nästa gång.

Men du kan ju annars börja med att läsa "spisbibeln", där finns nämligen allt man kan behöva veta samlat:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
Värt att poängtera är att köpladorna som säljer vitvaror på sina hemsidor upplyser om att garantin inte gäller vid felaktig inkoppling.

Det kan bli dyrt om man changsar, kopplar fel och nya spisen går sönder.
 
Mikael_L
Jag skulle först chansa på att den gamla spsien är inkopplad på 400V enfas, ingen nolla.
Om den blå är fas (L3) eller nolla är väldigt svårt att uttala sig om, för min del tror jag mer på att den blå är fas här.

OBS, med chansa, som jag skrev här i min första mening så menar jag absolut inte att jag skulle chansa med någon inkoppling, utan jag borde kanske kalla det hypotes, dvs vad jag tror och först kontrollerar med mätinstrumentet.
Dvs, jag skulle satt min spänningsprovare mellan brun och svart och förväntat mig 400V, sen kollat brun-blå, svart - blå, och mest förväntat mig 400V, men blev det 230V så är den blå faktiskt nolla, då skulle jag isåfall sen även mäta blå-gulgrön, vilket borde bli 0V (eller kanske 1V), annars är det något dåligt.

Och så brukar jag även för formens skull även mäta alla faser mot gulgrön också, man måste ju motionera mätinstrumentet lite. Men det har ju att göra med att i största möjliga mån försäkra sig om att man har en ordentligt ansluten jord.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej nej nej nej, det finns ingenting som heter "bara" koppla in.
Du måste ta reda på vad du har i väggdosan på bild, tre faser och skyddsjord, två faser, nolla och skyddsjord etc.
Detta ska matchas mot din "nya" spis.
Risken är stor att din gamla spis använde 3 x 400 V utan nolla och att din nya spis använder 3 x 230 V med nolla.
Då behövs i så fall lite omkoppling göras. Prova inte!
Ta foto på märkskylten/inkopplingsnavisningen på både din gamla och nya spis och posta här.
Oj, tack för varningen! Får avvakta att koppla in då.
Bifogar bilder på gamla först, den med tre kablar.



De två sista är nya med fyra.
 
  • Skiss på en vit elektronisk enhet som visar en elanslutningsplan med tre kablar för 380V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En etikett som visar kopplingsscheman för trefas (400V 3~) och tvåfas (400V 2~) med olika kablar markerade L1, L2, L3, PE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med tre kablar i olika färger anslutna till en svart terminalblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp gör så.
Sen köper du en ny spis när du bränt denna (vilket händer med 400V in i en 230V spis), så tar vi och gör det ordentligt nästa gång.

Men du kan ju annars börja med att läsa "spisbibeln", där finns nämligen allt man kan behöva veta samlat:
[länk]
Tack för tipset om ”spisbibeln”. Ska läsa på.
 
Det bekräftar att gamla spisen var inkopplad på 400 V tvåpoligt. Den anslutningskabeln hade två faser och skyddsjord.

Även den nya spisen är 400 V. Den nya anslutningskabeln har tre faser och skyddsjord. Den blå ledaren i anslutningskabeln är alltså en fasledare. Så den går ju att koppla in likadant, koppla blå + brun i anslutningskabeln mot brun o dosan på väggen, och svart mot svart. Men det är synd att inte nyttja alla tre faser.

Så frågan är vad den blå ledaren i dosan på väggen är för något, fas eller nolla. Om det är en nolla så bör den enkelt gå att koppla om till en fas. Då kan nya spisen kopplas in på tre faser.
 
Mikael_L
Men du.
Med inkopplingsanvisningarna kan vi se att det där faktiskt kan gå vägen.

Båda spisarna, både gamla och nya är 400V-spisar (400V elementspänning, som det kan heta) och ingen kräver nolla.

Det är ju nästan säkert att den gamla var inkopplad som enfas 400V (380V), dvs alternativet 1~ (mellan plint 1 och 5).
Och den blå i dosan som vi fortfarande inte vet om den är fas eller nolla är oanvänd.

Och den nya går ju att koppla in på samma vis, enligt alternativet 400V 2~ (den gamla och nya tänker olika i hur de benämner sina inkopplingar). Dvs få den bruna och svart på plint L1 resp L2 och en bygel enligt bilden och parkera blå på någon oanvänd plint (och inte ansluta den i kopplingsdosan heller)

Om du har trefas i kopplingsdosan kan du koppla in nya enligt andra alternativet och få högre effekt från spisen, men det kräver att du tar reda på vad den blå i dosan har för funktion. Om det är nolla eller fas.
Även gamla spisen gick att koppla in trefas, och varför gjorde man inte det? Är det för att den blå kanske inte är en fas.
 
Den blå kanske var en fas från början, sen behövde man en propp i centralen och spisen fick nöja sig med två faser? Sista fasen överlastad?
En gissning bara, mät i dosan och se efter i centralen hur det ser ut. Jag har lite svårt att hitta andra anledningar till att det bara skulle finnas två faser framme?
 
Stort tack för all hjälp! Nu är spisen inkopplad och fungerar jättebra. Gjorde enligt din teori Bo och kopplade blå+brun mot brun till sist eftersom när jag kopplade blå mot blå blev spisen slö. Blå borde rimligen vara strömlös alltså.

Åter igen, tack för alla bra tips, teorier och förslag. Mycket värdefullt!
 
Du har gjort fel. Man ska aldrig någonsin koppla på chans. Vad jag inte skrev var att man ska ta reda på vad den blå är för slags ledaren innan man kopplar något till den. Man ska ha rejält på fötterna för att ha ett "rimligt" antagande som grund för att koppla. Men att använda brun och svart i dosan kan anses vara ett rimligt antagande då det var så det var kopplat förut. Du bör dock se på möjligheten att koppla spisen på tre faser då du i nuläget riskerar överbelasta ledningar och säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.