Hej

Tänkte kolla här innan jag börjar jobbet med ny fasad på väggen där luftvärmepumpen sitter.

Min tanke är att jag inte ska behöva koppla bort utedelen, utan att det är bara att ta loss den från väggen och placera den på ställning bredvid...och att slangarna till innedelen får vara kvar.
Men, är det nåt särskilt jag behöver veta om jag gör så? Typ, "luta inte utedelen för då självantänder den och dör..."
 
Du skall nog vara försiktig när du flyttar den, kopparrören är säkert rätt känsliga.
Så flytta den bara minsta möjliga.
Ett tips är att ställa den på en ställning sedan, och inte hänga den på väggen.
Det minskar resonansoljud inomhus från utedelens pump och fläkt.
 
  • Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
Tack för svar. Ärligt hade jag inte riktigt tänkt på det
Men, hur mycket kan man uppskattningsvis röra pumpen? Förstår o ena sidan är frågan är lik "hur långt är ett snöre", men samtidigt nån där ute som kanske har en uppfattning baserad på erfarenhet och kunskap
 
O OTTO_75 skrev:
Tack för svar. Ärligt hade jag inte riktigt tänkt på det
Men, hur mycket kan man uppskattningsvis röra pumpen? Förstår o ena sidan är frågan är lik "hur långt är ett snöre", men samtidigt nån där ute som kanske har en uppfattning baserad på erfarenhet och kunskap
Vi tänker oss att innerdelen sitter ovanför en dörr, alltså ca 2,5 m över marken.
Och utedelen sitter med överdelen ca 1 m över marken.
Så är det 1,5 m rör vertikalt, och säkert minst 1 meter horisontellt.
Att flytta ut utedelen 0,5 meter borde inte vara något problem, om man ser till att rören inte sträcks och böjs för mycket eller riskerar att böjas så det blir veck.
Glödgade kopparrör är ju ganska mjuka.
Men tag det försiktigt så det inte blir onödiga ryck och drag i rören!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Nu är jag absolut ingen expert på detta. Enda erfarenheten jag har är att jag satt upp två värmepumpar. De hade som tidigare nämnt mjukglödgade kopparrör. I texten till pumpen stod att man inte skulle böja rören mer än en gång. Jag skulle säga att det beror på hur långa rör och hur krökta de är hur långt ut du kan komma. Måste du böja tillbaka en kraftig krök så ska du nog helst inte flytta den alls. För att ta ett exempel så har i mitt fall den ena pumpen 1,5m rör som går efter fasaden. Överst är en kraftig krök. Nertill har jag bara låtit röret gå en en mjuk båge. Vid flytt skulle jag i det fallet se till att inte böja den högst upp någonting och helst få hela böjen för förflyttningen under den raka sträckan. I mitt fall tror jag då att det skulle gå bra att åtminstone flytta den en halvmeter, troligen mer.

Edit: nu hann KnockOnWood före mig med endel av infon :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.