The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Köpte ett fritidshus för några år sedan och i år är det första året då vi har tid att gå loss på trädgården. Bland annat har de tagit ner några äppelträd och lämnat stubbarna. Vår plan är att plantera nya äppelträd men bästa stället är tyvärr där stubbarna är.

Hur får man bort dessa på enklast sätt?
Jag har tagit bort många stubbar och vid sidan om spade, spett och yxa har jag använt ett lyftblock, https://www.biltema.se/bil---mc/ver...utrustning/lyftblock/spaklyftblock-2000020214. Med blocket som jag spänner successivt ser jag var rötterna finns och kan hugga av dom allt eftersom. Att dra med bil vill jag avråda från. Man har inte samma kontroll och om t ex använt rep brister kan det skada personer som är i närheten (men även bilen)
 
  • Gilla
Sirmoloko
  • Laddar…
Det är hur som helst är det en dålig idé att plantera ett äppelträd där det tidigare har stått ett äppelträd. Kan finnas sjukdomar kvar i jorden o jorden kan vara utarmad på just det som äppelträdet behöver. Googla ”jordtrötthet”.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Efter att ha anlitat stubbfräsare så kan jag inte tänka mig att göra på något annat sätt.

 
  • Gilla
Maxione och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det finns en del klipp på Youtube som visar att denna metod är mycket effektiv om man vill ha ny bakruta på bilen !
Det ser jag ingen anledning att vara rädd för om man tar det med lämpor.

Då tycker jag att det låter värre med
P Paxman skrev:
Lite kedjor, schacklar, lyftsling och en hel del arbete
 
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det ser jag ingen anledning att vara rädd för om man tar det med lämpor.

Då tycker jag att det låter värre med
Lämpor vet jag inte vad det är för något...och varför skulle det vara värre med kedjor, schacklar, lyftsling tillsammans med ett spakblock?
 
P Paxman skrev:
Lämpor vet jag inte vad det är för något...och varför skulle det vara värre med kedjor, schacklar, lyftsling tillsammans med ett spakblock?
Från synonymer.se:
med lämpor med mildhet och övertalning, varsamt
Och din rekommenderade metod med en massa grejer som man skall stå och spänna tills något brister, så är operatören, dvs du själv, själ den som först blir skadad när något brister.
 
Blir man skadad av att använda dragblock så gör man på fel sätt...precis som med alla andra saker där det är stora krafter inblandat.

Att använda en bil som dragkraft i de här sammanhangen anser jag vara ett på tok för trubbigt instrument. Det är helt omöjligt att veta hur mycket kraft man utövar på stubben och man ser absolut ingenting av vad som händer. Med dragblock kan man spänna ett litet hack i taget och ser tydligt hur kedjor/sling belastas och hur stubben reagerar. När det känns som att spänningen börjar bli lite stor får man se till att kapa rötter/gräva runt stubben så att den avtar. Sen är det bara att dra igen och upprepa tills stubben är ur marken.
 
Det är aldrig enkelt att ta bort stubbar. Kapa den i marknivå och plantera trädet någon annanstans.
 
Du skriver att ni avser att plantera nya äppelträd.
Äpple och päron är sk kärnfrukt. Man ska inte sätta en ny kärnfrukt i samma jord som det stått ett kärnfruktsträd. Motsvarande gäller för stenfrukt, tex körsbär och plommon.

Om du inte vet vad det var för träd innan är det en bra ide att ta dit en grävare som tar upp stubben på ett par minuter och byter ut jorden i en ordentligt stor grop. Alternativt att ni placerar träden på nytt ställe.
 
P per s skrev:
Du skriver att ni avser att plantera nya äppelträd.
Äpple och päron är sk kärnfrukt. Man ska inte sätta en ny kärnfrukt i samma jord som det stått ett kärnfruktsträd. Motsvarande gäller för stenfrukt, tex körsbär och plommon.

Om du inte vet vad det var för träd innan är det en bra ide att ta dit en grävare som tar upp stubben på ett par minuter och byter ut jorden i en ordentligt stor grop. Alternativt att ni placerar träden på nytt ställe.
Ursäkta trådkapningen, snabb fråga om nya fruktträd. Vi vill ha nya träd i det som vart en grusad gårdsplan länge. Hur stort hål med jord bör man gräva ur?
 
K knipo skrev:
Måste bara fråga, eller kommentera.
”Absolut enklast.”?
Låter ju faktiskt mycket enklare att låta en grävmaskin ta bort den.
Din metod är säkert bra, men enkel?
Slarvigt skrivet!
”Billigast och med liten fysisk arbetsinsats”
är mer korrekt.
K knipo skrev:
Måste bara fråga, eller kommentera.
”Absolut enklast.”?
Låter ju faktiskt mycket enklare att låta en grävmaskin ta bort den.
Din metod är säkert bra, men enkel?
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Köpte ett fritidshus för några år sedan och i år är det första året då vi har tid att gå loss på trädgården. Bland annat har de tagit ner några äppelträd och lämnat stubbarna. Vår plan är att plantera nya äppelträd men bästa stället är tyvärr där stubbarna är.

Hur får man bort dessa på enklast sätt?
T
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Köpte ett fritidshus för några år sedan och i år är det första året då vi har tid att gå loss på trädgården. Bland annat har de tagit ner några äppelträd och lämnat stubbarna. Vår plan är att plantera nya äppelträd men bästa stället är tyvärr där stubbarna är.

Hur får man bort dessa på enklast sätt?
Tänk också på att det inte är så lyckat med att plantera nytt äppelträd just där det gamla stått. Du får byta jord i odlingsbädden om det ska fungera. Lycka till!
 
G Grra skrev:
Efter att ha anlitat stubbfräsare så kan jag inte tänka mig att göra på något annat sätt.

[media]
Hur har du det med svampar där trädet/en stått?
Vi körde stubbfräs i gamla huset och svamparna kom som ett brev på posten. Vi flyttade sedan så jag vet inte om det fortfarande bryts ner trädrester i marken eller om svamparna försvunnit.
 
tensiden tensiden skrev:
Hur har du det med svampar där trädet/en stått?
Vi körde stubbfräs i gamla huset och svamparna kom som ett brev på posten. Vi flyttade sedan så jag vet inte om det fortfarande bryts ner trädrester i marken eller om svamparna försvunnit.
Hade ytterst lite svampringar runt en av stubbarna (inga runt de andra 6). Jag plockade upp jorden och flisorna och körde iväg dem och fyllde på med ny jord. Uppskattar att jag endast fick upp hälften av det som stubbfräsen rörde upp av jorden men det mesta av flisorna av själva stubben.

Kör robot klippare så jag ser egentligen inte några svampar nu 1.5 år efter senaste stubbfräsningen. Och även när de fanns så var de väldig få och inte störande för mig (inga barn som leker på gärsmattan som kanske kan spela in för andra där då gärna vill smaka på allt som är annorlunda ;-) :( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.