Bygger bastu och ska ha en brandsäker skiva bakom bastuaggregatet. Vi har funderat på Fibercement och sedan kakel på den. Fungerar det?
Undrar Annikanybyggare
 
Claes Sörmland
Ja, den är cementbaserad så det går bra och kaklet är ju också brandsäkert. Normalt skulle man ju prima innan man kaklar men det kanske inte är så bra om det blir varmt där? Primern är ju akrylat som blir mjuk av värme.
 
  • Gilla
Annikanybyggare
  • Laddar…
Tack, det har du rätt i att primern blir varm och kanske smälter. Vi sätter kakel direkt på cembriten med kakelfix?
 
Claes Sörmland
A Annikanybyggare skrev:
Tack, det har du rätt i att primern blir varm och kanske smälter. Vi sätter kakel direkt på cembriten med kakelfix?
Borde funka om ni väter den innan med en blomspruta eller kalkkvast.
 
  • Gilla
Annikanybyggare
  • Laddar…
Tack vi får se, åker de av så gör det de! Det är utmaningar att vara nybyggare tycker jag!
 
  • Gilla
Saltelid
  • Laddar…
A Annikanybyggare skrev:
Tack, det har du rätt i att primern blir varm och kanske smälter. Vi sätter kakel direkt på cembriten med kakelfix?
A Annikanybyggare skrev:
Tack, det har du rätt i att primern blir varm och kanske smälter. Vi sätter kakel direkt på cembriten med kakelfix?
Hej, observera att Cembrit inte är lämpligt att sätta i bastu. (Vet jag efter samtal med deras tekniska support.)

Gips tål höga temperaturer, men inte heller lämpligt då de torkar ut i bastu och kan smula.

Återstår annan skiva, tex. Masterboard. Denna använde jag. Du ska inte använda primer, men bör använda ett polymerbaserat fix (tex Highflex S2 fr Kiilto). De har även en fin instruktion för hur man sätter kakel och natursten i bastu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Hej, observera att Cembrit inte är lämpligt att sätta i bastu. (Vet jag efter samtal med deras tekniska support.)

Gips tål höga temperaturer, men inte heller lämpligt då de torkar ut i bastu och kan smula.

Återstår annan skiva, tex. Masterboard. Denna använde jag. Du ska inte använda primer, men bör använda ett polymerbaserat fix (tex Highflex S2 fr Kiilto). De har även en fin instruktion för hur man sätter kakel och natursten i bastu.
Tusen tack för dessa upplysningar!(y)och vad häftigt att detta forum finns för oss byggare, och speciellt nybyggare;)som jag är!
 
Det finns också en skiva som heter Minerit (förmodligen samma typ som Masterboard). Det var ganska många år sedan jag satte den i bastun så jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror jag använde samma primer/fix som i badrummet och det har fungerat bra
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.