Det börjar bli dags att införskaffa en ny släpvagn. Vi har klarat oss relativt bra med våran Caravan 1400 med kåpa som införskaffades på K-rauta 2004. Ett ok allroundsläp helt enkelt, men det är ju egentligen inte bra på något särskilt. Eftersom framlämmen inte går att fälla när kåpan är monterad så leder det till att kåpan ska av varje gång vi ska till brädgården eller hämta ett lass med jord/grus som vi får lastat med traktor. Sen ska ju kåpan på igen när det är dags att hämta grejer på Ikea eller då vi ska till återbruket. Dessutom ska ju kåpan läggas någonstans då den inte är monterad.

Nu vill jag ha ett släp som istället är bra till många användningsområden. Vi ska dessutom köra en hel del byggmaterial etc kommande år så jag ser ingen anledning till att inte köpa ett rejält släp denna gång. Med bromsar.

En släpvagn står i högt i andrahandsvärde så jag tänkte inte stirra mig blind på inköpspriset. Det ska vara ett bra släp helt enkelt som tål mycket och varierad last. Jag har BE-körkort och en bra dragbil.

Tänker mig en vagn med flakmått ca 4x1,8 meter med lastvikt +1000 kg. Vagnen skulle dock kunna vara lite kortare om framlämmen kan fällas med kåpa monterad. Men grundtanken är ju så stort och alltså per automatik dyrt som möjligt...

Fogelsta, Tiki, Majava, Unnsinn, Annsems etc?
Högbyggt eller lågbyggt?
Importera själv eller köpa via återförsäljare i Sverige?
 
Jag köpte ett gaupen släp förra hösten som jag än så länge är väldigt nöjd med. Brossan har ett anssems som dock är betydligt kraftigare och väldigt trevligt men det kostade lite mer också.
 
Fairlane
Måste det vara kåpa?
Jag har ju ett betydligt enklaste och mindre släp, ett obromsat 750kg och jag har ett gallersläp med kapell. Det var det som kändes mest flexibelt för mig. Kapellet är bra ibland, men behöver jag lasta högre eller kunna komma åt från fler håll så tar jag av det på under 5 minuter och det tar 10 minuter att sätta dit själv. Gallret går också fort att ta bort om man behöver göra det.

Wttrailer köpte jag ifrån och de har boggiesläp som uppfyller det mesta du frågar efter om kapell går bra, dock är de kortare och smalare än du tänkt. 342x172.

Mitt är som sagt en enklare modell från de, men jag är nöjd och uppskattar även att de varit snabba att svara på frågor som uppkommit efter köp.
 
Har ett 4P med alukåpa som vi köpte nytt 2011. Är jättenöjd med det och skulle aldrig vilja vara utan kåpa. Så skönt att slippa bry sig om väder om man ska transportera gips eller möbler tex. 4P kom med en ny serie för några år sedan. Upplever att de håller mycket god kvalitet.
 
Om du köper Tiki, se till att köpa deras proffsserie, de har P som andra bokstav i modellnamnet. De är betydligt rejälare än de enklare modellerna.
 
Ska förtydliga att det inte behöver vara kåpa även fast jag föredrar det. Med ett större släp så verkar det vara aluminiumkåpa som gäller och då kostar bara kåpan ju ca 25-30 tusen :giggle:
 
M Myckling skrev:
Har ett 4P med alukåpa som vi köpte nytt 2011. Är jättenöjd med det och skulle aldrig vilja vara utan kåpa. Så skönt att slippa bry sig om väder om man ska transportera gips eller möbler tex. 4P kom med en ny serie för några år sedan. Upplever att de håller mycket god kvalitet.
Hur är 4P för bruk av ej skoter? Får man in tex en gipsskiva mellan hjulen på deras inline modeller?
 
possum77 possum77 skrev:
Om du köper Tiki, se till att köpa deras proffsserie, de har P som andra bokstav i modellnamnet. De är betydligt rejälare än de enklare modellerna.
Tack för detta. Ett alternativ som jag kikade på var denna https://traileronline.se/slapvagnar/tiki-cp410-rbh. Är storleksmässigt ganska precis vad jag söker. Men har ju hört att tiki är sk "lövkärror" men det kanske inte avser P-modeller.
 
Fisch Fisch skrev:
Tack för detta. Ett alternativ som jag kikade på var denna [länk]. Är storleksmässigt ganska precis vad jag söker. Men har ju hört att tiki är sk "lövkärror" men det kanske inte avser P-modeller.
Nu är förvisso min granne återförsäljare av Tiki vilket kan ha påverkat mitt val men jag är nöjd med min CP300RB. Den känns överlag gedigen och axeln och påskjutsmekanismen är en fembultad, tysktillverkad Knott. Det enda som känns lite smäckigt på den är låsen till lämmarna.
 
Fisch Fisch skrev:
Hur är 4P för bruk av ej skoter? Får man in tex en gipsskiva mellan hjulen på deras inline modeller?
Nu har jag inte inline-varianten utan en Twin XL av den tidigare modellen. Men det borde inte vara några problem med en 120 gips med inline. Ser många byggföretag som kör omkring med dessa vagnar.
 
Har nu kikat en del och kommit fram till två starka kandidater.

- Tiki CP410-DRBH https://traileronline.se/entreprenadslap/tiki-cp410-drbh
- Unsinn 426-204-2600 http://www.slaponline.se/produkt/w-426-204-2600/

Gemensamt för dem är boggie med flakmått +400cm och med hög lastvikt. Bägge kan även fås med kåpa.

Vad som verkar skilja, förutom själva konstruktionen (tjänstevikten på Unsinn är 61 kg högre, vilket borde betyda mer stål i konstruktionen?), att Unsinn har fällbara avtagbara sidor runt om och är högbyggd, medan Tiki har tipp och är lågbyggd.

Tiotusenkronorsfrågan är vad man har mest nytta av, fällbara sidor på högbyggt släp eller tippfunktion (skruv) på lågbyggt släp?
 
Jag kör skotrar, fyrhjulingar, byggmaterial, minigrävare och grus på mitt släp ca 1500 mil per år i arbetet och skulle definitivt välja ett högbyggt släp. Skönare arbetshöjd vid surrning av last och betydligt enklare att lasta pallgods och styckgods.
 
Nu verkar du hittat bra kandidater men tipsar om 3S Alutrailers som jag sett en hel del av på sista tiden.
 
Ja en fördel med avtagbara sidor är ju lastbarheten med truck, helt klart. Det skulle kunna vara en trave trall eller en pall med betong. Tyvärr så har jag ju inget maskin hemma för att lasta av detta med.

3S verkar vara riktigt fina vagnar. Högt inköpspris i förhållande till Unsinn och Tiki jag länkade till ovan. Inte riktigt med nästan dubbla priset mot Tikin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.