Funderar på ett hus byggt på 60-talet, enligt mäklaren i stenmaterial. Har inte varit och tittat på huset än. Mäklaren var lite för snabb för att ge ett trovärdigt intryck när han svarade att det inte använts blåbetong. Han sade inte vad som använts istället. Vilka andra stenmaterial använde man på 60-talet? Hur ser man skillnaden? Enligt mäklaren skall det finnas ritningar/byggbeskrivningar på huset. Hur säkra slutsatser kan man dra från dem?
 
Skulle vara mycket uppmärksam på detta! Du vet ju vad det innebär med "blåbetong"......
 
Har det inte använts blåbetong så är det antagligen Siporex från det gamla anrika Dalby i Skåne. Siporex avger EJ radon. Du ser det enklast i byggbeskrivningen. Annars ser du det på färgen då blåbetong är... just det... blåaktig ;)

Jag har själv Siporex i grund och i bjälklaget till min krypgrund, fungerar utmärkt. Ytong är ett annat namn för denna lättbetong.

Lycka till!
 
Hej
Ytong och Siporex är inte riktigt samma sak. Bl.a skiljer råmaterialet.Däremot så köpte Ytong( DVS Yxhult Betong) Siporex någon gång i historien. Om det var namnet eller produkten vet jag ej. Siporex är alltså tämlige säkert ur radonsynpunkt men det är inte Ytong.
Ytong bröt sitt råmaterial i 3 täkter Yxhult södra, Yxhult Norra och ett ställe till därför varierar mängden radon beroende på var råmaterialet bröts både mellan täkterna och inom täkterna. Det fanns dessutom ett gäng andra tillverkare till på 40,50 och 60 talet. De flesta i södra sverige Bl.a Skövde(Durox ?), Öland (Grönhögen ?) och några ställen till. De flesta av dessa gjorde "Blåbetong"
Siporex hade en fabrik i Gävle som gjorde Lättbetong som innehöll låga mängder radon.(sitter själv i en kåk där allt är i Lättbetong från Gävle, Årsmedelvärde 33 Bq).
På bibliotek finns en bok som tar upp det här och skriver några sidor historia om lättbetong. Jag tror den heter bygghandboken eller nåt sånt. ( Den är i stort format)
MVH / lob

ps: Annars tycker jag att lättbetong är ett "kanonmaterial" med undantag möjligtvis från de kallaste dagarna på vintern då det är en infarktframkallande upplevelse att ha sängen mot väggen. Inneklimatet i övrigt är perfekt och huset är tyst och känns rejält.ds

psps: Vad det är svårt att skriva utan att vara världsmästare men jag ägnade en hel del tid i radonångest och läste på, mailade med Ytong innan jag tog mig ikragen och gjorde radonmätning. Jag har också skrivit under Byggnadsmaterial om hur man kan kan "snabbkolla" om det finns Gammastrålning som är en indikator på blåbetong. Jag tror frågan var nåt typ
" utseende på Blåbetong" dsds
 
Mät och kolla INNAN ni köper!

Skriv inte på ett enda papper innan ni har svart på vitt att huset håller godkända radonvärden. Betala ingen som helst handpenning innan mätanalysen är klar.

Kommunens hälsovårdsmyndighet brukar greja radonkontroll till rätt billig penning. Vägrar säljaren låta er mäta? Backa omedelbart ur!
 
Vi var nära att köpa ett radonhus ( hela stommen i strålande lättbetong)

Man kan skriva kontrakt med förbehåll för radon, ringa kommunen och se fall någon mätning gjorts och läsa på ritningarna vad för material som använts.

EN korttidsmätning tar ett par - den visar om det finns radongas i huset (gammastråling).


Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.