Vi har en Stiga Combi 48 SQ gräsklippare som är ca 4 år gammal. Den har alltid varit lättstartad och går bra. Vi brukar klippa gräsmattan en gång i veckan. Förra sommaren så skulle vi klippa gräsmattan för sista gången innan vintern. Stendöd. Hur vi än försökte så ville den inte starta. Vi ställde undan den och tog fram den idag. Lika stendöd. Vi bytte tändstift och köpte bensin. Stendöd. Nu har jag dragit i det j.... snöret så det räcker Jag är inte så teknisk när det gäller gräsklippare så jag vet inte vad jag ska göra. Kan någon "klippare" här ge oss ett råd?
Bästa svaret
Det är det vanliga med bensinmotorer, gnista eller bränsle. Om du har kvar det gamla stiftet kan du ta loss pluggen från det stift som sitter i och koppla till det lösa stiftet (eller ta ur stiftet). Sedan lägger du det så att stiftets gängor får kontakt med motorns metall och drar i snöret. Om du eller någon håller stiftet mot motorn får du en säkrare gnista men också en viss risk för en liten uppiggande stöt. Gör detta i t.ex. garaget eller på kvällen så är det lättare att se gnistan. Kommer det en bra gnista är det bränsleproblem. Då kan du titta på stiftet som sitter i och se om det är fuktigt eller inte och även på färgen på det. Det finns guider på nätet som beskriver ett tändstifts olika utseenden vid olika fel. Är stiftet blött av bensin kan det vara för mycket bensin som kommer och är det torrt så, ja, du fattar... Finns det bensin i förgasaren? Bränslekran/filter?
Ett tips är att köpa en burk startspray. Spraya rakt in i förgasaren där luftfiltret ansluter (eller en rejäl dos in i luftfiltret) o dra sedan snabbt i startsnöret. Om den då tänder och startar är det sannolikt att problemet är bränslerelaterat. Om den inte tänder så är det sannolikt problem med tändningen.
Utifrån det kan du sedan fördjupa felsökningen.
Bra tips fick du i inlägget ovan.
Utifrån det kan du sedan fördjupa felsökningen.
Bra tips fick du i inlägget ovan.
Jag kollade tändstiftet på det sätt ni sa och gnista finns. Sen sprutade jag in lite bensin i förgasaren och till min förvåning startade den på första rycket och gick några sekunder. Så min slutsats är att det är fel på bränsletillförseln. Alltså stopp någonstans mellan tanken och förgasaren. Nu behöver jag er expertis igen. Hur går jag vidare för att åtgärda det?K knipo skrev:Ett tips är att köpa en burk startspray. Spraya rakt in i förgasaren där luftfiltret ansluter (eller en rejäl dos in i luftfiltret) o dra sedan snabbt i startsnöret. Om den då tänder och startar är det sannolikt att problemet är bränslerelaterat. Om den inte tänder så är det sannolikt problem med tändningen.
Utifrån det kan du sedan fördjupa felsökningen.
Bra tips fick du i inlägget ovan.
Nej det finns ingen primer. Vet ej vad det är för motor. Det står en till beteckning på själva klipparen. ST 45 OHV. OHV står även på en kåpa på motorn fram.useless skrev:
Redigerat:
Låter som klassiskt skit i förgasaren. Sedan har en del b&s-förgasare ett membran som måste vara helt, rent och friskt. Är det gammalt och stelt fungerar inte förgasaren.
Exempelbild:
Om det är den förgasaren jag tror det är sitter detta mellan tanken och förgasaren, de små öronen är ventilklaffar och membranet fungerar som en pump. Ett gammalt torrt, stelt eller aldrig så lite trasigt membran funkar inte.
Om det är den förgasaren jag tror det är sitter detta mellan tanken och förgasaren, de små öronen är ventilklaffar och membranet fungerar som en pump. Ett gammalt torrt, stelt eller aldrig så lite trasigt membran funkar inte.
Nu har vi kommit en bit på väg. Kolla på dom två bilderna. När vi tryckte armen fullt till vänster så startade gräsklipparen och går hur länge som helst. När vi rör på armen förändras varvtalet. Något måste ha hänt med armen för den rör sig mycket lite på egen hand. Kan någon förklara vad vi gör nu? Vi tog bort luftfiltret så vi kunde fota så vi vet att förgasaren sitter löst på denna bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder