Vi har en Stiga Combi 48 SQ gräsklippare som är ca 4 år gammal. Den har alltid varit lättstartad och går bra. Vi brukar klippa gräsmattan en gång i veckan. Förra sommaren så skulle vi klippa gräsmattan för sista gången innan vintern. Stendöd. Hur vi än försökte så ville den inte starta. Vi ställde undan den och tog fram den idag. Lika stendöd. Vi bytte tändstift och köpte bensin. Stendöd. Nu har jag dragit i det j.... snöret så det räcker :rofl:Jag är inte så teknisk när det gäller gräsklippare så jag vet inte vad jag ska göra. Kan någon "klippare" här ge oss ett råd?
 

Bästa svaret

Det är det vanliga med bensinmotorer, gnista eller bränsle. Om du har kvar det gamla stiftet kan du ta loss pluggen från det stift som sitter i och koppla till det lösa stiftet (eller ta ur stiftet). Sedan lägger du det så att stiftets gängor får kontakt med motorns metall och drar i snöret. Om du eller någon håller stiftet mot motorn får du en säkrare gnista men också en viss risk för en liten uppiggande stöt. Gör detta i t.ex. garaget eller på kvällen så är det lättare att se gnistan. Kommer det en bra gnista är det bränsleproblem. Då kan du titta på stiftet som sitter i och se om det är fuktigt eller inte och även på färgen på det. Det finns guider på nätet som beskriver ett tändstifts olika utseenden vid olika fel. Är stiftet blött av bensin kan det vara för mycket bensin som kommer och är det torrt så, ja, du fattar... Finns det bensin i förgasaren? Bränslekran/filter?
 
  • Gilla
Elnovis och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att köpa en burk startspray. Spraya rakt in i förgasaren där luftfiltret ansluter (eller en rejäl dos in i luftfiltret) o dra sedan snabbt i startsnöret. Om den då tänder och startar är det sannolikt att problemet är bränslerelaterat. Om den inte tänder så är det sannolikt problem med tändningen.
Utifrån det kan du sedan fördjupa felsökningen.
Bra tips fick du i inlägget ovan.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det brukar vara dödmansgreppet som strular om den är helt död och inte ens tänder till enstaka gång, d v s kretsen är bruten så tändstiftet får inte ström.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
K knipo skrev:
Ett tips är att köpa en burk startspray. Spraya rakt in i förgasaren där luftfiltret ansluter (eller en rejäl dos in i luftfiltret) o dra sedan snabbt i startsnöret. Om den då tänder och startar är det sannolikt att problemet är bränslerelaterat. Om den inte tänder så är det sannolikt problem med tändningen.
Utifrån det kan du sedan fördjupa felsökningen.
Bra tips fick du i inlägget ovan.
Jag kollade tändstiftet på det sätt ni sa och gnista finns. Sen sprutade jag in lite bensin i förgasaren och till min förvåning startade den på första rycket och gick några sekunder. Så min slutsats är att det är fel på bränsletillförseln. Alltså stopp någonstans mellan tanken och förgasaren. Nu behöver jag er expertis igen. Hur går jag vidare för att åtgärda det?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har du öppnat bränslekranen?
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du öppnat bränslekranen?
Vad jag vet så finns det ingen bränslekran på en Stiga Combi 48 SQ. Om det funnits hade det varit mycket pinsamt för mig :rolleyes:grasklippare-stiga-combi-43-q-dae.jpg
 
Vad är det för motor på den? Kollar jag på nätet så förekommer det både B&S och Honda.
Finns det primer på den? Kolla om det kommer in bensin i förgasaren om man pumpar på den.
 
useless useless skrev:
Vad är det för motor på den? Kollar jag på nätet så förekommer det både B&S och Honda.
Finns det primer på den? Kolla om det kommer in bensin i förgasaren om man pumpar på den.
Nej det finns ingen primer. Vet ej vad det är för motor. Det står en till beteckning på själva klipparen. ST 45 OHV. OHV står även på en kåpa på motorn fram.
 
Redigerat:
Nu har vi plockat isär den. Tagit bort tanken, kollat bränsleledning, filter men den vägrar. Jag försökte till och med skrämma den med soptippen men inte ens det hjälpte :worried:
 
Blöt luftfiltret med bensin och se om den tänder lite!
 
T Tiger79 skrev:
Blöt luftfiltret med bensin och se om den tänder lite!
Jag har redan sprutat in bensin i förgasaren och då går den några sekunder. Jag antar att det blir samma sak om jag blöter luftfiltret. Se post #5.
 
Låter som klassiskt skit i förgasaren. Sedan har en del b&s-förgasare ett membran som måste vara helt, rent och friskt. Är det gammalt och stelt fungerar inte förgasaren.
 
Exempelbild:
336965528_1887b5a1-bb8d-4284-bd33-86aeff4f6bb4.jpg
Om det är den förgasaren jag tror det är sitter detta mellan tanken och förgasaren, de små öronen är ventilklaffar och membranet fungerar som en pump. Ett gammalt torrt, stelt eller aldrig så lite trasigt membran funkar inte.
 
Nu har vi kommit en bit på väg. Kolla på dom två bilderna. När vi tryckte armen fullt till vänster så startade gräsklipparen och går hur länge som helst. När vi rör på armen förändras varvtalet. Något måste ha hänt med armen för den rör sig mycket lite på egen hand. Kan någon förklara vad vi gör nu? Vi tog bort luftfiltret så vi kunde fota så vi vet att förgasaren sitter löst på denna bild :rofl:

Löstaget förgasare på gräsklippare med synlig reglagearm och röd pil som pekar på problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsklipparmotor med synlig förgasare och rörelsemekanism, förgasaren sitter löst markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.