Jag kommer i sommar behöva kapa en hel del slipers (14x18cm) och mursten (14*26cm).
Har ni nå tips på bra verktyg för detta? Gärna ett som kan göra båda jobben. Vill helst inte hyra då arbetet i övrigt, troligen, kommer dra ut på tiden.

Det som finns hemma är en handsåg, en gammal(?) gersåg (utan namn) och en AEG batteridriven cirkelsåg. Men osäker på om det går/räcker (utan massa frustration)?
 
Med cirlelsågen kan du såga på alla sidor av slipersen så är det ev kvar lite i mitten som du tar med handsåg. Försök inte kapa dem om trät är blött det kommer att vara jobbigt det är mycket lättare om de är torra. Annars så skulle motorsåg vara ett bra alternativ.
Att gammla slipers är giftiga är det något du har koll på?
 
Mursten är nog en större vinkelslip(230 mm) med diamantklinga. Det är inte säkert att det kommer räcka igenom hela vägen men beroende på hur exakta kapen behöver vara så kanske du kan knäcka den sista biten?
 
D Melb skrev:
Med cirlelsågen kan du såga på alla sidor av slipersen så är det ev kvar lite i mitten som du tar med handsåg. Försök inte kapa dem om trät är blött det kommer att vara jobbigt det är mycket lättare om de är torra. Annars så skulle motorsåg vara ett bra alternativ.
Att gammla slipers är giftiga är det något du har koll på?
Fysiskt jobbigt för mig eller kan det bli tokigt?
Ja att gamla är giftiga har jag förstått, men att det är förbjudet sen en tid tillbaka. Jag kommer köpa från en butik och har antagit att de ska vara giftfria, men kanske bra att dubbelkolla?
 
L Lovan83 skrev:
Mursten är nog en större vinkelslip(230 mm) med diamantklinga. Det är inte säkert att det kommer räcka igenom hela vägen men beroende på hur exakta kapen behöver vara så kanske du kan knäcka den sista biten?
Det där med att knäcka måste jag kolla upp. Är det dumt att ha diamantklinga i en gersåg? (om det nu ens är möjligt). Jag får för mig att det kommer bli ojämnt med enbart vinkelslip.
 
Köper du ny bör det int vara giftigare än vanligt tryckt virke för annars får det inte säljas.
Det bli mycket jobbigare för dig och motorn i sågen i blött virke.
Motorsåg klarar det blött för du kan ju såga färska trään..
 
  • Gilla
Tjopptjopp
  • Laddar…
T Tjopptjopp skrev:
Det där med att knäcka måste jag kolla upp. Är det dumt att ha diamantklinga i en gersåg? (om det nu ens är möjligt). Jag får för mig att det kommer bli ojämnt med enbart vinkelslip.
En gersåg som klarar 14cm på höjden? ;)
Jag tror inte det finns en diamantklinga som passar pga att du vill ha klingor som inte hugger i en gersåg :)
En så stor vinkelkap kapar väldigt rakt bara man siktar ordentligt. Tungt arbete om man ska kapa många stenar dock. Du bör nog överväga en stenkap om du vill ha det perfekt estetiskt med vinklarna alternativt leja bort arbetet.
 
  • Gilla
Tjopptjopp
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
En gersåg som klarar 14cm på höjden? ;)
Jag tror inte det finns en diamantklinga som passar pga att du vill ha klingor som inte hugger i en gersåg :)
En så stor vinkelkap kapar väldigt rakt bara man siktar ordentligt. Tungt arbete om man ska kapa många stenar dock. Du bör nog överväga en stenkap om du vill ha det perfekt estetiskt med vinklarna alternativt leja bort arbetet.
Det låter som att det är vinkelkap som gäller. Jag får kolla vidare på det. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.