Såga av längs marken sen borra så många hål som möjligt ovanifrån, till nästa vår går det förhoppningsvis att ta ner den resterande biten med yxa till under marknivå. Kanske inte är rätt metod i detta fall eftersom ett nytt träd ska planteras på samma ställe, men ett lätt sätt att ta bort den synliga stubben.
 
Såga ett djupt kryss i den och tänd på.
Undrar om det inte kallas jägareld
 
Hej,
Absolut enklast men inte snabbast är att borra hål i stubben på ovansidan. Använd skruvdragaren och ditt största borr, 10-15 mm och borra hål ner så djupt som det går. Fyll hålen med matlagningsolja, får gärna torka in och upprepas, lägg en påse grillbriketter ovanpå stubben, tändvätska och tänd. Låt de glödande kolen falla ner runt rötterna, fyll ev på med mer briketter ovanpå stubben och komplettera nu med ved som du ställer runt stubben. Försök att hålla elden ganska stillsam och lägg inte på för mycket ved på en gång! Du får nu lägga lagom med ved på elden så att den inte slocknar. Det tar några dar för stubben att brinna ner beroende på storlek så pröva när du har tid, lör-sön räcker inte. Var försiktig och tänk på brandrisken!
 
  • Gilla
L. T. P
  • Laddar…
Tomture61
Det som gör stubbar så svårarbetade är lignin + att rötter innehåller jord/sten/sand
 
Bara att gräva. Ser ju ut att vara jord, kan inte ta många dagar att gräva fram den. Jag jobbade tre år med min jäkla tallstubbe, som var på en klippa, inflätad i sprickorna, vilket innebar att det inte gick att använda motorredskap. Planteringsspade, vattenslang och grenssåg var mina verktyg.
 
  • Gilla
uribbhammar
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hej,
Absolut enklast men inte snabbast är att borra hål i stubben på ovansidan. Använd skruvdragaren och ditt största borr, 10-15 mm och borra hål ner så djupt som det går. Fyll hålen med matlagningsolja, får gärna torka in och upprepas, lägg en påse grillbriketter ovanpå stubben, tändvätska och tänd. Låt de glödande kolen falla ner runt rötterna, fyll ev på med mer briketter ovanpå stubben och komplettera nu med ved som du ställer runt stubben. Försök att hålla elden ganska stillsam och lägg inte på för mycket ved på en gång! Du får nu lägga lagom med ved på elden så att den inte slocknar. Det tar några dar för stubben att brinna ner beroende på storlek så pröva när du har tid, lör-sön räcker inte. Var försiktig och tänk på brandrisken!
Måste bara fråga, eller kommentera.
”Absolut enklast.”?
Låter ju faktiskt mycket enklare att låta en grävmaskin ta bort den.
Din metod är säkert bra, men enkel?
 
Tomture61
Om stubben befinner sig längs in på tomten/gräsmattan vill man ogärna komprimera gräsmattan med en grävmaskin på flera ton.
 
Y
Stubbfräs är nog det enklaste och som skadar minst. Bort med spånet och i med lite jord och gräsfrö.
Kan inte vara så mycket dyrare än att köpa kedjor,sågblad,kemikalier, fylla i spåren efter gräsmaskin, osv. :)
 
Det avråds ändå från att sätta en sorts fruktträd på samma plats som likadant träd stått innan, så jag skulle bara kapat i marknivå och låtit det ruttna bort med tiden (och eventuellt kemisk hjälp) om det inte fanns tillgång till maskiner.

Nu är väl inte ”jordtrötthet” ett jätteproblem om man blandar upp jorden lite, men en bra ursäkt. :D
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När jag tog bort gamla plommonträd gjorde jag så.
  1. Grävde runt stammen och kapade av rötter, som jag kom åt, med en tigersåg.
  2. Lade en lina runt det översta av stubben, kopplade till bilens dragkrok.
  3. Körde så det blev ett ryck, vilket knäckte resten av rötterna.
Det funkade mycket bra, och rycket gjorde ingen skada på bilen.
Det finns en del klipp på Youtube som visar att denna metod är mycket effektiv om man vill ha ny bakruta på bilen ! :rofl:

Min granne ville ta bort några rejäla schersminbuskar och rådfrågade mig. Även han tänkte koppla till bilen, men jag avrådde och lånade ut mitt spakblock istället. Finns det en fast punkt i närheten så är det en mycket säkrare metod. Lite kedjor, schacklar, lyftsling och en hel del arbete så var buskstubbarna borta på ett väldigt kontrollerat sätt. Tigersåg, yxa och högtryckstvätt användes för att kapa rötterna så långt ned som möjligt samtidigt som spakblocket spändes successivt..
 
Jag har prövat de flesta metoder ovan och stubbfräs är helt klart det smidigaste. Inte så dyrt det går under rutbidrag. Fast jag tog ju 5 stubbar med 1m eller mer i yta där stubbfräs en ochså tog grunda utlöpare. För en enstaka stubbe känns det som en halfäv dag med slägga, tigersåg och spade som är det minst kostsamma fast kanske jobbigaste. Jag tog hjälp av besökande vänner för flera mindre stubbar. Kul projekt med en öl i solen/skuggan för många som inte har egen trädgård verkade det :D
 
  • Gilla
Maxione och 1 till
  • Laddar…
VW och Makita funkar. En kedja fick bli uppoffringen.
Tig 10 min när alla grova rötter va synliga.
 
  • Uppgrävd trädstubbe med synliga rötter, kedjesåg från Makita, spett, och VW bil använt för att dra upp stubben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Maxione och 2 till
  • Laddar…
Y
När man fräser så blir det endel "spån". Vad hade ni gjort med detta?
 
Y Yrrol skrev:
När man fräser så blir det endel "spån". Vad hade ni gjort med detta?
Jag har använt det på samma sätt som kvisttugg = kompost o jämnat ut "hålor". Fast jag har stor tomt. Flis är inte så tungt men det är blandat med jord så blir rätt tungt.
 
Har tagit bort 2 stubbar på 20-30cm i dia. Den senaste igår kväll.
Jag har grävt fram rötterna och huggit bort dem från stubben och därefter grävt/dragit fram dem (beroende på storlek) så de kommer bort från gräsmattan så jag kan ersätta hålrummet direkt med jord istället för att fylla på när rötterna ruttnat.
Använde en tigersåg igår för vissa rötter och det var riktigt smidigt.
Ruckar på stubben med rejält stålspett så att jag ser vart den fortfarande sitter fast, ända tills den rör sig rejält, då är det bara att gunga på spetten tills man segrar över stubben.
Sista steget är att belöna sig med en god öl ;)

Jag skulle varna för att dra loss stubbar med bil, då jag hört att kedja och rep ibland brustit, vilket resulterat i att det farit in i bakrutan på bilen, alternativt över bilen och orsakat diverse skador. Använd isf en skräpbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.