S
Talvan Talvan skrev:
Ska köpa bil vilken tycker ni

Opel Astra
Toyota Auris
Volvo V40
VW Golf


kombi sk det vara


kul att du väljer mellan precis samma bilar jag valde mellan, jag hade dock mazda cx-3 som alternativ istället för opel.

Provkörde auris, mazdan och sist v40. Toyotan gick FETbort efter en provtur då den varvade o lät nå kopiöst, rätt hård i dämpningen också.

cx3:an hade i stort sett att jag ville ha förutom bränslevärmare, det tillvalet skulle landa på 35k o då skulle det endast fungera med fjärrkontroll.
Provkörde volvon, mkt lugnare motor och tystare än båda andra, men lägre (vilket jag inte gillar...)

valet föll på volvon till slut och då var volvo on call med bränslevärmaren en avgörande faktor.

volvon är en T3:a

Fick låna en D4:a en gång o den lät mkt, tror volvos dieslar låter mkt mer än bensinarna
 
P pathal skrev:
Min 8-åring gör 0-100 snabbare på sin kickbike än vad en D2:a gör. När min höggravida fru drar en wokpanna i skallen på mig genereras mer energi än vad en D2:a gör. Ska du göra en omkörning påväg till julfirandet den 24/12 hos svärmor så kan du börja planera den omkörningen helst igår, med en D2:a.

Bara snäppet upp till D3 gör ganska mycket.
Du har inte kört D2 d´å. Har en kollega som har D2 automat och den är förvånansvärt snabb

Eller så kör du som en kärring ;)
 
F fsn skrev:
Hur mycket V40 får dra beror på vilken motor det är skulle jag tro, precis som på andra bilar.
Typ 1500 kg på fjesmotorerna. Räcker det för dig? ;)
 
F
Appendix Appendix skrev:
Typ 1500 kg på fjesmotorerna. Räcker det för dig? ;)
dela ett regnummer med fjesmotor då.
 
A
Appendix Appendix skrev:
Du har inte kört D2 d´å. Har en kollega som har D2 automat och den är förvånansvärt snabb

Eller så kör du som en kärring ;)
Är inte alla bilar nämnda i tråden ämnade just för sådana? :cool:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Y
Ni som är vana med bilhandel.

Ifall någon köper en avställd och oskattad bil. Ägarbytet görs direkt med trafikverketappen.
Och om den nya ägare omedelbart ställer på bilen.
- Får den gamla ägaren betala skatten då?

För appen nämner att det är ett giltigt byte direkt, men att databasen uppdateras på natten.
 
Praxis har åtminstone tidigare varit att den person som äger bilen vid början av den första dagen i skatteperioden också ska stå för skatten under aktuell period.
 
Ja, så funkar det iallafall hos bilhandlare. Deras bilar är sällan påställda men ställs på i samband med att man hämtar ut bilen. Skatten får betalas av den som köpt bilen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Y
Läste vidare i skatteperioder som ni nämner och hamnade på en tråd där jag tolkar inläggen som att:
För att nya ägaren av den avställda bilen ska kunna ställa på bilen, måste han hunnit bli ägaren i registret, och därav blir det han som får skatten oavsett när det är i skatteperioden.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Mitt inlägg avsåg bilaffärer mellan privatpersoner. Vid köp från bilhandlare är det brukligt att bilarna ställs av i samband med inköp/inbyte, varvid överskjutande skatt utbetalas av Transportstyrelsen till bilhandlaren, och att de sedan ställs på i samband med försäljning, då den nyregistrerade ägaren debiteras skatt för återstoden av aktuell skatteperiod.

Återbetalning av överskjutande fordonsskatt utgör för många bilhandlare en icke ringa del av marginalen.
 
A Alecci skrev:
Praxis har åtminstone tidigare varit att den person som äger bilen vid början av den första dagen i skatteperioden också ska stå för skatten under aktuell period.
ja man skall undvika att sälja en bil som ej är avställd i skattemånaden
 
Y
Vad ger än mest behagliga åkturer för en lång person. En Saab 9-5 2.3 (2007) för 16.000kr eller en XC70 2.5 (2005) för 50.000kr? (haha)

Vilka höga priser det är på halvgamla mångmils Volvos.
 
Köp tyskt
Dom är gjorda för många människor
O Volvo har väl aldrig gjort nåt bensinsnålt!
 
Y Yrrol skrev:
Vad ger än mest behagliga åkturer för en lång person. En Saab 9-5 2.3 (2007) för 16.000kr eller en XC70 2.5 (2005) för 50.000kr? (haha)

Vilka höga priser det är på halvgamla mångmils Volvos.
Det är ju en jättesvår fråga.
1. Saabs säten är väldigt sköna. Där slutar allt positivt jag känner för Saab :crysmile:
2. Volvo XC70 har också trevliga säten...

Men det beror ju helt på skick, miltal osv osv.

Jag hade aldrig köpt en bil för 16k. Gjort det ett par ggr och det har alltid resulterat i att man fått punga ut XXXX i reparationer med ganska tät intervall.
Volvo har höga priser ja, vilket i mina ögon gör det omotiverat!

När du skriver "Vad ger än mest behagliga åkturer för en lång person." så känner jag att det saknas info där också.

Hur långt brukar du köra? Hur lång är du? osv.

Jag själv är tex 185cm lång och kör Passat -16 och Fabia -17.

Båda dessa tycker jag är behagliga att köra till GBG i vilket jag gör med jämna intervall (bor i Skåne, ca 25 mil enkel väg). Då har jag ändå en gammal skada i ryggen som brukar spöka när jag långkör.

De skönaste sätena jag haft är i min gamla BMW, deras sportsäten tycker jag är outstanding. Så om man tänker att din budget skulle vara 50k så skulle jag nästan vilja påstå att BMW är en intressant part, likaså Audi. Om du då dessutom är längre än mig så är det utdragbara lårstödet ovärderligt!
 
Y
Ja det dyker upp endel billiga BMW 530.
Läst lite och lustigt nog så gillar folk på Volvo-forum BMW och folket på BMW forum gillar Volvo.
Fast kommentarer pekar mot att Volvo är bekvämare även för långa personer och tystare under färd.

Det är mest under sommaren jag åker långa roadtrips. Annars är det väldigt korta resor.
Jag var väldigt besviken på min V70N där "sport"stolarna plågade mig. Och tänker att om jag ska låna mig till en nyare bil så vill jag den ska ha sköna säten och tyst under färd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.