Maba skrev:
Du får dock tänka på att du binder upp 85 000:- som antingen hade kunnat gett dig ränteinkomster eller alternativt att du behöver låna upp dessa pengar och får då en ränteutgift.
I min kalkyl så verkar det som att jag har tillbaka 7000:- på dem 85000:- årligen. Du verkade inte ha några invändningar emot den delen av kalkylen iallafall. Det är 8-9% får jag det till (i huvudet iallafall, har ingen räknare här), klart bättre än de bankräntor jag sett.
 
Jo, men den stora skillnaden är ju att på banken har du pengarna kvar! Om pumpen lever för evigt så är det OK. Men du måste troligtvis köpa en ny pump efter ett antal år. Denna kostnad måste tas med också. Anta att pumpen håller i 15år och det kostar 60 000:- att installera en ny. Då kostar pumpen 60 000/15=4000/år i avskrivning. Om du dessutom tar hänsyn till den extra kapitalkostnaden på 100 000 med säg 3% effektiv ränta så kostar det ytterligare 3000/år, dvs det kostar runt 7000/år extra i fasta kostnader att ha värmepump för dig. Om du då tjänar 7000/år i rörliga kostnader så är ju inte besparingen så bra.
 
Ja, det verkar som om det kanske inte är så himla bra ekonomoiskt ändå. Det finns ju onekligen många fördelar med fjärrvärmen. Det är ju enkelt och utrymmessnålt. Obegränsat med vatten till min tonårsdotter också. Hmmm. Jag vet inte hur jag skall göra.

Men, jag kan ju säga en sak. Det är INTE många som hoppar på fjärrvärmen, trots att den ligger ute i gatan, det är en sak som är säker.

(Många skulle nog argumentera för att investeringen i bergävärmepump åtminstone delvis finns kvar i värdehöjning på huset iallafall.)
 
Jag skulle räkna så här:

25000kW i värme+varmvatten
om elpriset är 1,1:-/kW så kostar det 27500:- om du kör på el
kör du med värmepump kostar det 9160:-
kör du med fjärrvärme kostar det 16750:-

det skiljer alltså 7590:- / år mellan fjärrvärme & Bergvärme.
dessa penger ska räcka till rntor & amorteringer, på den ÖVERSTIGANDE delan av låntet (det som skiljer mellan fjärvärme & bergvärme) + en något dyrare "servicekostnad" då en fjärvärme anläggning kostar max 30 000:- att byta o håller säkeert i 60 år, mot en värmepump som kostar 60 000 max & håller 25 år

bergvärmen kostar 1900:- mer / år i buffert för byte av enheten
vi har alltså fortfarande 5690:- mer "förtjänst" på bergvärmen (utan att räkna lån& amortering, då detta är under en begränsad tid. )

observera att jag bara jämförde förtjänsten mot fjärvärme i onte mot din nuvarande värme källa, där blir förtjänsten högre ändå
 
CarMan, du verkar ju ha rätt grym koll på det här med värmepumpar. En annan fråga om det är OK är då om det är någon större skillnad på märkena? Den första leverantören ville ge mig IVT, (men han verkade ha en massa andra märken också), men en ny snubbe som kommer och kollar imorgon, de verkar inte gilla IVT utan det är NIBE som gäller för dem. Är det nån större skillnad på märkena?
 
UncleRemus skrev:
CarMan, du verkar ju ha rätt grym koll på det här med värmepumpar. En annan fråga om det är OK är då om det är någon större skillnad på märkena? Den första leverantören ville ge mig IVT, (men han verkade ha en massa andra märken också), men en ny snubbe som kommer och kollar imorgon, de verkar inte gilla IVT utan det är NIBE som gäller för dem. Är det nån större skillnad på märkena?

nä det är inten större skilnad!
bättre att satsa på en bra instalatör, då skilnaden här är större & det gäller att få dom att räkna på rätt grejor, inte att dom ska ha det lägste priset på ett papper (för då sitter du med fel grejor för ditt hus)

När du jämför fabrikaten, så jämför den faktisga avginva effekten på pumparna vid 0 gradig kolektor & 50 gradig värmebärare. kW betäckningen på pumpen skiljer/ljuger kraftigt
 
Nu var det en annan leverantör här och tittade idag. Han tyckte jag skulle ha denna pumpen:

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1130.htm

(8kW)

Utöver det snackade vi en del och han sa att de inte borrade så djupt eftersom de borrade med tryckluft och det blev nån vajsing när de stötte på så hårt vattentryck. Han sa att en del borrade med vattenslagborr (?) istället, men det gjorde inte de.

Något som jag tyckte var märkligt vara att han insisterade på ett det var en faktor 5, men jag tyckte det lät oerhört högt. När man ser på länken ovan, så står det ju mycket riktigt där också. Men det måste vara under väldigt optimala förhållanden man kan ha en sådan verkningsgrad, eller? Man får väl ändå räkna med typ 3 över hela året, eller?

Det verkar som om han tänker att det blir två borrhål på tomten för mig.
 
UncleRemus skrev:
Nu var det en annan leverantör här och tittade idag. Han tyckte jag skulle ha denna pumpen:

[länk]

(8kW)

Utöver det snackade vi en del och han sa att de inte borrade så djupt eftersom de borrade med tryckluft och det blev nån vajsing när de stötte på så hårt vattentryck. Han sa att en del borrade med vattenslagborr (?) istället, men det gjorde inte de.

Något som jag tyckte var märkligt vara att han insisterade på ett det var en faktor 5, men jag tyckte det lät oerhört högt. När man ser på länken ovan, så står det ju mycket riktigt där också. Men det måste vara under väldigt optimala förhållanden man kan ha en sådan verkningsgrad, eller? Man får väl ändå räkna med typ 3 över hela året, eller?

Det verkar som om han tänker att det blir två borrhål på tomten för mig.

Ja årscop är ju det du kommer att betala elräkningen efter, så det är ju helt ointresant om du en dag i september kan ha cop på 5 i en timme.....
dom flästa hamnar på 3 till 3,5 i årscop.

------------
jag tolkar det som att han erkände att dom borrar med skräp grejor o tycker att du ska betala 2 hål istället för att dom ska skaffa en mordern borr rigg.
det är ju du som får stå för merkostnaden för 2 hål, så det är klart att han tycker det blir bra, då det säkert desutom går fortare att borra 2 hål, så han hinner med fler kunder också
 
Men hur sjutton får man reda på vilken firma som kan borra längre ner då?

Man kanske skulle fixa borrningen för sig och sedan en annan försjälva pump + installation.
 
UncleRemus skrev:
Men hur sjutton får man reda på vilken firma som kan borra längre ner då?

Man kanske skulle fixa borrningen för sig och sedan en annan försjälva pump + installation.

ring runt till olika borr fitmor o fråga. ställ dom lite mot väggen, så dom får utmana varan. sen kan du ju tala om för de vvs firmor du är intreserade av att den borfirman kan borra djupt
 
OK, skall ringa runt lite, men hittade inga borrfirmor vid en första titt.

En annan sak: Hur vet jag att det djup de säger att de hade till berg
efteråt verkligen stämmer? Är det bara ett typ hedersord i praktiken,
eller blir det någon inspektion när man träffar på berg?
 
UncleRemus skrev:
OK, skall ringa runt lite, men hittade inga borrfirmor vid en första titt.

En annan sak: Hur vet jag att det djup de säger att de hade till berg
efteråt verkligen stämmer? Är det bara ett typ hedersord i praktiken,
eller blir det någon inspektion när man träffar på berg?
enda sättet att vara 100 är att vara på plats vid borrningen, o räkna borr stänger.
dom brukar vara 3m/st Det samma gällen för att veta totala bordjupet.
sen är det ju så att man måste gå omlott 2m med foder rören ner i berg, så även här går det åt några extra metrar. & många tar betalt för hela foder rör & dom är på 3m.
så om du har 1,5m till berg så får du betala 2 foderrör = 6m foderrör.

sen är det ju så att det är det aktiva djupet su är ute efter, alltså hur många metar som ligger i vattenfyllt berg, här har jag ingen bra koll på hur du ska veta hur du får rätt aktivt djup.
det kan ta flera dar innan hålets fylls med vatten efter en borrning!
 
CarMan, en sista grej. Jag tror inte de tycker det är ett problem med att borra så djupt (tror inte det iallafall) utan att vattentrycket är så högt att det kommer komma upp en massa vatten om man borrar så djupt. Kan det inte vara så?
 
UncleRemus skrev:
CarMan, en sista grej. Jag tror inte de tycker det är ett problem med att borra så djupt (tror inte det iallafall) utan att vattentrycket är så högt att det kommer komma upp en massa vatten om man borrar så djupt. Kan det inte vara så?
det gör ju intet om det kommer upp mycke vatten. det svammar bara över i kontainern som ska samla upp borrkaxet, det blir lite skitigt på gatan, med det är ju bara att spola av
 
Men, jag trodde att det fanns risk för översvämning i huset och sånt. Jag vet iallafall att åtminstone en granne fick hela källaren vattenfylld när de borrade. Menar du att man undviker sådant vid rätt borrning? Hur ser man isåfall till att det inte bara läcker och läcker ut? (Är kanske frågan felställd? Jag anar det själv, för det är väl liksom inte Pandoras Ask man öppnar därnere precis... :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.