Nja, tycker ofta jag ser deras prylar köra 24V PoE.
 
C
MrJay MrJay skrev:
Alltså, vill du göra allt by-the-book så bör du ha en router/brandvägg samt en switch och helst inte 2-i-1 lösning. Till exempel en USW-24-POE med ERLite-4 alt. någon av Netgate boxar körandes pfSense
7k, det var lite mer än jag hade räknat med, frågan är om det är där det landar eller om det finns en billigare lösning som är "okej"?
Gillade dock att den var fläktlös.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad är det du behöver SFP (SFP+) till? Om du kan separera detta är HP OfficeConnect 1420 24G PoE+ (JH019A) ett bra alternativ eftersom den kan skicka valfri effekt upp till 124 W till valfri port/portar.
Har ca 100meter till garaget och tänkte köra fiber, har en kompis som har haft mycket problem med trasig utrustning med 150m LAN kabel så fort det åskar minsta lilla.
Så SFP är smidigt, men det går ju självklart att köra lös konverter också, men jag vill helst inte ha så mycket utrustning "utanför"
 
MrJay
Gimp Gimp skrev:
7k, det var lite mer än jag hade räknat med, frågan är om det är där det landar eller om det finns en billigare lösning som är "okej"?Gillade dock att den var fläktlös.
24 portars PoE switch och en kvalitetsrouter för totalt 7k är enligt mig ”billigt”, bara min egen switch kostar bra många fler tusenlappar än så.. Du kan säkert hitta billigare utrustning från Mikrotik, Netgear eller D-Link om du kikar på deras utbud.
 
Gimp Gimp skrev:
Har ca 100meter till garaget och tänkte köra fiber, har en kompis som har haft mycket problem med trasig utrustning med 150m LAN kabel så fort det åskar minsta lilla.
Så SFP är smidigt, men det går ju självklart att köra lös konverter också, men jag vill helst inte ha så mycket utrustning "utanför"
Om du inte har behov av iSCSI, SAN eller ESXi över den fiberlänken, duger konvertrar. Den är i stort sett latencyn som skiljer sig mellan SFP och en vanlig Gigabitport.
HP-switchen ligger på 3.500:-
 
Gimp Gimp skrev:
Många trådar om routers, men hittar inget vettigt för mina behov

Har idag telia 500/500 och får stabilt 620+ både upp och ner, mellan 3,1-4ms responstid.
Men måste bygga ut ganska omgående, kör idag lösa switchar och allt wifi genom telia router som inte täcker hela huset.

- 24 portar minst
- minst 2st SFP
- POE på minst 4 portar

Det som ska kopplas in är i grova drag
Trådat
- 3st smart TV
- 3st Telia tv boxar
- 1-2st Unifi AP AC Pro (utomhus)
- 2st Unifi AP AC Lite
- 1-5st gamingdatorer (14 åringar vid LAN-kvällar)
- 1st stationär surfdator
- 1st jobbdator
- 1st värmepump
- 1st surroundförstärkare
- 1st KNX system
- 1st KNX "manöverpanel"
- plus lite diverse framtida enheter
- 1st fiberlina till garage med någon typ av konverter/switch med både LAN och wifi "allt i ett"

Wifi
- 1st nätverksskrivare
- 1st bärbar surfdator
- 2st surfplattor
- 4-20st telefoner

Fysiska mått (ska byggas in bredvid elcentral)
Bredd, ingen begränsning
Höjd, inte gärna över 1U men inte omöjligt
Djup, max 200mm, går att såga ur reglar till kanske 250mm
Alla anslutningar på framsidan (ström på baksidan går nog)

Är tyvärr för dåligt insatt för att kunna välja rätt, hade gärna använt Ubiquiti Edge ER-12P för att hålla ihop fabrikaten men den har för få portar.
Misstänker att låta telia sköta routingen och bara köra en switch är en ganska dålig lösning.
1U ?
och så pass mycket innehåll ?
Kolla ljudnivån från det du väljer (1U enheters fläktar är inte stora så de roterar fort istället) !
 
MrJay MrJay skrev:
Eller så använder man medföljande PoE splitter..
Det där är en PoE injekteringsburk !
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
- 48V PoE och 802.3at. Standard för bättre grejer, skulle jag säga.
- busenkel att konfigurera och kan sedan krånglas till hur långt som helst. UniFi-kontrollern kan läggas i en dator, olika brandväggar eller med en UniFi-dongel i switchen. Jag har själv min i en pfsense-brandvägg.
Nja, när jag plockar med min så är modellen:
ssh till routern (har lagt publik nyckel för ssh i edge routerns konfig) sedan config verktyget.
eller
plocka ner med scp nuvarande konfiguration
modifiera på datorn
skicka upp den med scp och ladda den nya konfigurationen.

Detta iom att jag använder funktioner i edge routern som deras GUI inte hanterar.
 
Gimp Gimp skrev:
7k, det var lite mer än jag hade räknat med, frågan är om det är där det landar eller om det finns en billigare lösning som är "okej"?
Denna kombo har jag för hembehoven. Helt nöjd.
Edgerouter är en klassisk router utan en massa modernt crap. HP-switchen har allt man vill ha till rimligt pris.
HP OfficeConnect switch och Ubiquiti EdgeRouter som nätverksutrustning.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
MrJay
S skaraborgsfakir skrev:
Det där är en PoE injekteringsburk !
Är det? I 20+ år inom IT har jag hört dessa enheter kallas splitter, injektor, adapter, dongel och konverterare. Välj din favoritbenämning herr besserwisser.

Ubiquity kallar de b.la. adaptrar, https://www.ui.com/accessories/poe-adapters/
 
Zyxel GS1900-24HP/Netgear GS728TP/HPE OfficeConnect 1820/Netgear GS724TPv2/D-Link DGS-1210-28P kostar mellan 3-4kkr men då får du ingen routerfunktion i den. Routerfunktionen tycker jag du ska lägga utanför också. Kanske räcker Telias befintliga router för det (slå av wifi delen kanske)? Om du behöver support någon gång så kommer du behöva köra en setup som supporten förstår sig på och då kan det vara trevligt att kunna patcha in en kabel direkt till Telia routern.
 
Kolla in Mikrotiks prylar, där har du bra och stabila grejer! Finns garanterat något som möter dina behov...
 
MrJay MrJay skrev:
Är det? I 20+ år inom IT har jag hört dessa enheter kallas splitter, injektor, adapter, dongel och konverterare. Välj din favoritbenämning herr besserwisser.

Ubiquity kallar de b.la. adaptrar, [länk]
Larminstallatörerna kallar dem ”midspan”. :)
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Mig veterligen är innehåller ett midspan även nätdelen samt också kontrollogiken.
En PoE-injektor är jag inte säker på innehåller någon kontrollogik eller nätdel. Men de använde vi mest i labbsyfte där jag jobbade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.