Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G
Ulltand Ulltand skrev:
Japp så kan det ju vara. Jag tycker personligen att Storstockholm skulle satts i egen karantän tidigt så som man gjorde med Helsingfors.
B b8q skrev:
Det är kanske stockholmare som åkt ner till sina sommarhus som tagit med sig smitta?
Ulltand Ulltand skrev:
Japp så kan det ju vara. Jag tycker personligen att Storstockholm skulle satts i egen karantän tidigt så som man gjorde med Helsingfors.
Första fallet var ju i jönköping. Kanske skulle karantänat alla i bibelbälten först.



---

MathiasS MathiasS skrev:
Bra. Säg inget till Trumpeten. Det skulle förstås vara lite stökigare ett tag, men det vore en välgärning att bli av med den där galningen.
Det finns "bättre" galning av bli av med först. Men jag förstår att du tycker så, som bara lyssnar på aftonbladet och cnn?
 
G GargamelSE skrev:
Första fallet var ju i jönköping. Kanske skulle karantänat alla i bibelbälten först.



---



Det finns "bättre" galning av bli av med först. Men jag förstår att du tycker så, som bara lyssnar på aftonbladet och cnn?
varken Aftonbladet eller CNN tillhör något jag regelbundet konsumerar. Den senaste tiden har jag mest tittat på hans egna presskonferenser och ja, det är fan helt sjukt hur han beter sig och pratar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
varken Aftonbladet eller CNN tillhör något jag regelbundet konsumerar. Den senaste tiden har jag mest tittat på hans egna presskonferenser och ja, det är fan helt sjukt hur han beter sig och pratar.
Vilken kanal eller media kollar du på dessa?
cnn/msnbc/div extremvänstermedia klipper och klistrar friskt.
Är det direkt från vita huset site, så undrar jag om du sett samma som andra har.
 
A
Snailman Snailman skrev:
Intressant med den här studien om att bära mask, den visar att det viktigaste är att en som är sjuk bär mask. I princip minskar smittan med 50% ungefär lika mycket som en lockdown minskar smittan!

[media]

Synd att Tegnell verkar ha tokfel denna gång också :thinking:
Eller kanske inte

”we found no significant reduction in influenza transmission with the use of face masks”(gäller influensa eftersom Covid-19 inte har kunnat undersökas för då den är så ny hävdar författarna)
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/2...wAwztH8judllYqYQoPphNT7vtRgvCDovzinI4Yz4UuAio
Och lite cherry picking:

”There is a risk that improper removal of the face mask, handling of a contaminated face mask or an increased tendency to touch the face while wearing a face mask by healthy persons might actually increase the risk of transmission.”
https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...g2uvZ4Ep6J77FJ0xZiycH0kSUx3P43NAuWartAb9y_XUM

bonus:
https://www.technocracy.news/blaylock-face-masks-pose-serious-risks-to-the-healthy/
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Igen Igen skrev:
Och?
Vi har olika bakgrund och aspekter. Du är en bråkmakare så nu säger jag ”hej då” till dig

(Gäller alltså BirgitS)
På vilket sätt är BirgitS en bråkmakare? I forumet du valt att vara medlem och skriva i verkar majoriteten vara ganska överens om att officiella källor är vederhäftiga, och data som sammanställs visar på att administrationspersonal har dessa värden. Varför är det så märkligt att du inte orkar lyssna vidare? Krossar det din världsbild? Tror du att viruset löper amok på avdelningarna eller vad? Plats i korgen på fb. Har du noterat att ni skramlar i tomma tunnor och att ingen gillar vad ni skriver förutom era närmaste polare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Vilken kanal eller media kollar du på dessa?
cnn/msnbc/div extremvänstermedia klipper och klistrar friskt.
Är det direkt från vita huset site, så undrar jag om du sett samma som andra har.
Har jag rätt om jag antar att du är av uppfattningen att även direktsända presskonferenser manipuleras, så att Trump säger saker han egentligen inte alls har sagt?

/Jonas
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
patst577 och 6 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Vilken kanal eller media kollar du på dessa?
cnn/msnbc/div extremvänstermedia klipper och klistrar friskt.
Är det direkt från vita huset site, så undrar jag om du sett samma som andra har.
Direkt vitahuset, youtube, finns ju också utskrifter på whitehouse.gov från presskonferenser där man i ord för ord kan läsa vad dåren säger.
 
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att läkare på ett antal äldreboende väljer att inleda pallativ vård utan att träffa patienterna gör tyvärr att många troligen avlidit i onödan och det är vidrigt, men att jämföra med Nazityskland är riktigt illa också, oavsett om man röstar vänster eller höger.
Det är en krass och cynisk ekonomisk fråga. Politikerna låter våra äldre dö som lösning på att dom spelade bort pensionssystemet på roulette på 90talet.
 
Remdesivir är ingen mirakelmedicin, men den fungerar väldigt bra.

https://omni.se/a/BROvy7

Dödligheten går ner från 12% till 7% i gruppen som fått medicinen. Den fungerar bäst för patienter som behöver syrgas.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D datadavid skrev:
Det är en krass och cynisk ekonomisk fråga. Politikerna låter våra äldre dö som lösning på att dom spelade bort pensionssystemet på roulette på 90talet.
Jag tycker det är en stor skillnad mot Nazityskland, vilket gör att alla jämförelser med detta blir absurda. I Nazityskland hade man en medveten strategi att avliva folk, baserat på vilka kriterier som uppfylldes. Något som ens är i närheten av detta finns inte i Sverige. Hade man hämtat samtliga 80+ är och kört till särskilda ställen för avlivning så hade jag tyckt jämförelser var på sin plats, men så är det inte. Det är faktiskt enskilda läkare som beslutar om vården, inte politikerna och det stora felet är väl att läkarna fattar beslut utan att träffa och undersöka patienterna.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D datadavid skrev:
Det är en krass och cynisk ekonomisk fråga. Politikerna låter våra äldre dö som lösning på att dom spelade bort pensionssystemet på roulette på 90talet.
Det tvivlar jag mycket på.
Vill du framföra sådana konspirationsteorier så bör du nog backa upp med något material.
Pensionssystemet löser ju nämligen sig självt nu, sedan den stora reformen.
Vad vi får ut beror helt på vad som hänt med placeringarna fram tills pensionen och hur man lyckats få ekonomin att växa.
Så i verkligheten är det bättre för pensionerna ifall vi inte stänger ner något alls i samhället, så inga börskurser påverkas negativt. Dessutom är det bättre om vi har stor invandring.

Men pensionerna och pensionssystemet är väl inte trådens ämne ... :oops:



Dock tror jag som dig ändå, dvs att det är en krass och cynisk ekonomisk fråga, men då tänker jag på hur man har det ställt på äldreboenden och i hemtjänsten. När man kör ett "race to the bottom" genom att inget får kosta något, så blir det nog såhär.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad andra länders folk tycker om oss.
De tycker givetvis det är underligt när länder gjort lockdown och Sverige har öppet.
De är väl rädda att vi är smittade och ska smitta deras folk om de släpper in oss.
Kanske de har rätt. Kanske inte.
Vad anda länders folk tycker om oss har väl inget med saken att göra? Det är ju fakta att vi har många smittade här och det verkar ju helt rimligt att länder som snabbt gjorde en lockdown inte vill ha besök från sverige. Det finns ju faktagrund för en sådan regel (även om det kanske är viktigare att länderna egna invånare inte kommer hit än att vi avstår från att åka dit). Myndigheterna i andra länder förstår ju att Sverige har haft en snabbare resa än de själva haft (tex i norden) och agerar därefter. Konstigt vore ju annars.

Vad folken i dessa länder tycker och tänker eller är rädda för är ju i sammanhanget inte relevant. Vill du ändå ha ett perspektiv på det kan jag säga att när jag pratar med andra nationaliteter i jobbet så är ingen speciellt förfasad över strategin som sådan - med viss kännedom om sverige vet man att vi generellt har ett annat förhållande till myndigheter och följer regler och även i större utsträckning tar (har möjlighet att ta) hänsyn till andra. Man förstår att höga dödstal beror på hanteringen av äldreäldre och man ser att deras egna länder närmar sig sveriges öppnare principer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Remdesivir är ingen mirakelmedicin, men den fungerar väldigt bra.

[länk]

Dödligheten går ner från 12% till 7% i gruppen som fått medicinen. Den fungerar bäst för patienter som behöver syrgas.
Halverad dödlighet ligger rätt nära mirakel! :)

Nu har vi alltså 4000 döda som skulle kunnat få en reell chans att få fungerande behandling om vi chillat lite och inte haft så båttom att smitta ner landet.

Klart bättre medicinskt läge nu för båra grannar i norden. Och inte kommer det som en stor överraskning heller. Remdesivir visade tidigt sin potential i provrör tillsammans med att flertal andra substanser.
 
Igen Igen skrev:
Jag fick tydligen inte med citatet.
Inte den här gången heller....
 
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Halverad dödlighet ligger rätt nära mirakel! :)

Nu har vi alltså 4000 döda som skulle kunnat få en reell chans att få fungerande behandling om vi chillat lite och inte haft så båttom att smitta ner landet.

Klart bättre medicinskt läge nu för båra grannar i norden. Och inte kommer det som en stor överraskning heller. Remdesivir visade tidigt sin potential i provrör tillsammans med att flertal andra substanser.
Nu har man nog inte testat medicinen på multisjuka och de äldsta. Det fungerar väldigt dåligt att testa mediciner på dessa grupper nämligen då resultaten är svåra att tolka.

Jag säger inte att Remdesivir inte fungerar på dessa grupper, det gör den nog, men man har nog inte alls lika bra resultat för dem.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.