Nu var jag nära att köpa EN fläkt med värmeåtervinning.

Är det någon som har EN sån eller har ni två? Vad har ni för praktiskt erfarenhet av besparingen?

Jag förstår verkligen inte hur det ska funka med bara en. Det är ju knappast ett stängt system i fritidshuset. Utan det läcker ju och varm luft trängs ut när du blåser in återvunnen värme. Så siffrorna dom anger måste vara helt åt skogen. Jag tippar på att hälften av deras angivna 85 % är närmre sanningen. Om man inte har två st och styr dom som ett par så att man kan minska motståndet för respektive fläkt.
 
Modell?
 
I det här fallet tittade jag på Mitsubishi VL 50. Men det spelar egentligen inte någon roll antar jag. Principen är väl att ingen värmeåtervinnande fläkt på enskild hand kan uppnå mer än typ 50 % effektivitet, enligt principen jag beskrev tidigare. Man måste ha två som kommunicerar för att komma i närheten av riktigt bra besparing.
 
Jojo, upp till 85% är ju marknadsföringsknep, men betydligt bättre än självdrags eller annan fläkt...
 
Rätt beigt trick. Förlusterna är ju tre gånger så stora.
 
Vad ?
 
Jag menar bara att om förlusterna anges till 15 % och i själva verket är 50 % så är det en avsevärd skillnad. Det var det jag ville få bekräftat med frågan om någon har dokumenterat ekonomin i såna fläktar.
Köper det du säger. Det är en marknadsföringsploj. Lite bittert bara att gå från entusiastisk fläktspekulant till skeptisk revisor. :)
 
Nja. 50% tror jag inte, men mellan 50-85% kanske
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja. 50% tror jag inte, men mellan 50-85% kanske
Ok. Jag förstår inte alls hur det skulle kunna vara nära 85%. Du blåser ju ut uppvärmd luft ur huset när du återcirkulerar från fläkten.
Antingen ventilerar du ut varm luft hela tiden och kall luft sipprar in i huset, eller så tar du all värme du ventilerar ut och återför med jämna mellanrum.
Det första exemplet är basen för förbättring. I det andra exemplet lönar sig fläkten halva tiden. Dvs hälften av 85 %.
Det kanske finns nån fläkt som lyckas öka temperaturen så pass mycket att återförseln går snabbare och vid så hög temp att mitt resonemang faller, Vänligen upplys mig isf. Jag vill gärna ha en fläkt som gör jobbet med att återvinna värmen.
 
Sätt in ett litet FTX-aggregat ist då?
 
  • Gilla
Löt57
  • Laddar…
Tack Jonatan för att du supportar. :)
Jag tror jag måste ändra min frågeställning. Borde specat från början, ursäkta.
Om man har ett fritidshus från sent 50-tal och vill ha en kontinuerlig ventilation med minimala förluster och med minimala ingrepp i form av ventilationskanaler genom huset - vilken/vilka produkt(er) skulle ni rekommendera?
Huset värms idag med luftvärmepump som har bra placering för genomgående luftström.
- inte så sugen på solcellslösningar
 
Ok, det finns inga genvägar vettu så snåla inte ;) Vi kör FTX plus Luftluft-pump på ca 135 m2, hur stort är ert hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.